کتاب «انسان شناسی زبان شناختی» نگاهی جدید به مسئله انسان شناسی زبان شناختی ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «انسان شناسی زبان شناختی» نوشته الساندرو دورانتی با ترجمه رضا مقدم‌کیا توسط نشر نی منتشر شده است.

این اثر اولین کتاب با موضوع انسان شناسی زبان شناختی است که در ایران به فارسی ترجمه شده است.

دورانتی در این درسنامه نوآورانه انسان شناسی زبان شناختی را حوزه‌ای میان رشته‌ای معرفی می‌کند که زبان را به مثابه ذخیره‌ای فرهنگی و سخن گفتن را به منزله عملی فرهنگی مطالعه می‌کند.

نویسنده در این کتاب نظریه‌ها و روش‌ها را در هشت فصل معرفی می‌کند، مباحثی چون گونه گونی زبانی، دستور کاربردی، نقش سخن گفتن در تعامل اجتماعی، سازمان و معنای ساخت‌های محاوره‌ای و مفهوم مشارکت در حکم واحد تحلیل انجام می‌گیرد.

مولف درباره این کتاب در مقدمه می‌نویسد: «این کتاب رساله‌ای جامع برای انسان‌شناسان فرهنگی و دیگر دانشمندان علوم اجتماعی نیست تا هرچیزی را‌ که همیشه مایل بوده‌اید درباره‌ زبان بدانید اما از پرسیدن‌‌ آن بیم داشته‌اید دربربگیرد، بلکه گزارشی از پژوهش‌‌های معاصر درباره‌ زبان و فرهنگ از منظری خاص است.»

تأکیدی که در این کتاب بر تاریخچه، منطق و نظام اخلاقی پژوهش می‌شود، در زبان‌شناسی نامعمول است، اما در میان انسان‌شناسان امری معمول؛ چرا که مولف مدت‌های طولانی با سیاست‌های مربوط به عرضه‌ی نتایج تحقیق و تأثیر آن بر جوامع مورد مطالعه سروکار داشته‌اند.

این کتاب مکمل سایر کتاب‌های این مجموعه است، یعنی از نظر توجهی که به فرهنگ و روش‌های مطالعه‌ آن نشان می‌دهد. یک فصل کامل به نظریه‌های جاری درباره‌ فرهنگ اختصاص دارد و دو فصل هم درباره‌ روش است، یک فصل درباره‌ مردم نگاری و یک فصل هم درباره‌ گفتارنویسی گفت‌وگوهای واقعی. سرانجام مولف مدل‌واره (تحلیل ساخت‌گرا، نظریه‌ کنش‌ گفتار، مکالمه‌کاوی) را از منظر سهم‌شان در بسط نظریه‌ای انسان‌شناختی از زبان مورد بحث قرار داده‌ است.

کتاب «انسان‌شناسی زبان‌شناختی» برای تدریس در سطوح بالاتر دوره‌های کارشناسی و سمینارهای مقدماتی دوره‌های کارشناسی ارشد انسان‌شناسی زبان شناختی مناسب است. مدرسان علاقه‌مند به چالش می‌توانند برخی از فصل‌های مربوط به فرهنگ و ارتباطات را برای سطوح پایین‌تر دوره‌های کارشناسی تدریس کنند.

کتاب «انسان‌شناسی زبان‌شناختی» با شمارگان 500 نسخه در 579 صفحه به بهای 40 هزار تومان از سوی نشر نی روانه بازار نشر شده است.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 606725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =