۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۵

با تصویب دولت، وزارتخانه‌های نیرو، نفت، بازرگانی و صنایع مکلف شدند تمهیدات لازم به منظور حل مشکل تامین برقی شهرک های صنعتی و معدنی را فراهم آوردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر اساس مصوبه هیئت وزیران، وزارت صنایع و معادن مکلف است در راستای سیاست افزایش تولید صنعتی و معدنی با هماهنگی وزارت نیرو در جهت تأمین بخشی از نیاز واحدهای صنعتی و معدنی، نسبت به تعیین ساز و کارها و حمایت‌های قانونی برای احداث چهار هزار و پانصد مگاوات نیروگاه برق در چارچوب قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی ـ مصوب 1387 ـ اقدام کند.
وزارت صنایع و معادن همچنین مکلف است به منظور تأمین و ساخت مولدهای کوچک برای شهرک‌های صنعتی و واحدهای پراکنده صنعتی و تأمین برق اضطراری با وزارت نیرو همکاری کند.
وزارت نفت هم مکلف است ظرف بیست و چهار ماه نسبت به تأمین چهار هزار و پانصد مگاوات انرژی مورد نیاز نیروگاههای فوق جهت تأمین انرژی واحدهای صنعتی و معدنی اقدام کند.
بر اساس این مصوبه، وزارت نیرو مکلف است تا نسبت به اتصال این نیروگاه‌ها به شبکه سراسری برق و انتقال برق تولیدی این نیروگاه‌ها به واحدهای صنعتی و معدنی بر اساس قوانین و مقررات مربوط اقدام کند.
همچنین وزارت نیرو مکلف به خرید برق مازاد نیروگاه‌های مذکور به قیمت آزاد در چارچوب ضوابط مربوط شد.
وزارتخانه‌های صنایع و معادن و نیرو در جهت کمک به بهره‌وری انرژی، مکلف به ارایه کمک های فنی و مالی برای کمک به احداث واحدهای تولید همزمان برق و حرارت (CHP) در واحدهای صنعتی و معدنی کشور و نیز سازندگان تجهیزات واحدهای مذکور از محل اعتبارات مصوب مربوط می‌باشند.
هیئت وزیران همچنین وزارت بازرگانی را مکلف کرد با هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و صنایع و معادن، پیشنهاد کاهش سود بازرگانی اقلام و تجهیزات واحدهای تولید همزمان برق و حرارت (CHP) را به نحوی که احداث واحدهای مذکور را دارای توجیه اقتصادی نماید، تدوین و ارائه کند.
علاوه بر این، وزارت نیرو مکلف است با هماهنگی وزارت صنایع و معادن، راهکار مناسب را برای حل مشکل تأمین برق واحدهای صنعتی و معادن که قبلاً احداث شده و بهره‌برداری آن متوقف بر تأمین برق است، اتخاذ و اجرا کند.
همچنین وزارت نیرو باید به منظور تنوع بخشی سبد انرژی کشور با هماهنگی وزارت صنایع و معادن شرایط لازم را برای استفاده از ذغال سنگ در تولید برق فراهم کند.
این مصوبه توسط محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 61064

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =