رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ثابت ماندن قیمت بلیت هواپیما در سال جاری خبر داد اما آژانس‌ها با 15 درصد افزایش می‌فروشند

سرانجام پس از مدتها کشمکش، براساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی افزایش 15درصدی نرخ بلیت هواپیما در پایان سال گذشته تصویب و از همان زمان نرخ جدید بلیت اعمال شد. اما ظاهراً گرانی بلیت هواپیما علاوه برآنکه نتوانسته به گفته مدیران شرکتهای هواپیمایی دردی از مشکلاتشان را برطرف کند، تبدیل به توپی شده که مسئولان امر آن را به طرف یکدیگر پرتاب می‌کنند به طوری که تاکنون حرفهای متناقضی از زبان مسئولان از سازمان هواپیمایی کشوری گرفته تا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، وزارت بازرگانی و سازمان تعزیرات حکومتی مطرح شده است. با این حال قیمت بلیت گران شده است و آژانس‌ها با 15 درصد افزایش بلیت می‌فروشند. اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ثابت ماندن قیمت بلیت هواپیما در سال جاری خبر داده و تأکید دارد به هیچ عنوان قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا نمی‌کند در حالی که گرانی بلیت در اواخر سال گذشته رخ داد.

افزایش قیمت بلیت هواپیما در حالی است یک روز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان این گرانی را قانونی نمی‌داند و روز دیگر وزارت بازرگانی از آن شکایت می‌کند و در روزهای پایانی سال نیز سازمان تعزیرات استان تهران شرکت هواپیمایی هما را به‌دلیل گرانی بلیت تا 15 درصد جریمه کرد. این شرکت موظف به پرداخت جریمه 3 میلیارد و 900 میلیون تومان و بازگرداندن قیمتها به وضعیت قبل شد.

نظرعلی حاجی‌پاشا سرپرست تعزیرات استان تهران نیز در گفت وگو با خبر درباره آخرین وضعیت پرونده ایران‌ایر گفت: این حکم در مراحل تجدید نظر قرار دارد و هنوز این محکومیت ایران ایر پابرجاست و رئیس سازمان هواپیمایی نیز اعلام کرده است: رأی سازمان تعزیرات حکومتی در مورد ایران‌ایر برای ما قابل احترام است اما ایران‌ایر نسبت به این موضوع اعتراض کرده است.

پیش از این نیز پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی هواپیمایی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به تکا پو افتاد تا سدی در مقابل افزایش قیمت بلیت هواپیما ایجاد کند. کیومرث جلیلیان مدیر عامل سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام کرد: سازمان هواپیمایی کشوری تا پایان هفته مهلت دارد اسناد و مدارک مربوط به افزایش قیمت بلیت هواپیما را به ما تحویل دهد. پس از آن نیز محمدصادق مفتح، معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی خبرداد: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پرونده افزایش 15 درصدی قیمت بلیت هواپیما را به مراجع قضایی ارسال کرده است.

بر اساس گفته‌های مفتح سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بررسی زوایای مختلف افزایش قیمت بلیت هواپیما به این نتیجه رسیده است که این افزایش قیمت نباید به وقوع می‌پیوسته است چراکه به هر حال شاخص‌هایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما وجود دارد. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان این شاخص‌ها را مورد بررسی قرار داده و در نهایت هم مسئولان این سازمان پرونده را برای بررسی به مراجع قضایی فرستاده‌اند.

این کشمکش‌ها ادامه یافت تا اینکه مدیرعامل شرکت هواپیمایی ملی کشور از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان انتقاد و به صراحت عنوان کرد: افزایش قیمت بلیت هواپیما هیچ گونه ارتباطی با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان ندارد. وی افزود: این مسئله به سازمان حمایت از مصرف‌کننده ربطی ندارد بلکه شورای عالی هواپیمایی کشوری تنها متولی تعیین قیمت بلیت هواپیما است. او حتی از مسئولان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواست برای اقدامات خود در رابطه با افزایش قیمت بلیت هواپیما مستندات لازم را ارائه کنند. اما ظاهراً این تهدیدات نیز ثمربخش نبود و افزایش قیمت بلیت هواپیما اعمال شد چراکه براساس قانون، شورای عالی هواپیمایی حق تصمیم‌گیری درباره بلیت هواپیما را داراست و به این ترتیب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و وزارت بازرگانی حتی با ارسال شکایت خود به مراجع قضایی نتوانستند نرخ بلیت را تغییر دهند و به حالت گذشته برگردانند و حتی اعلام هم نشد که این شکایت به کجا رسیده است.

با این حال مشخص نیست 15 درصد افزایش بلیت هواپیما که نتوانست حتی بخشی از مشکلات شرکتهای هواپیمایی را پاسخ دهد در سال جدید با گرانی قیمت سوخت بازهم شورای هواپیمایی را به سمت افزایش بلیت هواپیما سوق خواهد داد؟ رئیس سازمان هواپیمایی می‌تواند بر سر حرف خود بماند که در سال جاری قیمت بلیت هواپیما گران نخواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =