محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به جمهوری آذربایجان در دیدار با مقامات این کشور بر افزایش مبادلات تجاری تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاين، محمود واعظی، مسوول کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، كه در درراس هیاتی از نهاد‌ها و دستگاهها ی اجرایی به جمهوری آذربایجان سفر کرده، پس از بررسی نتایج کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان که شهریور ماه در باکو برگزار شد، مقرر شد رییس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان در سفر به این کشور در رابطه با موضوعات زیر بنایی روابط دو کشور از جمله همکاری‌های مشترک در زمینه نفت و گاز، انتقال برق و نیرو، حمل و نقل، بانک و همکاری‌های بازرگانی و تجاری و همچنین موضوعات مشترک با جمهوری آذربایجان بحث و گفت و گو کند.

طی هفته جاری و در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، در دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ریاست کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد آذربایجان موضوعات بانکی دو طرف به تفصیل مورد بررسی و گفت و گو قرار گرفت.

 تبادلات بانکی حضور محمود واعظی و المار رستم اف ریاست کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد آذربایجان به عنوان مسئول کمیسیون مشترک این کشور، برگزار و موضوعات بانکی دو طرف به تفصیل مورد بررسی و گفت و گو قرار گرفت.

رئیس کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان در این ملاقات اعلام کرد: برای تحقق حجم روابط بازرگانی مورد نظر، لازم است، محاسبات بانکی دو کشور به منظور ارائه تسهیلات لازم به تجار و بازرگانان هر چه بیشتر فعال شده و ارتباطات بانکهای مرکزی و بانکهای تجاری دو کشور برقرار شود.

شاهین مصطفی یف وزیر اقتصاد آذربایجان نیز در این دیدار از عزم کشورش به توسعه همه جانبه روابط خبر داد و گفت: جمهوری آذربایجان مصمم است همکاریهای بانکی برای تامین و تسهیل امور بازرگانی گسترش یابد.

همچنین المار رستم اف رئیس کل بانک مرکزی آذربایجان اعلام کرد: یکی از راهکارهای توسعه مناسبات تجاری دو کشور استفاده از پول ملی دو کشور است که وابستگی طرفین را به ارز خارجی کاهش می دهد و ضرورت دارد که این موضوع در دستور جدی مذکرات بانکی دو کشور قرار گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان ، همچنین بر ضرورت برقراری رابطه کارگزاری بین بانک های دو طرف تاکید کرد و گفت: بانک های ایران آمادگی دارند نسبت به تاسیس شعب های خود در جمهوری آذربایجان اقدام کنند .

 
تشکیل کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و آذربایجان

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین روز از برگزاری یازدهمین کمیسیون مشترک ایران- آذربایجان با وزیر ارتباطات و فناوری های عالی آذربایجان دیدار و در زمینه همکاری های پستی، مخابراتی، فضائی و رگولاتوری گفت و گو کرد.

 واعظي با اشاره به تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه تجارت الکترونیک، امنیت فضای مجازی، حوزه های نرم افزاری، تحقیق و توسعه  در ارتباطات و فناوری اطلاعات، آمادگی خود را برای تبادل تجربیات در این حوزه به همتای آذری خود اعلام کرد.

در پایان دو طرف نسبت به تشکیل کمیته ای مرکب از بخشهای مختلف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، و تشکیل اولین جلسه این کمیته برای اجرای توافقات حاصله و رفع مشکلات موجود، توافق کردند.

تهیه نقشه راه همکاری های یک سال آینده ایران و آذربایجان

 واعظی با اشاره به همایش مشترک تجاری که روز گذشته با حضور تجار و صاحبان سرمایه و صنعت دو کشور در باکو برگزار شد، اظهار داشت: اعتماد بخش خصوصی دو کشور به یکدیگر جلب شده و شاهد همکاری های خوبی بین آنان هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این ملاقات، ضمن تایید دستاوردهای حاصله در پرتو اجرای توافقات کمیسیون مشترک قبلی گفت: رشد 60 درصدی تراز تجاری دو کشور در سال گذشته نشانه روشنی برای موفقیت در همکاریها بوده است.

وی در ادامه با پر اهمیت خواندن همکاریهای حمل و نقلی دو کشور، از پیشرفت امور در اتصال راه آهن دو کشور در آستارا ابراز خشنودی نموده، بر گسترش همکاریهای دو کشور در زمینه های سیاسی و امنیتی تاکید کرد.

 توسعه همکاری های نفت و گاز

 در ادامه سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به باکو، واعظی با رونق عبدالیف رئیس شرکت نفتی سوکار دیدار و در خصوص توسعه همکاری های نفت و گاز بین دو کشور گفت وگو کرد. 

در این ملاقات با توجه به سابقه همکاری دو کشور در زمینه سوآپ گاز و نفت و استخراج مشترک از میادین نفتی، بر ادامه همکاری در این زمینه ها تاکید شد.

همچنین بر هماهنگی و همکاری در مجامع بین المللی و نفتی تاکید و طرفین توافق کردند در خصوص سواپ گاز، نخجوان به همکاری خود ادامه داده و در زمینه استخراج مشترک از میادین نفتی حوزه دریای خزر نیز مطالعات و بررسی های فنی مشترک را ادامه دهند.

واعظی در این ملاقات با اشاره به توافقات به عمل آمده در سفر سال جاری رییس جمهوری به باکو، از آمادگی ایران برای صادرات محصولات پتروشیمی به آذربایجان و تبادل اطلاعات و تجربیات در کشور در حوزه انرژی با توجه به سابقه مناسبتهای دو کشور خبر داد.
راه اندازی خط تولید مشترک دارو

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان و وزیر بهداشت جمهوری آذربایجان، برای راه اندازی خط تولید مشترک دارو در جهت رفع نیازهای دارویی دو کشور توافق کردند. واعظی رئیس ایرانی کمیسیون مشترک با دکتر الگای شیر علیف وزیر بهداشت آن کشور دیدار و در راستای اجرایی شدن تفاهمات دو کشور در حوزه سلامت گفتگو کرد. 

در این دیدار دو طرف با تاکید بر راه اندازی بیمارستان تخصصی ایرانیان در شهر باکو با مدیریت و حضور متخصصان ایرانی برای ارائه خدمات پزشکی توافق کردند، تا راه اندازی خط تولید مشترک دارو، نیازهای دارویی جمهوری آذربایجان با ثبت داروهای تولیدی ایران از طریق کشورمان تامین شود.

همچنین با توجه به توافقات قبلی برای احداث کارخانه تولید دارو توسط کشورمان بر شروع عملیات اجرایی آن طی روزهای آتی تاکید شد.

در پایان نیز، بر عزیمت هیات فنی ایرانی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز و وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران به باکو، برای انجام بررسی بیشتر و اجرایی کردن توافقات در آینده نزدیک توافق به عمل آمد.

سرخط روزنامه های چاپ باکو

-آذربایجان - 2016، سالی مهم در تاریخ روابط جمهوری آذربایجان و ایران بود.

 - حجم سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در اقتصاد جمهوری آذربایجان بیش از 2.5 میلیارد دلار بوده است .

- رییس جمهوری آذربایجان قانون اجرای بودجه عمومی سال 2017 میلادی را امضا کرد .

- چشم انداز همکاری های نظامی جمهوری آذربایجان و بحرین در باکو بررسی شد. 

- دیدار محمود واعظی با رییس جمهوری آذربایجان .

- رایزنی های جمهوری آذربایجان و روسیه درباره تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در باکو.

- وزیر دفاع اسراییل (رژیم صهیونیستی) یهودی ها را به مهاجرت از فرانسه دعوت کرد .

- رییس جمهوری جدید مولداوی نخستین سفر رسمی خود را به روسیه خواهد داشت .ینی مساوات

- سرگئی لاوروف درباره پی آمدهای نامطلوب تحویل سلاح به گروههای مخالف دولت سوریه به جان کری هشدار داد .

- جمهوری آذربایجان تسهیلات ویزایی برای شهروندان ایرانی قایل می شود.

- وزیر دفاع ایران: حضور رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان را تحمل نمی کنیم.

 - آمریکا از برگزاری مذاکرات سوریه در شهر آستانه قزاقستان حمایت کرد.

- وزیران خارجه ترکیه و ایران مقدمات مذاکرات بحران سوریه در شهر آستانه را بررسی کردند.

- نتانیاهو از دیدار با نخست وزیر انگلیس خودداری کرد.

- نخست وزیر عراق: برای نابودسازی داعش نیاز به سه ماه زمان داریم. باکو خبر

- رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان کارآفرینان ایرانی را به سرمایه گذاری در نخجوان دعوت کرد.

- ایران صادرات مشترک محصولات کشاورزی به کشورهای ثالث را به جمهوری آذربایجان پیشنهاد کرد .

- رجب طیب اردوغان ائتلاف غربی به فرماندهی آمریکا را به پشتیبانی از داعش متهم کرد.

 - مسکو و آنکارا اقدامات مقدماتی مذاکرات سوریه بدون حضور آمریکا در آستانه را آغاز کردند .

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 617952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۰
    1 1
    امروز تو اخبار ترکیه خوندم که تو پارلمان آذرباییجان ایران رو تهدید کردن که از نقشه پاک میکنن. حالا شما برید با اونها پیمان نامه امضا کنید. برید اول دوست و دشمنتون رو درست بشناسید