نخستین فاز صادرات بار از ایستگاه ریلی بین المللی بناب زنجان هفته آینده آغاز می شود

مدیرکل راه‌آهن شمالغرب کشور در حاشیه بازدید استاندار زنجان از پروژه دوخطه‌کردن راه‌آهن زنجان به تهران، در جمع خبرنگاران گفت: نخستین مرحله صادرات بار از ایستگاه بار بین المللی بناب هفته آینده به مقصد ازبکستان آغاز می شود و بر اساس برنامه‌ریزی شرکت صادرکننده، ماهانه 6 هزار تن بار از این طریق صادر خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین ؛ علی خدایی در پايان بازديد استاندار زنجان،  از پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- تهران در جمع خبرنگاران، به میزان جابجایی و تخلیه بار انجام شده طی 9 ماهه نخست سال‌جاری در خطوط ریلی استان اشاره نمود و اظهار داشت: 244 هزار و ۱۷۵ تن بارگیری تنها در ایستگاه بار بین المللی بناب انجام شده که تناژ بارگیری نسبت به سال گذشته در این ایستگاه نزدیک سه برابر افزایش داشته و تخلیه بار نیز رشد 92 درصدی را نشان می دهد.
وی با بیان این مطلب که 1هزار و 360 واگن در این ایستگاه، بار تخلیه کرده اند و روزانه حدود 20 واگن تخلیه بار را انجام می دهند، اضافه کرد: کالاهای جابجا شده عمدتا شامل مواد صنعتی، شوینده، مواد معدنی و خاک سنگ روی است و مواد اولیه و صنعتی نیز از ترکیه و بنادر جنوبی وارد می شود.
مدیرکل راه‌آهن شمالغرب کشور در ادامه استان‌های زنجان، قزوین، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را از جمله مراکزی عنوان کرد که داخل حوزه استحفاظی راه‌آهن شمالغرب اقدام به جابه‌جایی مسافر می‌کنند و از جابجایی بیش از 1 میلیون و 700 هزار مسافر توسط ناوگان ریلی راه‌آهن شمالغرب کشور طی 9ماهه سال‌جاری خبر داد.
خدایی افزود: امسال یک قطار درجه یک مسافربری با عمر کمتر از 10 سال به شبکه ریلی مسیر زنجان- مشهد اضافه شده و در مجموع ماهانه 45 قطار در مسیر رفت از زنجان به مشهد و 45 قطار در مسیر برگشت، اقدام به جابجایی مسافر می نمایند.
گفتنی است ایستگاه باز بین المللی بار بناب یک ایستگاه بعد از سلطانیه قرار دارد، 2 ایستگاه باری خارج از حوزه این استان در استان‌های قزوین و مراغه فعال است و در این ایستگاه‌ها ترانزیت خارجی، حمل و بارگیری می شود. همچنین ایستگاه باز بین المللی بناب، مبدا و مقصد بار ترانزیت در سطح شبکه های راه آهن‌های دنیا شده است.
شبکه‌های راه آهن عضو اتحادیه بین المللی راه آهن‌ها می توانند از این ایستگاه به عنوان مبدا و مقصد کالا استفاده کنند.
در ادامه این بازدید مدیر اجرایی پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان- تهران با اشاره به اینکه این پروژه در قالب 4 قطعه جمعا به طول 171 کیلومتر در دست اجراست، خاطرنشان کرد: قطعه 1 در استان قزوین10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعات 2 و 3 و 4 در استان زنجان قرار گرفته و به ترتیب از 13.5 و 30 و 9.5درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
غلامرضا چلاجور محمدی با بیان این مطلب که عملیات زیرسازی، خاک‌ریزی و روسازی بعنوان بخش های اصلی این پروژه آغاز شده است، یادآور شد: بر اساس قرارداد ساخت پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان- قزوین ، ۱۸ ماه زمان برای اتمام کار توسط پیمانکار تعیین شده و از این مدت نیز 141 روز تاخیر بدلیل یخبندان در روند اجرای پروژه لحاظ شده است.
وی بر ضرورت تامین اعتبار مورد نیاز پروژه تاکید نمود، افزود: ادوات مورد نیاز برای اجرای پروژه خریداری و در ايستگاه زنجان نگه داري مي شود و این پروژه طبق زمابندی پیش می رود تا در موعد مقرر به بهره برداری برسد.
گفتنی است استاندار زنجان از مراحل تکمیل و آماده سازی سالن انتظار راه‌آهن زنجان نیز بازدید نمود و از نزدیک در جریان روند پیشرفت پروژه قرار گرفت.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =