۰ نفر
۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۳:۵۹

تحقیقات نشان می‌دهد بسته‌های کوچک هرمی‌شکل فضای مفید بیشتری را نسبت به سایر انواع طراحی‌ها اشغال می‌کنند، اما فضای مفید بسته‌‌های پر شده از قطعات تصادفی بیشتر است یا بسته‌هایی که به دقت چیده شده‌اند؟

محبوبه عمیدی: نقش بسته‌بندی در حفظ مواد غذایی و اهمیت طراحی صحیح آن در کاهش هزینه‌های بسته‌بندی، بسته‌بندی ثانویه، حمل‌و‌نقل و اشغال فضاهای فروشگاهی غیرقابل انکار است. اما فکر می‌کنید این صنعت در طراحی بسته‌بندی‌های کوچک و چیدمان دقیق آنها چقدر موفق بوده است؟ اصلا چیدمان بسته‌های کوچک، به عنوان مثال شکلات‌ها مقرون‌به‌صرفه است؟ و در نهایت اینکه پر کردن تصادفی بسته‌های بزرگ‌تر بهتر است یا چیدن مرتب شکلات‌ها؟

به گزارش نیوساینتیست، محققان دانشگاه نیویورک معتقدند هرم، بهترین شکل طراحی بسته‌های کوچک است. جاشویلی و همکارانش، بسته‌های بزرگتر را از قطعات چهاروجهی، شکلات‌های کروی و شکلات‌های گرد و بیضی‌شکل پر کردند و بسته‌ها را تکان دادند تا از فضای باقی‌مانده بهتر استفاده شود. چهاروجهی‌ها 76 درصد فضا را اشغال کردند، بیضی‌ها حدود 74 درصد و فضای مفید بسته‌های شکلات کروی تنها 64 درصد بود.

اگر به جای شکلات‌ها، ترکیبات گرانولی را در نظر بگیریم هم چهاروجهی نسبت به کره انتخاب بهتری هستند. استفاده از تکنیک ام.آر.آی نشان می‌دهد اصطکاک یکی از اضلاع هر چهاروجهی به هرم کناری‌اش آنرا ثابت نگه می‌دارد، در حالی که آزادی حرکتی گرانول‌ها در فاصله‌ای شش برابر قطر آنهاست.

در نتیجه اگر بخواهید ظروف سرامیکی سخت و با فشردگی بسیار‌بالا تهیه کنید که امکان شکستن آنها تقریبا وجود نداشته باشد، استفاده از ترکیب پودری چهاروجهی به مراتب انتخاب بهتری است.

گروه دیگری از محققان نیز در یک شبیه‌سازی تازه، موفق شده‌اند با استفاده از بسته‌بندی‌های کوچک هرمی، فضای خالی بسته‌های بزرگ را به 18 درصد کاهش دهند. البته چیدمان این چهاروجهی‌ها مانند آزمون جاشویلی و همکارانش کاملا تصادفی نبوده است.

پر کردن تصادفی یا چیدمان بسته‌ها
شاید اگر صنعت شیرینی‌و‌شکلات را به فیزیک‌دانان بسپاریم، تمامی شکلات‌ها هرمی‌شکل شوند، اما هنوز کسی نمی‌تواند بگوید بهترین روش بسته‌بندی چهاروجهی‌ها، پرکردن تصادفی بسته بزرگ است یا چیدمان دقیق بسته‌های کوچک.

شبیه‌سازی انجام‌شده نشان می‌دهد با چیدمان دقیق و حساب‌شده چهاروجهی‌ها می‌شود، بیشتر از 85 درصد فضای در دسترس را اشغال کرد، اما محققان احتمال می‌دهند پر شدن تصادفی بسته‌ها بتواند فضایی متراکم‌تر از این را هم ایجاد کند.

ما همیشه فکر می‌کنیم چیدمان دقیق بسته‌های کوچک بهترین شکل استفاده از فضای بسته‌بندی است، اما هیچ اصل مشخصی وجود ندارد. نمی‌شود احتمال متراکم‌تر بودن بسته‌های پر شده از چهاروجهی‌های تصادفی و سهولت کار در این مرحله را نادیده گرفت.

شبیه‌سازی‌های آینده شاید بتوانند به این پرسش پاسخ دهند، شاید طرح‌های پیچیده‌تری برای شکلات‌ها طراحی شوند و شاید بسته‌بندی‌های متنوع‌تری در کنار نمونه‌های امروزی داشته باشیم. این ابتدای راه است، شاید هنوز بهترین طرح بسته‌بندی برای شکلات‌ها طراحی نشده باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =