پشتوانه قانونی جریمه کردن مسافربرهای شخصی کجاست؟

پلیس راهور تهران این روزها به کار جریمه کردن مسافربرهای شخصی مشغول شده. این در حالی است که ترافیک دیوانه‌کننده تهران، روزبه‌روز قفل‌تر می‌شود.

امید سلیمی بنی: در حالی که ترافیک تهران هنوز هیچ مرهمی برای درمان پیدا نکرده است، سازمان تاکسیرانی تهران اعلام کرده برخورد ماموران پلیس راهور با مسافربرهای شخصی در پایانه های پایتخت شروع شده. کانال تلگرامی این سازمان با انتشار تصاویر متعددی از چهره رانندگان و پلاک شخصی خودروهای مسافربر، اعلام کرد پلیس راهور تهران طرح برخورد با مسافربرهای شخصی را در قالب جریمه کردن رانندگان این خودروها آغاز کرده.

همچنین پلیس راهور در یک هفته گذشته دو بار اعلام کرده است با مسافربرهای شخصی با پلاک غیرتهران برخورد می کند (اینجا و اینجا)

سازمان تاکسیرانی تهران درباره دلایل جریمه کردن مسافربرهای شخصی اعلام کرده: تاکسیرانان عزیز و زحمتکش شهر تهران، برابر مطالبه به حق شما مبنی بر حضور و مزاحمت مسافربرهای شخصی در ایستگاه ها و حریم پایانه های اختصاصی تاکسی، از دیروز طرح برخورد با مسافربرهای شخصی به همت و پیگیری سازمان تاکسیرانی و همراهی راهور آغاز شد.

این سازمان در ادامه دلایل طرح برخورد با مسافرکش های شخصی را اینطور بیان کرده: هدف این طرح جلوگیری از فعالیت خودروهای شخصی در حریم قطعی فعالیت تاکسیرانان، برقراری نظم، کمک به معیشت رانندگان تاکسی و ایجاد امنیت شغلی برای شما بزرگواران است.

در اجرای این طرح، خودروهای رانندگی شخصی توسط پلیس راهور جریمه می شدند. ظاهرا دلیل این جریمه شخصی بودن مسافربرها عنوان شده ولی در متن قبوض جریمه، کدهای دیگری مانند توقف در مناطق توقف ممنوع و نظایر آن، به چشم می خورد.

مسافربری تخلف رانندگی نیست

بد نیست نگاهی به لیست جریمه های قانونی رانندگی داشته باشیم. طبق آخرین مصوبه هیات دولت در تعیین جریمه های رانندگی، که به شماره 165879 مورخ 17 اسفند 94 به تصویب رسیده، در 4 صفحه رفتارهای غیرقانونی رانندگی مشخص شده و برای آن، جریمه هایی در نظر گرفته شده است.

در جداول جریمه های رانندگی، چیزی به عنوان :"مسافرکشی با خودروی شخصی" دیده نمی شود.

 

جدول جریمه های تخلفات حمل و نقل


ظاهرا مسیرهای قانونی برای جریمه کردن رانندگان خودروهای شخصی به دلیل "مسافربری" مسدود است.

مصایب تمام نشدنی مسافربرهای شخصی

هر کسی تاکنون در ترافیک دیوانه کننده تهران، پشت فرمان خودروی شخصی نشسته باشد قبول دارد وضعیت فعلی رانندگی در این کلانشهر، سختترین کار دنیاست که اعصابی پولادین می طلبد. عدم رعایت رفتار ترافیکی صحیح، سبقت های غیرقانونی، توقف وسط خیابان، تغییر مسیر بدون راهنما و هزاران تخلف توسط رانندگان خودروها از بام تا شام انجام می شود و موفقیت هر راننده ای در این آشفته بازار به قدرت پیش بینی او از راه بندان در ساعات مشخص در مسیرهای خاص، پیش بینی رفتار رانندگان جلویی، کنار دستی و پشت سری و در نهایت به همه چیز دانی و همه چیز خوانی در ترافیک وابسته است.

در این بین، چه کسانی به عنوان "شغل" به رانندگی خودروی شخصی خود نگاه می کنند؟ ناگفته پیداست کسانی به این کار تن می دهند که از آسیب پذیرترین اقشار اقتصادی جامعه برخاسته اند و از سر ناچاری راه نان درآوردن خود را در "کرایه کشی" جستجو می کنند.

سئوال اینجاست که با وجود مشکلات فراوانی ترافیکی پایتخت که در نهایت به وضعیت نابهنجار و ترافیک قفل شدن خیابانها منجر شده، پلیس راهور به دنبال برخورد با این اشخاص آسیب پذیر و ضعیف (به لحاظ اقتصادی) است؟

منشور حقوق شهروندی و حق داشتن شغل

یک هفته از رونمایی "منشور حقوق شهروندی" توسط رئیس جمهور نمی گذرد که رفتار پلیس راهور تهران، نقض آشکار برخی از مواد این منشور است.

طبق ماده 8 این شهروند، اعمال هرگونه تبعیض ناروا به‌ویژه در دسترسی شهروندان به خدمات عمومی نظیر خدمات بهداشتی و فرصت‌های شغلی و آموزشی ممنوع است.

اگر کرایه کشی و جابجایی مسافر را یک فرصت شغلی بدانیم، پلیس راهور با چه مجوزی، این فرصت شغلی را از رانندگانی که عضو اتحادیه های تاکسیرانی نیستند، دریغ کرده و خود با ظاهری قانونی، راسا اقدام به اعمال قانون به این رانندگان می کند؟

شاید منطق پلیس راهور تهران در برخورد با رانندگان خودروهای شخصی مسافربر، استناد به قاعده "تامین نظم و امنیت عمومی" است. هر چند همانطور که در بالا اشاره شد قانون راهنمایی و رانندگی و جدول ریز تخلفاتی که منجر به اعمال قانون و جریمه می شود، چیزی درباره مسافرکشی با خودروهای شخصی ننوشته، ولی باز هم اینجا می توان درباره وضعیت کنونی رانندگان خودروهای شخصی مسافربر به ماده 13 منشور حقوق شهروندی استناد کرد. در این ماده آمده است «هر شهروندی حق دارد از امنیت جانی، مالی، حیثیتی، حقوقی، قضایی، شغلی، اجتماعی و نظایر آن برخوردار باشد. هیچ مقامی نباید به نام تأمین امنیت، حقوق و آزادی‌های مشروع شهروندان و حیثیت و کرامت آنان را مورد تعرض و تهدید قرار دهد. اقدامات غیرقانونی به نام تأمین امنیت عمومی به‌ویژه تعرض به حریم خصوصی مردم ممنوع است.»

شاید بتوان گفت در وضعیتی که برای رانندگانی خودروهای مسافربر شخصی پیش آمده، مفهوم "اقدامات غیرقانونی به نام تامین امنیت عمومی" را مصداق آشکاری بر این وضعیت دانست.

همچنین در فصل "حق اشتغال و کار شایسته" منشور حقوق شهروندی و در ماده 77 اینطور آمده: «حق شهروندان است که آزادانه و بدون تبعیض و با رعایت قانون، شغلی را که به آن تمایل دارند انتخاب نمایند و به آن اشتغال داشته باشند.»

اشتغال پاره وقت، نیمه وقت یا تمام وقت به جابجایی مسافر هیچ تعارضی با قانون ندارد و مشخص نیست استناد پلیس راهور تهران برای جریمه رانندگی خودروهای مسافربر به کدام قانون و رفتار است. البته نمی توان منکر شد که در صورت تخلف هر خودروی مسافربر (چه با مجوز و چه بدون مجوز) پلیس موظف به اعمال قانون و جریمه راننده متخلف است. ولی آیا "شخصی بودن خودرو" دلیلی قانونی برای جریمه آن است؟

آیا بهتر نیست مدیران ارشد شهر تهران (شهرداری و پلیس راهور) چاره کارسازی برای ترافیک گره خورده این شهر بیابند تا حرف و حدیث هایی که اخیرا درباره تغییر فرمانده پلیس راهور تهران شنیده می شود، مصداق های عینی نیابد؟ چندی پیش رحمت‌اله حافظی، رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران در توييتی فشارهاي قاليباف را علت بركناري سردار تيمور حسيني در نيمه آبان ‌ماه امسال عنوان كرد و نوشت: "با فشار قاليباف به ناجا، فرمانده پليس راهور تهران عوض شد و به دنبال آن شاهد ترافيك سنگين در شهر تهران در يك ماه گذشته هستيم، هدفشان چيست؟"

بعد از منتشر‌شدن این توییت و دست به دست شدن آن در فضای مجازی، سردار تيمور حسيني رئیس پلیس برکنار شده راهور تهران به یکی از خبرنگاران فقط تک جمله ای گفت و پیام اصلی را به افکار عمومی رساند: «ترجيح مي‌دهم در اين باره صحبت نكنم. آنچه كه عيان است چه حاجت به بيان است!؟»

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 616574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    64 22
    این را هم باید سیاسی کنید؟ اصلا هدف این مقاله چیست؟ آیا میفرمایید مسافرکشی با خودرو شخصی قانونی و بدون مسئله است و هیچ مشکلی برای شهر و ترافیک نابسامانش درست نکرده؟ اگر بنده شغل فروش دلفین در وسط میدان ونک را برای خود در نظر بگیرم، آیا طبق ماده 77 حقوق شهروندی میتوانم آن را مجاز تلقی کنم و بگویم به چه حقی مرا از نان حلال محروم میکنید؟ لزوما نبودن آن ایتم در برگ جریمه به معنای نبود قانون نیست... نه فقط در ایران بلکه در همه دنیا مسافرکشی نیاز به مجوز و تایید صلاحیت دارد و نداشتن مجوز خود مبنای قانونی برای جریمه است.
    • بی نام EE ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
      26 17
      نصف مردم با مسافرکشى امرارمعاش مىکنن
    • بی نام A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
      13 4
      خیلی از چیزها در سطوح پایین مثل همین قصیه شاید در ظاهر درست یا نادرست باشد اما در مملکت ما با توجه به سطح گسترده و عجیب وغریب بیکاری و فقر توده مردم عجیب و غریب با توجه به استعداد و منابع کشور باید برخی ملاحظات صورت بگیرد در اینمورد بنظرم برخورد با پلاکهای شهرستان درست باشد البته فقط در تهران و در شهرستان خودشان مشکلی نداشته باشد باتوجه به همان سطح بیکاری و فقری که گفته شد مشکلش اینست که طرف خیلی راحت و با واریز پنجاه و خرده ای هزار تومان ناقابل به جیب جناب پلیس میتواند پلاک تهران بگیرد و به کارش ادامه دهد.
  • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    74 13
    شما که زحمت می کشید در ماشین های خود این بیچاره ها رو جریمه می کنید بهتر است بدانید همین مسافربرهای شخصی هستند که بار بیشتر جابه جایی مسافران را در شهرها مخصوصاً تهران در کنار اتوبوس ها دارند و الا تاکسی های زرد رنگ که قربونشون برم فقط دنبال مسافر دربستی هستند.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    36 23
    به نظر من کار درستیه ... اگر کار کردن یک نفر به معنی کمتر کار کردن نفر دیگه بشه که شغلش اینه، کار پلیس کار درستیه اگر در حالی که راننده تاکسی باید عوارض و مالیات و ... بپردازه یکی خیلی راحت بیاد مسافر بزنه در اون صورت کار پلیس درسته ... مثل دستفروشی که میاد گوشه خیابون و بدون پرداخت مالیات جنس هاش رو میفروشه؛ اونم داره نون در میاره اما در عمل کارش باعث بروز مشکل در جای دیگری از سیستم میشه. یا اصلا چرا باید این همه ماشین با پلاک شهرستان بیان تهران مسافر کشی و شبم توی ماشین هاشون تا روز بعد بخوابن هرمشکلی رو باید در جا و زمان خودش حل کرد. نه اینکه مشکل یکی رو حل کنیم و به مشکل یکی دیگه اضافه کنیم. گاهی اوقات آدم باید از راحتی های لحظه ای در جهت رسیدن به جامعه بهتر چشم پوشی کنه.
  • بی نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    24 20
    کار درستی است نمیدونم چرا عادت کردیم به همه چیز بتوپیمکسی که شغلش راننده تاکسی بیشتر مستحقه از این راه نون ببره یا اونایی که تفننی دارن رد میشن میگن حالا پول بنزینمون دربیاد دو تا مسافر میزنن؟؟البته اول باید تو ذهن راننده تاکسی ها جا بندازند تاکسی زرد و سبز فقط واسه دربستی نیست و باید بین راهی هم بزنه
    • آرش A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
      8 0
      مستحق کسیه که مسافرها انتخابش می کنن. تاکسی اگه خوب باشه خب مردم مسافرکش سوار نمی شن. موضوع اونقدرها سخت نیست. بهتره به جای حذف قهری کسی، خودمونو ارتقا بدیم.
  • شوخ A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    30 27
    ببخشید این همه آدم بیکار داریم که نتها کاری که براشون مونده همین مسافر کشی است اون هم با این همه ترافیک و اصطحلاک خودرو از صبح تا شب کار میکنه 40 50 هزار تومن در میاره آخرشم پلیس جریمش میکنه تمام زحماتش بر باد میره این ظلم بخدا
    • پویا A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
      16 28
      ظلم اینه که حق راننده تاکسی زحمت کش خورده بشه
    • بی نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
      12 3
      آقای 20:27 کی گفته که کسی که توی خیابون مسافری رو جابه جا میکنه حق راننده تاکسی رو خورده مگه خیابون مال راننده تاکسی هاست البته شکل رانندگی بعضی هاشون نشون میده که خودشون یه همچین فکری میکنن
  • سینا A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    7 13
    من که میدونم شما در گذاشتن نظرات هم سلیقه ای عمل میکنید:اما همین مطلب رو بذارین کنار اون خبر 1میلیون بیکار.ایا نون حلال در اوردن جریمه داره؟
  • درفا IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    5 11
    ممنون از سایت و مطالب خوبتون
  • دادا IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    18 1
    دوسالی هست در جلوی بیمارستان مسیح دانشوری داراباد تعدادی پراید با نمره شهرستان برای خود گروه راه انداختن و به هیچ تاکسی اجازه کارکردن نمیدن و نکته قابل توجه اینکه اغلب مسافرین همراهان بیماران بستری هستند این رانندگاه علاوه بر ایجاد راه بندان های همیشگی هرچه دلشان بخواهد از این همراهان بی خبر دریافت میکنند چندین بار هم به راهنمایی مربوطه شکایت کرده ایم هیچ توجهی ندارند ازاین بگذریم که امنیت این همراهان شهرستانی درخطر است
  • علیرضا A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    21 15
    اگر همین مسافربرهای شخصی نباشند که تاکسی ها پوست میکنند.من یک مسافتی را با مسافربر شخصی 2000تومان میرم همون مسافت با تاکسی میشه 4000هزار تومان.
  • محمد A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
    20 15
    میسافر کشی نکنیم چه کار کنیم دزدی کنیم.
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    8 1
    هم اون راننده تاکسی باید کار کنه هم اون راننده وسیله شخصی باید کار داشته یاشه ........ مشکل الان جای دیگه است با مقصر جلوه دادن دیگران موضوع حل و فصل نمیشه.............
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    9 3
    من ترجیح میدم از مسافربرهای شخصی استفاده کنم ، از بس که راننده تاکسی ها با غرور کاذب برخورد میکنن و همیشه هم کراه بیشتر میگیرن
  • آرش A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
    4 3
    مانند کابوس بر سر قشری بدبخت بدون کمترین اغماض اعمال میشود.
  • بی نام DE ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    0 0
    سلام اول خدمتتون عرض کنم که کار پلیس غیرقانونی نیست وطبق بند۸۱همون جدول بالا که شما نصفش اوردید ونصفش ونیاوردید قانونی دوم اینکه کد۲۰۸۱جریمه های رانندگی هم مربوط به جریمه کردن مسافربرهای شخصی اگه دیدین پلیس کد دیگری روزده چون مبلغ جریمه مسافرکشی زیاده خواسته کمک راننده متخلف بکنه وقتی می خواین ی مطلبی بنویسین حتما برین مطالعه کنیدیااگه عمدا ننوشتید که....