معاون گردشگری میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه ای «سفره ایرانی فرهنگ ایرانی» در اصفهان گفت: برندسازی غذای ایرانی در صنعت گردشگری جهان، کشف طعم‌های جدید و احیای طعم‌ها و سنت‌های آشپزی ملی و بومی، بررسی و معرفی نذری‌پزی به عنوان شاخصی برای تعیین نقش فرهنگ مذهبی در شیوه‌های تهیه از اهداف مهم این جشنواره است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محسن یارمحمدیان با بیان اینکه یکی از راهکارهای سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از بیماری‌ها مصرف غذای سالم است، اظهار داشت: از آنجایی که غذاهای ایرانی ترکیبی از مواد غذایی سالم، روش پخت سالم و ارزش غذایی بالا است این جشنواره فرصت مغتنمی است تا غذای سنتی اصیل خود را به عنوان الگویی سالم در جهان معرفی کنیم و ضمن برن سازی برای ثبت جهانی غذاهای ایرانی اقدام کنیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: نکته قابل ملاحظه اینکه انواع صنایع دستی اصفهان نیز در در برنامه جشنواره سفره‌های ایرانی در قالب ۱۰ غرفه معرفی می‌شود تا توجه مردم به استفاده از ظروف سنتی در سفره های ایرانی جلب شود.

وی ادامه داد: برندسازی غذای ایرانی در صنعت گردشگری جهان، استانداردسازی واحدهای پذیرایی و رستوران‌ها در ارائه خوراک‌های ملی و بومی ایرانی، تنوع بخشی جاذبه‌های گردشگری کشور با تاکید بر تنوع غذایی موجود و با توجه به ذائقه گردشگران داخلی و بین‌المللی، توسعه نقش غذاهای محلی در منوهای هتل‌ها و واحدهای پذیرایی و افزایش سطح رقابت در ارائه خدمات گردشگری از اهداف مهم این جشنواره است.

بررسی و معرفی نذری‌پزی در جشنواره سفره ایرانی

یارمحمدیان اضافه کرد: همچنین کشف طعم‌های جدید و احیای طعم‌ها و سنت‌های آشپزی ملی و بومی، بررسی و معرفی نذری‌پزی به عنوان شاخصی برای تعیین نقش فرهنگ مذهبی در شیوه‌های تهیه، طبخ و نحوه مصرف خوراک ایرانی، معرفی ادویه و گیاهان منحصر به فرد موجود در غذاهای ایرانی و معرفی و احیای خوراک‌های بومی و ملی مهجور و استفاده از آنها در توسعه گردشگری از دیگر اهداف مهم این جشنواره است.

همچنین ستار کیان پور دبیر اجرایی جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری نیز اظهار داشت: از مزایا و دستاوردهای این جشنواره بحث ترویج و احیای سنت دورهم نشینی در کنار سفره ایرانی است.

وی با بیان اینکه سه مکتب غذایی رومی، چینی و ایرانی در جهان وجود دارد، افزود: این مطلب نشان می‌هد علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، غذای ایرانی نیز در دنیا شناخته شده است.

دبیر اجرایی جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری با اشاره به اینکه این برنامه از ۱۱ تا ۱۳ آذرماه از ساعت ۹ صبح تا شش بعداز ظهر در کاخ چهلستون برگزار می‌شود، بیان داشت: برترین مرکز پذیرایی، آشپز، غذای سرآشپز، بهترین پیش غذا، دسر و دمنوش در بخش مسابقات منطقه‌ای این جشنواره تقدیر می‌شوند.

بهترین قهوه، بریان، نوشیدنی و شربت انتخاب می شوند

وی ابراز داشت: همچنین در بخش مسابقات استانی، بهترین قهوه، بریان، نوشیدنی و شربت، بهترین سایت اینترنتی فعال در زمینه غذا، بهترین آموزشگاه صنایع غذایی انتخاب می‌شوند.

کیان پور با اشاره به اینکه این جشنواره دارای بخش‌های مسابقات مردمی و بخش مطبخ نیز هست، تاکید کرد: در بخشی به نام مطبخ بهترین غذای محلی و سنتی با هدف احیای غذاهای بومی فراموش شده و برترین ایده و خلاقیت در زمینه غذا انتخاب می‌شود.

وی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌ با غرفه‌های صنایع دستی، غذاهای محلی، آداب و سنن و سوغات هر استان، محصولات غذایی برند مطرح و صنایع وابسته، هتل‌ها و مراکز گردشگری، برگزاری مراسم آیینی استان‌های شرکت کننده در جشنواره، برگزاری کارگاه‌های آشپزی، همایش‌ها و سمینارهای علمی نیز از برنامه‌های جنبی جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری است.

 فریدون الله‌یاری نیز در این ارتباط اظهار داشت: مسیر گردشگری در کشور ایران با توجه به ظرفیت‌ها، جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و تمدنی، صنایع دستی و میراث ناملموس در مسیر توسعه قرار گرفته است و در این راستا به ویژه ظرفیت‌های کمتر معرفی شده مانند غذای ایرانی مدنظر بوده است.

فلسفه برگزاری جشنواره سفره ایرانی پرداختن به مزیت گردشگری آن است

وی با بیان اینکه این جشنواره از ظرفیت‌های مهم توسعه گردشگری است، افزود: فلسفه برگزاری جشنواره منطقه‌ای سفره ایرانی - فرهنگ گردشگری، پرداختن به مزیت مهم این حوزه است چراکه یک بُعد از مبحث غذا مزیت‌های گردشگری است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، ابراز داشت: ایران در حوزه فرهنگی تمدنی از جایگاه مهمی در جهان برخوردار است و سفره ایرانی نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی و مهمان نوازی ایرانی است.

وی با تاکید بر اهمیت بعد هویتی غذا در دنیا بیان داشت: اگر با مطالعه تفاوت‌های جوامع مختلف هویت آنها را احصاء کنیم غذا را نماد شایسته‌ای خواهیم یافت.

الله‌یاری ادامه داد: غذای ایرانی دارای ویژگی شاخصی است که موجب می‌شود که با سفر به کشورهای دیگر برخی غذاها با ذائقه ایرانی سازگار نباشد.

وی با بیان اینکه در واقع تنوع طبیعت و اقلیم در کشورمان تنوع غذایی در مناطق مختلف ایران را رقم زده است و همین امر غذای ایرانی را به یک گنجینه مبدل کرده است، تصریح کرد: امروز در حوزه های مختلف فرهنگی اجتماعی اگر از فرهنگ غذایی در رستوران‌ها و خانه‌ها غافل شویم به نوعی کلیشه غیرایرانی مبدل می‌شود.

با شناسایی غذاهای ایرانی زمینه حفظ این گنجینه ارزشمند فراهم شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه باید حفظ این میراث ارزشمند ناملموس فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، بیان داشت: با شناسایی غذاها و سفره های ایرانی زمینه حفظ این گنجینه ارزشمند فراهم می شود تا غذای ایرانی نیز در کنار در کنار جاذبه های ارزشمند تاریخی و طبیعی در جذب گردشگران مورد تاثیر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طبخ غذا در روستاها و ایل‌های عشایری به می‌تواند تجربه شیرینی برای گردشگران رقم بزند که آنها را به سفر به ایران ترغیب کند، گفت: در گردشگری، توسعه پایدار و توجه به مناطق کمتر توسعه یافته از نکات اساسی است و در این راستا غذای ایرانی دارای اهمیت ویژه است.

الله‌یاری ابراز داشت: در تمامی روستاهای کشورمان از شمال تا جنوب، شرق و غرب تنوع غذایی و سفره متنوع غذایی داریم که در حوزه گردشگری مزیت مهمی برای ماست.

وی با بیان اینکه میراث به همین دلیل توجه به سفره ایرانی را مدنظر قرار داد و برگزاری جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری را در برنامه های خود قرار داد، گفت: پنجمین برنامه سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری جشنواره در اصفهان برگزار می شود که در اصفهان میزبان استانهای مرکزی قم، البرز و تهران به عنوان قطب های اساسی جمعیتی هستیم.

وی افزود: امیدوارم اهداف این جشنواه با مشارکت جمعی محقق و گام آغازین برای برگزاری مستمر این جشنواره و بهره‌بردن از منافع و ثمرات ارزشمند آن قرار گیرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 606435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =