ایسنا نوشت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مطالعات و ارزیابی زیست محیطی بخش‌هایی از طرح 550 هزار هکتاری به مناقصه رفته و مطالعات بخش‌هایی از آن هم در حال اجرا است.

معصومه ابتکار در حاشیه نشست مشترک کاهش آلودگی هوا و کارگروه ستاد استانی مقابله با ریزگردها که در استانداری خوزستان برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر وضعیت طرح 550 هزار هکتاری اظهار کرد: طرح های توسعه ای و عمرانی بزرگ کشور حتما باید مطالعات ارزیابی زیست محیطی داشته باشند؛ طرح های کشت و صنعت و کشاورزی نیز از این امر مستثنی نیستند و حتما باید مطالعات ارزیابی زیست محیطی این گونه طرح‌ها نیز انجام شود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارشها، مطالعات و ارزیابی بخش هایی از طرح 550 هزار هکتاری به مناقصه رفته و مطالعات بخش هایی از آن نیز هم اکنون در حال اجرا است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به این پرسش که آیا خسارات و تبعات زیست محیطی طرح 550 هزار هکتاری تاکنون پیگیری شده است؟ پاسخی نداد.

ابتکار همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت تداوم شرایط اقلیمی در خوزستان می توان انتظار وقوع طوفان های گرد و خاک مشابه طوفان اخیر اهواز و بهمن 93 را داشت؟ عنوان کرد: این موضوع مساله ای نیست که بتوان راحت آن را پیش بینی کرد اما امیدواریم که دیگر رخ ندهد و امیدواریم که دیگر چنین طوفان‌هایی را نداشته باشیم.

وی بیان کرد: دستگاه های سنجش خوزستان، نشان می دهد که تعداد روزهای با هوای پاک و سالم در استان رو به افزایش است اما این حرکت به صورت خیلی تدریجی صورت می گیرد و علت آن هم وقوع طوفان‌های گرد و غبار است.

وی با بیان اینکه تالاب هورالعظیم دیگر کانون گرد و غبار نیست و از این بابت تهدید محسوب نمی شود، گفت: دیگر تالاب هورالعظیم را به عنوان کانون گرد و غبار نداریم و این واقعیتی غیرقابل انکار است. بیش از 70 درصد این تالاب به تایید تصاویر ماهواره‌ای آبگیری شده و این موضوع مورد تایید کارشناسان محیط زیست است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: آبگیری تالاب هورالعظیم اتفاق مهمی است. نه تنها تالاب هورالعظیم تهدیدی محسوب نمی شود، بلکه فرصتی برای معیشت مردم منطقه نیز هست. مشابه چنین اقداماتی را اکنون برای تالاب شادگان داریم تا مشابه تالاب هورالعظیم تثبیت شود. همچنین یک کانال انتقال آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان در دست اجرا داریم که امید است تا اردیبهشت یا خرداد 96 بهره برداری شود و آب از این کانال وارد بخش های جنوبی تالاب شادگان شود.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 632049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید A1 ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
    6 1
    خشک کردن هورالعظیم و تالاب شادگان پروژه ای عمدی و البته پرهزینه بود. چطور میتوان انتظار داشت مجددا توسط خود دولت احیاء شوند؟ واقعا این انتظار بیجاست.
  • بی نام RO ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶
    6 0
    با فاضلاب دارن آبگیریشون می کنند.