۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰

در حالی دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه کار انگلیس در رأس دولتی ائتلافی که از سال 1974 میلادی به این طرف در انگلیس بی سابقه بود، وارد مقر نخست وزیری واقع در پلاک ده در خیابان داونینگ لندن شد، که اختلافات و مناقشات سیاسی چندی میان انگلیس و چین از دوران نخست وزیری گوردون براون کماکان باقی مانده است.

از جمله انتقادهای انگلیس به چین در رابطه با مسئله حقوق بشر و همچنین موضع چین در رابطه با مشکلات دارفور در سودان است.

در ضمن، دو کشور انگلیس و چین مشاجراتی در رابطه با محدود کردن اشاعه گازهای گلخانه ای و همچنین کاهش تعرفه های وارداتی گمرکی داشته اند. آیا اختلافات زمان گوردون براون میان انگلیس و چین ادامه خواهد یافت؟ هر دو حزب محافظه کار و لیبرال دمکرات انگلیس که اکنون در این کشور بر سر کار آمده اند، مشوق و مبلغ بازارهای باز و تجارت آزاد هستند.

همچنین محافظه کاران خواهان استقلال بیشتر انگلیس از اتحادیه اروپا هستند و از همین رو ممکن است در دوران نخست وزیری دیوید کامرون، مشاجرات اقتصادی و تجاری میان انگلیس و چین، تا حدی کاهش یابد.

همچنین نفوذ اتحادیه های کارگری انگلیس بر حزب محافظه کار به مراتب کمتر از حزب کارگر است. همین اتحادیه ها مکرراً از واردات اجناس چینی به انگلیس که ادعا می کنند زیر قیمت به فروش رسیده و محصولات انگلیسی را از دور رقابت خارج می کند، به دولت انگلیس شکایت می کنند، که ممکن است در سیاست های دولت جدید انگلیس تأثیرات عملی کمتری بگذارد.

در نهایت، محافظه کاران انگلیس به احتمال زیاد سیاست عملگرایانه تری را در رابطه با مسئله حقوق بشر در سطح بین المللی در پیش خواهند گرفت که به نوبه خود ممکن است به تنش زدایی بیشتر و برقرار آرامش بیش از پیش در مناسبات میان دو کشور انگلیس چین، منجر شود. 

چاینا دیلی/ 14 می 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 61921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =