۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

میزان نوشت:روز گذشته ایران و روسیه در حوزه گازی تفاهم نامه همکاری به امضا رساندند که جای سوال دارد این تفاهم نامه همکاری تا چه میزان ایران را به مرکز هاب انرژی منطقه تبدیل می‌کند و از سوی دیگر در دیپلماسی اقتصادی ایران کمک حال خواهد بود؟

روز گذشته ایران و روسیه در حوزه انرژی قراردادهای بسیار مناسبی به امضا رسانده‌اند که بخشی از آن‌ها در قالب تفاهم نامه به امضا رسیده تا در آینده نزدیک با چکش کاری قابل قبول به قرارداد نهایی تبدیل شود.


یکی از این تفاهم نامه‌ها در حوزه گاز به امضا رسیده و این تفاهم نامه را می‌توان به عنوان همکاری دو غول بزرگ گاز جهان نام نهاد.

در تفسیر این تفاهم نامه حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد، شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم می‌توانند با یکدیگر همکاری مشترک کوتاه و بلند مدت داشته باشند.
 
به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، ایران از نظر جغرافیا جایگاه راهبردی در منطقه دارد.
 
وی ادامه داد: ایران از شرق، غرب، شمال و جنوب با کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه، کشورهای حوزه خلیج فارس و... می‌تواند بازار مشترکی با روسیه داشته باشد.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: ایران و روسیه می‌توانند در بخش سوآپ گاز همکاری خوبی داشته باشند.

این موارد نشان از آن دارد که ایران قابلیت آن را دارد تا به عنوان هاب انرژی منطقه معرفی شود از سوی دیگر می‌توان در قالب سوآپ انرژی جایگاه مناسبی را برای ایران در نظر گرفت که هر دو مورد درآمد ارزی مناسبی را برای کشور به همراه دارد، در این رابطه حمید حامدی، کارشناس حوزه انرژی گفت: با توجه به شرایط ایران مبنی بر دارا بودن بیشترین منابع گازی جهان، موقعیت جغرافیایی و آب و هوای چهارفصل، ایران می‌تواند نقش کلیدی در تامین انرژی کشورهای همسایه ایفا کند.

وی با بیان اینکه همکاری‌های بین المللی در راستای درآمدزایی بیشتر تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: قراردادها باید برپایه پتانسیل‌ها و شرایط منطقه و ایران به امضا برسد و از سوی دیگر قرارداد اخیر باید منجر به افزایش درآمدهای دلاری کشور شده و در کنار آن باید ظرفیت‌ها به گونه‌ای طراحی و پایه ریزی شود که ایران به هاب انرژی تبدیل شود.

حامدی اظهار کرد: در موضوع هاب انرژی می‌توان گازهای ارزان قیمت کشورهای اطراف خریداری کرد و به کشورهای نیازمند گاز عرضه کرد و این در حالی است که محوریت سوآپ گازی با هاب انرژی متفاوت است.

وی گفت: در تفاهم نامه اخیر باید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد تا بخش خصوصی ایران در کنار گازپروم روسیه یک کنسرسیوم برای حضور در بازارهای همسایه تشکیل دهند.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به دیپلماسی اقتصادی، حاطرنشان کرد: منابع انرژی همچون برق و گاز این قابلیت را دارد که در حوزه سیاست بسیار تاثیر گذار باشند و به نظر می‌رسد اگر به دیپلماسی اقتصاد و انرژی در سال‌های نه چندان دور توجه مناسبی شده بود، در حال حاضر شرایط سیاسی مناسبی برای ایران رقم می‌خورد و کشورهایی همچون امارات در حوزه خلیج فارس دل خوش به دلارهای نفتی عربستان نبودند.

این گفته حامدی در حالی مطرح می‌شود که روسیه گاز اروپا را تامین می‌کند و با وجود تنش‌های سیاسی بین روسیه و اتحادیه اروپا، کشورهای مخالف روسیه در اتحادیه اروپا در عمل آنچنان توان رویارویی با روسیه را ندارند زیرا در مناقشات سیاسی روسیه تنها با بستن شیر گاز، سرمای سختی را در اروپا رقم می‌زند. 

 

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 612601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =