«خبرجنوب» نوشت: اواخر فعالیت مجلس قبل بود که پس از کش و قوس های فراوان بالاخره مجلسیان رای به کاهش تعداد اعضای شوراهای اسلامی در دوره آینده شوراها دادند. رایی که با واکنش های مثبت و منفی متعددی روبه رو شد.

استدلال مخالفان اين مصوبه آن بود كه كاهش تعداد اعضاء به معناي كاهش حضور تعداد بيشتري از سلايق در شوراها و در نتيجه كمتر شدن فعاليت شوراهاست اما در مقابل، موافقان با اين طرح نيز دلايل خود را داشتند كه مهم ترين آن چابك سازي و تحرك بيشتر شورا و در نتيجه خدمت رساني بهتر به مردم است. اما اين اظهار نظرها در حالي صورت ميگيرد كه با توجه به آن كه تنها كمتر از 4 ماه به انتخابات پنجم شوراها در ارديبهشت سال آينده باقي مانده، بايد ديد روند فعاليت شوراها در دور پنجم چگونه خواهد بود و اين كاهش تعداد تا چه حد بر روند فعاليت شورا تاثير مثبت يا منفي خواهد داشت. رئيس شوراي اسلامي استان فارس در اين رابطه به «خبرجنوب» گفت: به طور قطع كاهش تعداد اعضای شوراها تاثير مثبتي را به دنبال ندارد و اشتباه است. نعمتي اضافه كرد: البته از ابتدا نيز برخي به دنبال كاهش اختيارات و تعداد اعضای شوراها بودند و حتي بحث انتخاب شهردار از جانب مردم را نيز در اين ارتباط مطرح كردند.

وي با اشاره به كاهش برخي اختيارات شوراها در گذشته گفت: آن چه در قانون اساسي در خصوص شوراهاي استان و شهرستان مطرح شده اين گونه بود كه اين شوراها حتي مي توانستند استاندار و فرماندار را نيز پيشنهاد بدهند اما اين اختيارات به مرور زمان آرام آرام حذف شد. نعمتي افزود: امروز در حالي كه شوراها حتي بار مسئوليت دولت را نيز به دوش مي كشند اما متاسفانه مورد بي مهري دولت و مجلس قرار گرفته اند و آن ها به دنبال كاهش اختيارات شوراها هستند اين در حالي است كه كاهش اختيارات شوراها مشكلي را حل نمي كند. وي در خصوص كاهش تعداد اعضای شوراها در دور آينده نيز گفت: با توجه به اين كه شوراها برخاسته از اراده مردم هستند و هر چه تعداد اعضاء بيشتر باشد شورا مي تواند بيشتر و بهتر كارها را دنبال كند در حالي كه كاهش تعداد، ما را با مشكل مواجه مي كند. رئيس شوراي اسلامي استان فارس ادامه داد: البته شايد با اين كار هزينه ها تا حدودي كاهش يابد اما در عوض ميزان كارآمدي شوراها نيز كاهش مي يابد و اگر انتخاب شهردار را نيز از شوراها بگيرند ديگر شوراها هيچ اختياري در شهرها نخواهند داشت. در حالي كه در كشورهاي اطراف ما هر روز شاهد افزوده شدن به اختيارات شوراها هستيم در اينجا به دنبال كاهش اين اختيارات هستند. وي با انتقاد از عدم اجراي كامل قانون در خصوص اختيارات شوراهاي اسلامي گفت: در حال حاضر 591 نفر در شوراي شهرهاي استان فعاليت دارند كه با اجراي قانون جديد تعداد 50 نفر از اعضای شوراي شهرهاي استان كاهش يافته و به 541 نفر مي رسد. نعمتي با اشاره به فعاليت حدود 8 هزار نفر در شوراي شهرها و روستاهاي استان گفت: با اجراي قانون جديد در شوراي پنجم ما 9 شوراي 5 نفره، 7 شوراي 7 نفره و 3 شوراي 9 نفره خواهيم داشت و تعداد اعضاي شوراي شهر شيراز نيز از 21 عضو فعلي به 13 نفر كاهش خواهد يافت.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 632943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =