۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۶

جوادجهانگیرزاده

این روزها اینسوال در ذهن بسیاری پدید آمده است که  اصولاحجاب را می توان به مسائل امنیتی در کشور ربط داد و آیا حجاب مسئله ای امنیتی است یا مسئله ای اجتماعی .این در حالیست که بعضی معتقد هستند که حجاب ریشه در باورهای مذهبی افراد دارد و نمی توان آن را مقوله ای دانست که بر اساس تصمیم گیری های وزارتخانه ای در جامعه اعمال شود شاید بهتر باشد حجاب بیش از پیش فرهنگ سازی شود .

واقعیت آن است که حجاب را می توان امری کاملا فرهنگی تلقی کرد .موضوع حجاب مبتنی بر فرهنگ اصیل دینی مردم است که زنان مومن آن را از نشانه های دین مداری خود می دانند و آن را باور دارند همین با ور آنها را بر آن جهت سوق می دهد که آن را رعایت نمایند .

از طرفی دیگر می توان حجاب را مسئله ای کاملا امنیتی خواند اما نه آنکه بگوییم حجاب به مسائل امنیتی در سیاست ربط پیدا می کند بلکه حجاب عاملی بر امنیت اجتماعی تلقی می کنم . در حال حاضر ما در جامعه ای به سر می بریم که جامعه جوانی است .

جامعه جوانی که که جوانان آن در حال حاضر برای ازدواج شرایط لازم را ندارند در چنین شرایطی اگر بی حجابی در جامعه گشترش پیدا کند آن وقت امنیت اجتماعی جامعه به خطر می افتد بگذارید واضح تر بیان کنم . حتی ممکن است بنیاد بسیاری از خانواده ها هم نیز متلاشی شود در چنین شرایطی آیا بهتر نیست که زنان آن جامعه از حجاب کافی بر خوردار باشند .

البته در این رابطه باید مسئله را به امنیت و سیاست خارجی ربط دهم . 31 سال است که انقلاب اسلامی ایران اززوایای مختلف دستخوش تهاجم فرهنگی غربی ها بوده است و اتفاقا در خصوص حجاب دشمنان این انقلاب هر انچه توان داشته اند را به کار گرفتند تا یکپارچگی زنان ایران را در خصوص حجاب از هم بپاشند . اما همه می دانیم که حجاب در ایران ریشه تاریخی دارد و نه تنها این مقوله بعد ازاسلام بلکه ایرانیان در دوران پیش از اسلام نیز حجاب داشته اند  و در کتیبه های تاریخی آپادانا این گفته اثبات می شود . از طرفی دیگر انقلاب اسلامی ایران نشانه ای دارد که مانند نماد می ماند و آن حجاب زنان ایرانی است پس یقیقنا برای از بین بردن این انقلاب دشمنان آن دست به سیاست هاو اعمالی می برند که این نماد را از بین ببرند. بی حجابی و بد حجابی طراحی شده اذهان بیگانگان است که اتفاقا سیاست خارجی ما را به خطر می اندازد

دروهله اول حجاب می تواند بنیاد خانواده ها را محکم کند و بی حجابی می تواند آن را از هم بپاشاند که این مقوله برای جامعه  مهم است و تاثیر گذارو در گام بعد می توان آن را برای مسائل خارج از ایران هم می توان مهم و جدی قلمداد کرد . به هر حال زمینه عفاف در جامعه باید حفظ شود و باید برای حفظ آن همه دستگاه های فرهنگی تلاش نمایند .

گاهی در این میان بی فرهنگی و گاهی تخریب فرهنگ این ماجرا را به عقب بر گردانده است . در این رابطه هر گاه جامعه خواست تا یکپارچه شود دگرگونی هایی پیش آمد . دگر گونی هایی عامدانه برنامه ریزی شده و هدایت شده .که مقوله حجاب را دستخوش تغییرات اجتماعی و حتی روزمره کرد . شاید در این میان عدم عملکرد نامناسب دستگاه ها هم از دیگر عوامل باشد که باید در این رابطه هم تجدید نظر کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۹
    0 0
    هم حیا و هم حجاب بر مرد و زن واجب است.تا پاکیزه بماند.