۰ نفر
۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۹

اگر بخواهیم در جامعه‌ای تلخی، سختی و نامهری را پدید بیاوریم، انقطاع آزادی و اندیشه در دانشگاه است.

پشت ايده ی کسي که بخواهد دانشگاه را خفه کند، بي‌ترديد تفکری استعماري است زيرا جامعه و دانشجو بايد قدرت نقادي داشته باشند.
امام راحل و مقام معظم رهبري موقعيت دانشگاه، دانشجو و استادان را به‌عنوان امری اساسي و پديده‌ای مقدس خطاب کردند.
بنيانگذار تفکر آزادي انديشه در دانشگاه‌ها، رهبر انقلاب هستند، آزادي بيان در نهاد، وجود و نماد انقلاب اسلامي تجلي پيدا کرده است و اگر اين آزادي انديشه بدون آزادي بيان بخواهد ادامه پيدا کند باعث به‌وجودآمدن خفقان خواهد شد.

در حقيقت، اگر بخواهيم به‌صورت اصولي و مبنايي بحث کنيم، يکي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين بخش‌هايي که جامعه، حکومت و حاکميت را مي‌تواند راهنمايي و هدايت کند، دانشجو است که قدرت مانور و نقادي آنها با چشمان تيزبين است. ما معتقد هستیم آزادي بيان اصولا چارچوب‌هاي خودش را دارد و هر جامعه‌اي براي آزادي، مفاهيم ارزشي خودش را تعيين کرده است.

هرگاه نغمه‌اي براي بستن درهاي آزادي براي آزادي انديشه، آزادي عقيده و آزادي بيان به وجود بيايد، اين جرياني است که مي‌خواهد نهاد جامعه را از هوشياري و بيداري تهي کند. وقتي قدرت تفکر، بينش و آگاهي که مي‌تواند جامعه را شفاف کند از مردم، جوانان، دانشجویان تا استادان و روحانيت گرفته شود، تباهي، تلخي، سختي و بدبختي بر جامعه هويدا خواهد شد.
مهم‌ترين دغدغه استاد و دانشجو را امنيت در راستای برنايي و هوشياري جامعه است. نمي‌توان به دانشجو گفت آزاد بينديش و فکر کن ولي حق بيان وجود نداشته باشد که اگر اين‌چنين باشد، پايه‌هاي قدرتمند تفکر مردمي سست مي‌شود. همان‌گونه که حوزه‌هاي علميه، بايد استقلال خود را براي بقاي جامعه داشته باشند، دانشگاه هم بايد با همين محور و مدار در منظومه آزادي گام بردارد.

زماني ما مي‌توانيم بگوييم پايه‌هاي استقلال، آزادي و امنيت ملي ما مستحکم است که دانشجو و دانشگاه، قدرت بيان و ايستادگي خود را داشته باشند. مفهوم آزادي بيان اين نيست که مباني امنيت ملي سست شود؛ مباني امنيت ملي زماني سست مي‌شود که به مردم دروغ گفته شود. مباني امنيت ملي موقعي سست مي‌شود که با مردم با زبان دروغ و فريب برخورد شود.

دانشگاه، سراي فکر و اردوگاه انديشگي جامعه است. نمي‌توان گفت دانشجو سياسي نباشد، بلکه بايد سياسي باشد. چگونه عده‌اي به خودشان اجازه مي‌دهند قدرت فکر، دانش، انديشيدن و تحليل را از دانشجو و دانشگاه بگيرند.

متن منقح و تکمیل شده سخنرانی در آيين انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =