ایرنا نوشت: رسانه های ترکیه اعلام کردند: در جریان سفر امروز بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه به عراق، دو طرف بر خروج ارتش ترکیه از بعشیقه به توافق رسیدند.

پیش از این محور اصلی گفت و گوها موضوع حضور نیروهای ترکیه در پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل، تلاشهای پ.ک.ک برای تبدیل شنگال به عنوان دومین پایگاه خود در منطقه بعد از قندیل، تهدیدات تروریستی از خاک عراق علیه ترکیه، مبارزه با تروریسم داعش و همکاریهای اقتصادی و تجاری و انرژی بین دو کشور عنوان شده بود.

ییلدریم همچنین در بغداد گفت: عراق در پاکسازی داعش از موصل پیشرفت خوبی داشته است و موضوع حضور نیروهای ترکیه در بعشیقه یک ضرورت بود و ما هم در راستای پیشرفت عراق در پاکسازی داعش می خواهیم این مساله را دوستانه بین خود حل کنیم.

روابط ترکیه و عراق بیش از دو سال است که در مسیر پرتنشی قرار گرفته و این التهاب تاثیر جدی در مناسبات اقتصادی و تجاری ترکیه و عراق گذاشته است به طوری که تا پیش از بروز تنش، عراق بعد از آلمان دومین شریک تجاری ترکیه بود و صادرات ترکیه به عراق به بیش از 12.5 میلیارد دلار در سال رسیده بود.

روابط آنکارا و بغداد در سال 2016 میلادی بر سر اصرارهای آنکارا برای مشارکت در عملیات آزاد سازی موصل و حضور نیروهای ترکیه در پایگاه بعشیقه عراق و اظهارات متقابل مقامات آنکارا و بغداد به شدت ملتهب شد و به تعبیر رسانه های این کشور در آستانه یک درگیری قرار گرفتند.

بینالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه نیز روز گذشته با خاطر نشان کردن این که شعار 'کاهش دشمنان و افزایش دوستان' دوران نخست وزیری خود را در سال گذشته شروع کرده است، ابراز امیدواری کرد که سفرش به عراق، زمینه ساز فصل نوینی در مناسبات دو کشور باشد.

آنکارا با تاکید بر این که حضور نیروهای ترکیه در بعشیقه مخل تمامیت ارضی و حاکمیت عراق نیست و صرفا برای کمک به مبارزه عراق با داعش است، عنوان کرده است که با خاتمه یافتن تهدیدات داعش در عراق و منتفی شدن تهدیدات پ.ک.ک در شنگال، به حضور نظامی خود در منطقه نیز خاتمه خواهد داد.

نخست وزیر ترکیه را در این سفر فکری ایشیک وزیر دفاع، عصمت ییلماز وزیر آموزش ملی، برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی، نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد، بلند تفنکچی وزیر گمرکات و تجارت و شماری از مسئولان نهادهای دولتی و کارشناسان و خبرنگاران همراهی می کنند.

ییلدرم با فواد معصوم رئیس جمهوری عراق، شماری از مسئولان حزبی و شخصیت های سیاسی و برخی از روسای نهادهای مدنی شاخص و نمایندگان ترکمن های عراقی هم دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
ییلدریم امشب عازم اربیل شده و با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان و نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم نیز دیدار و گفت و گو می کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 620813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =