نامه اصغر فرهادی درباره تصمیمش جهت حضور نیافتن در مراسم اسکار نخستین بار در «نیویورک تایمز» منتشر شد، اما به فاصله‌ای کوتاه رسانه‌های جهانی این نامه را در صدر اخبار خود قرار دادند.

فرزاد مظفری: کارگردان فیلم سینمایی «فروشنده» بعد از آنکه با تصمیمات رئیس جمهور آمریکا در زمینه ورود ایرانیان به این سرزمین روبرو شد، تصمیم گرفت تا با نگارش نامه‌ای اعلام کند به دلیل شرایط ایجاد شده، مایل نیست امسال در مراسم اسکار حاضر باشد.

او این موضوع را به واسطه یادداشتی که در روزنامه «نیویورک تایمز» منتشر شد، اعلام کرد و انتشار این خبر واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌ها به همراه داشت. نه فقط رسانه‌های داخلی، بلکه به دلیل اهمیت موضوع و جایگاه فرهادی این موضوع در اغلب رسانه‌های معتبر آمریکایی و اروپایی بازنشر داده شد.

نشریات انگلیسی و پرسابقه گاردین و اسکرین دیلی نامه فرهادی را منتشر کردند و در فرانسه نیز فیلگارو نامه فرهادی را مورد توجه قرار داد. در کنار آن لوموند و ال پائیس نیز از تصمیمی که کارگردان «فروشنده» گرفته، غافل نشد و متن نامه این کار را منتشر کرد.

گاردین در بخشی از مطلب خود نوشت: «مراسم اسکار 2017 به زمینی برای نبرد علیه قانون جنجالی ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا شده است، زیرا برخی از فیلمسازهای سرشناس تحت تاثیر این قانون قرار گرفته‌اند.»

اسکرین دیلی هم در تحلیلی نامه فرهادی را حمله‌ای ظریف و در عین حال ویرانگر به قانون جدید ترامپ درباره ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا توصیف کرده است.

در آمریکا اما توجه بسیار گسترده‌تری به نامه فرهادی صورت گرفت از هالیوود ریپورتر، ایندی وایر، ورایتی و لس‌آنجلس تایمز تا سایت‌های خبری ABC نیوز و هافینگ‌تن پست همگی در مطالبی تصمیم کارگردان ایرانی را برای حضور نداشتن در مراسم اسکار مورد توجه قرار دادند.

اصغر فرهادی در این نامه دلیل حاضر نشدن خود را در مراسم اسکار چنین شرح داده بود: «در روزهای گذشته علی‌رغم شرایط غیرمنصفانه‌ای که برای ورود مهاجران و مسافران چند کشور به ایالات متحده پیش آمد، همچنان تصمیمم بر حضور در این مراسم بود و ابراز نظراتم به رسانه‌ها درباره این شرایط و به هیچ عنوان قصد عدم حضور و یا تحریم مراسم را به نشانه اعتراض نداشتم چون آگاهم که بسیاری از اهالی سینمای آمریکا و اعضای آکادمی مخالف افراطی‌گری و تندروی‌هایی هستند که این روزها بیش از گذشته در حال اعمال است و همان‌گونه که روز اعلام نتایج آکادمی به پخش‌کننده‌ام در آمریکا اعلام کردم به همراه مدیرفیلمبرداری‌ام در این مراسم حضور خواهیم داشت، همچنان تصورم همراه بودن در این اتفاق بزرگ فرهنگی بود. اما امروز به نظر می‌آید که این امکان حضور با اما و اگرهایی همراه است که برایم به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست حتی اگر برای سفر من به آمریکا استثنایی قایل شوند. پس مایلم آنچه را که قرار بود در فرصت سفرم بیان کنم در اینجا ابراز نمایم.»

براساس این تصمیم فرهادی با وجود آنکه یکی از پنج نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان است، اما اسفند ماه به آمریکا سفر نخواهد کرد تا مراسم اسکار بدون حضور یکی از مدعیان اصلی این مجسمه طلایی برگزار شود.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    211 4
    دنیای امروز نژاد پرستی را نمی پذیرد. چه کسانی بیشتر از هنرمندان با این مقوله زشت مبارزه کرده اند؟ واکنش آقای فرهادی بسیار عقلانی ست. ایشان با مردم است و برای مردم فیلم می سازد و سعی در بازتاب مشکلات مردم جهت رفع آنها را دارد همانطور که مبنای کار بسیاری از فیلمسازان متعهد دیگر نیز همین است و همه تلاش دارند تا دنیا را جای بهتری برای زندگی بشر کنند.
    • بی نام GB ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
      53 2
      پس خودمون هم نباید نژاد پرست باشیم
    • شمس تبریزی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
      6 366
      به بی نام آخری می گویم که نژاد پرستی ایرانیان شرطی است یعنی در پاسخ به نژادپرستی، نژادپرستی نشان می دهند. تا جایی که تجربه کردم، ایرانیان نژادپرستان ابتدا به ساکن نیستند. نژاپرستی ایرانیان را نه تنها بد نمی دانم بلکه واکنش طبیعی هر آدمی می دانم. یادبگیریم که اگر لگد خوردیم، لگد بزنیم. اگر تحقیر دیدیم، تحقیر کنیم. و البته در همه امور عدالت را حفظ کنیم. پاسخ به نژادپرستی، نژاپرستی است. اگر ملتی خواست با به رخ کشیدن تاریخش یا کشورش شما را مقهور کند، تاریخ و کشورت را به رخش بکش. یکی از فواید خواندن تاریخ، پیداکردن نقاط تاریک زندگی دیگران است تا اگر روزی مورد هجمه نژاپرستانه آنها قرار گرفتیم، ابزار کافی برای هجوم متقابل داشته باشیم.
    • بهروز RO ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      3 0
      کاملا موافقم فرهادی خیلی هوشمندانه عمل کرد
  • معترض ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    11 0
    بابا این چه وضعی است که در جهان پیدا کرده ایم؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    48 1
    چرا اون قسمتی که آقای فرهادی قصد داشت در مراسم اسکار بیان کنه همون موضوع افراطیهای داخلی و خارجی رو حذف کردید؟
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    35 1
    درود بر شرف تو اصغر
  • عبدالکریم A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    9 45
    شما آن روزها که نبایستی می رفتی رفتی و در کنار جورثومه های فساد نشستی و در کنار برهنگان و عریان ها نشستی و نوشیدی و خندیدی و هرگز به عزت و شرف و غیرت ایرانی فکر نکردی اما حالا که دیدی ، کدخدا ترا به ده راه نمی دهد از برای آبروی نداشته خودت فکر کردی که نروم سنگین تر و باکلاس تر است . بدان ای آقای فرهادی که ما همه اینها را ختم روزگاریم تو نمی توانی ملت شریف ایران اسلامی را بازی بدهی ، بازیگردان هستی البته برای فیلم های سخیف و سیاه نماییت ، اما بازی با ملت ایران تاوان سنگینی دارد که پس خواهی داد
    • عباس RO ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
      24 1
      الان شما نماینده ملت شریف ایرانی؟ یا ...
  • مهدی A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    9 0
    حالا یک بنده خدایی 8 سال پشت سر هم با صدوشصت هفتاد نفر از رفقا می رفت امریکا خیمه می زد و با رفیقاش واسه اسکار گرفتن اصغر لابی می کرد و اصلاً کم مونده بود تا امریکا رو جزو مستعمره های ایران بکنه که عمرش کفاف نداد. حالا که نیست از همه باید بخوریم دیدم جو سنگینه گفتم یادی از دکتر کرده باشیم بلکه موجب انبساط خاطر دوستان بشه.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    6 2
    افتخار مایی
  • بی نام A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    5 1
    وقتی که کسی جرف حق بزنه و عاقلانه اظهارنظر کند همه هم باهاش موافقت میکنن
    • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
      0 5
      توهم زدین جونم
  • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    1 6
    عجب بابا این دیگه چه فیلمیه