«خبرجنوب» نوشت: مدیر گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر تاثیر استرس های مکرر بر بروز سکته های قلبی زودرس و در سنین جوانی تاکید کرد.

دكتر محمد علي بابايي گفت: چيزي كه در كلينيك هاي قلب و عروق با آن مواجه مي شويم نشانگر اين مساله است كه 80 درصد مردم استان، درجاتي از افسردگي را در طول سال تجربه مي كنند.
وي افزود: در اين خصوص بيشتر افرادي كه دچار سكته هاي قلبي زودرس مي شوند ابتدا زمينه اي از افسردگي براي آن ها به وجود آمده به طوري كه سكته هاي قلبي قبل از 55 سالگي را در مردان و قبل از 60 سالگي را در زنان، زودرس تلقي مي كنيم و آمار اين افراد رو به افزايش است.
فوق تخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي شيراز يادآور شد: اين وضعيت به نحوي است كه حدود 60 درصد سكته هاي قلبي كه در استان رخ مي دهد مربوط به سكته هاي زودرس و در سنين جواني است.
دكتر بابايي گفت: طبق آمارهاي موجود، سن بروز سكته هاي قلبي در استان به زير 40 سالگي رسيده و حتي افراد 30 و يا 35 ساله هم نبايد به اشتباه فكر كنند كه به دليل جوان بودن، در مقابل اين بيماري مصون هستند.
مدير گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي شيراز ادامه داد: در مورد افراد با فاكتورهاي خطر، بايد يك ارزيابي و بررسي لازم در يك كلينيك تخصصي و توسط متخصص مجرب قلب براي آن ها انجام شود و بسنده كردن به آزمايش هاي كلي و نرمال بودن آيتم هاي آن به تنهايي كفايت نمي كند و اين مساله بايد جدي گرفته شود.
وي يادآور شد: استرس باعث مي شود براي لحظاتي دچار اختلال در سيستم هاي مختلف بدن شويم و ضربان قلب 15 تا 20 ضربه در دقيقه بيشتر شود، همچنين فشارخون 2 تا 3 و حتي 5 تا 6 درجه بالا رود و در اين شرايط به طور كلي بار سيستم قلب و عروق افزايش پيدا مي كند و فشار و ضربه سنگيني را به جدار و رگ هاي عروق وارد مي سازد. اين وضعيت اگرچه پس از مدتي به حالت عادي باز مي گردد اما تكرار اين فشارهاي رواني، صدمات عروقي را بيشتر مي كند.
مدير گروه قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: اين وضعيت در طول زمان موجب افت روحي فرد، افسردگي و در نهايت كاهش انگيزه هاي رواني براي انجام فعاليت هاي روزمره و زندگي عادي و افت سيستم ايمني مي شود.
دكتر بابايي افزود: ضعيف شدن سيستم ايمني حتي در مقاطع كوتاه و گاهي در دراز مدت موجب بروز واكنش هاي التهابي در جدار عروق مي شود.
وي با اشاره به انگيزه نداشتن اين افراد براي فعاليت جسمي و روي آوردن به مصرف سيگار و دخانيات با هدف مقابله با اين شرايط يادآور شد: درگيري و مجموعه اين عوامل پر خطر سبب مي شود كه در لايه دروني رگ ها، آسيب هاي اوليه به ضايعات پيش رونده اي تبديل شود و منجر به تسريع پديده تصلب شرائين و رسوب چربي در جدار رگ هاي قلب گردد و اين پديده در نهايت، گرفتگي و تنگي مجاري عروق را درپي دارد.
فوق تخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: چيزي كه در آسيب ها و بيماري هاي قلب و عروق مطرح مي شود، مشاركت افسردگي روحي در روند آسيب هاي قلب و عروق و مغز است كه در نهايت زمينه را براي سكته هاي زودرس قلبي و مغزي فراهم مي كند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 621778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =