ایسنا به نقل از وزیر اقتصاد نوشت: مذاکرات برای حل مسأله هسته‌ای به بن‌بست رسیده بود که توسط دولت یازدهم از بن‌بست خارج شد به طوریکه در این عرصه به یک توافق مهم در عرصه روابط بین‌الملل رسیدیم و با پایان تحریم‌ها، تولید و صادرات نفت خود را به قبل از تحریم‌ها بازگرداندیم در حالیکه تا قبل از برجام، اجازه صدور بیش از یک میلیون بشکه نفت را نداشتیم، حتی قرار بود بر این محدودیت اضافه شود اما در حال حاضر می‌توانیم دو برابر این میزان را صادر کنیم.

طیب‌نیا با تأکید بر اینکه نباید تلاطمات در بازارهای بین‌المللی و افزایش نرخ ارز را فراموش کرد، ادامه داد: خوشبختانه با پایان یافتن تحریم‌ها و اعمال سیاست‌های خردورزانه، بخشی از تنگناهای اقتصادی کشور به پایان رسید به طوریکه اقتصاد ایران در سال 95 همزمان رشد بالای اقتصادی و تورم یک رقمی را تجربه خواهد کرد و این در حالیست که وقتی دولت یازدهم اداره امور را به دست گرفت، رشد اقتصادی کشور منفی و تورم بیش از 40 درصد بود.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال رشد تولید در کشور به 7.4 درصد رسیده و نرخ تورم 8.6 درصد کاهش یافته، از وابستگی کشور به نفت انتقاد کرد و یادآور شد: با وجود تأکید مقام معظم رهبری بر کاهش و قطع وابستگی به نفت سیاست‌های به گونه‌ای بود که این وابستگی افزایش یافت.

وی عنوان کرد: دشمنان با دقت تمام در دانشگاه‌های خود مسائل داخلی کشور را تحلیل کرده و نقاط ضعف را شناسایی می‌کنند تا با استفاده از آن به کشور آسیب وارد کنند به طوریکه وقتی تحلیلگران گزارش دادند اقتصاد ایران به خارج وابسته شده است، تحریم‌ها بیشتر شد و فشار تحریم‌ها نیز بر درآمد نفتی و نظام بانکی ما بود بنابراین دشمن می‌خواست با ایجاد مشکل برای واردات تولید را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه سال 93 را با رشد مثبت سه درصد پشت سر گذاشتیم و تورم سیر نزولی داشت، اظهار کرد: دولت یازدهم در شرایط سخت و تحریم‌های شناخته شده تاریخ، رشد اقتصادی داشت و تورم را کاهش داد البته وضعیت مردم خوب نیست و زندگی مردم تحت فشار است اما برای ارزیابی کشور باید گذشته، حال و آینده و شرایط و قیود با یکدیگر درنظر گرفته شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سال گذشته بر این باور بودیم به رشد پنج یا 6 درصدی دست می‌یابیم، افزود: کمتر از مشکلات سخن گفتیم و سعی می‌کنیم مشکلات و محدودیت‌های موجود را عنوان نکنیم چرا که جز بحرانی کردن شرایط نتیجه‌ دیگری ندارد. قیمت نفت در نیمه نخست سال 93 با 105 دلار فروخته می‌شد اما در سال 94 به کمتر از 30 دلار رسید به طوریکه با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شدیم و همین امر درآمدهای نفتی کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داد.

وی اضافه کرد: کاهش قیمت نفت در ایران منجر به دو نتیجه تشدید تورم و کاهش نرخ تولید شد به طوریکه در آن زمان می‌شد از ذخایر ارزی در خارج از کشور برای مدیریت این مشکل استفاده و یا نفت را پیش فروش کرد. در حال حاضر روی کاغذ 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی در خارج از کشور داریم این در حالیست که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اوراق قرضه را در بازارهای بین‌المللی منتشر می‌کنند و کسب درآمد دارند اما این امکان برای ایران وجود نداشت.

وزیر اقتصاد به تحمیل جنگ کاهش قیمت به کشور از سوی عربستان اشاره کرد که ضرر زیادی برای ایران به بار آورد چرا که آنها می‌خواستند مقاومت ایران را بشکنند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از پیش‌بینی‌ها در سال 95 جلوتر می‌رویم به طوریکه برای امسال رشد اقتصادی پنج درصدی هدفگذاری شده بود و از طرف دیگر باید جلوی برگشت تورم را بگیریم چرا که به هسته سخت تورم رسیده‌ایم و مبارزه با آن دشوار شده است.

طیب‌نیا افزود: به دنبال کاهش تورم از هشت درصد نبودیم چرا که ممکن است تبعات سنگینی را برای اقتصاد کشور ایجاد کند. در سه ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 5.4 درصدی داشتیم که تابستان امسال به رشد اقتصادی 9.2 درصد دست یافتیم.

302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 614101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارگر A1 ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    8 10
    کدوم رشد اقتصادی ؟ باز نزدیک انتخابات شد و دروغ گفتنا شروع شد ؟ این دولت تا حالا چند تا شرکت و کارخونه رو تعطیل کرده ؟ من الان کارگر شرکت پلی اکریل اصفهانم. 6 ماهه حقوق نگرفتم. کارخونه هم تقریبا داره تعطیل میشه.
  • بی نام A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    5 10
    برای ژاپن که منفی یک است پس چرا تبعات ندارد
    • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
      2 1
      اگز یک ذره سواد اقتصادی داشتی و اخبار را دنبال می کردی می فهمیدی چه مشکلاتی داره برای ژاپن. ژاپن سال هاست به خاطر همین تورم منفی دچار رکود هست .
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    9 6
    چه تبعاتی داره؟ مردم که چیزی حس نمی کنن، بی حس شدیم.
  • علی IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
    4 2
    این تورم تک رقمی فقط نفرموده اید که به روزانه رسیده استسالانه حساب قدیم بود .