۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۶

نگرانی درباره سرنوشت آثار تاریخی توقیف شده در موزه سنگ شوشتر زمانی بیشتر می شود که بدانیم اشیای تاریخی موجود در این انبار فهرست بندی نشده و از تعداد آنها اطلاع دقیق در دست نیست.

مهر نوشت:

اشیای تاریخی توقیف شده در موزه سنگ شوشتر 40 روز پس از پلمب شدن در یکی از انبارهای دژ تاریخی سلاسل که در اختیار اداره دخانیات است به دلیل عدم همکاری و تعامل سازمان میراث فرهنگی و اداره دخانیات استان خوزستان همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

 در حالی که این موزه و اشیای تاریخی موجود در آن در بلاتکلیفی به سر می برد سازمان میراث فرهنگی تا کنون هیچ گونه اطلاع رسانی در رابطه با اقدامات احتمالی انجام گرفته در این زمینه انجام نداده است. از سوی دیگر، طرف دیگر این اختلاف که اداره دخانیات خوزستان است مدعی است تا کنون هیچ مکاتبه ای برای رفع مشکل موزه سنگ انجام نشده به طوری که رئیس اداره دخانیات استان خوزستان در رابطه با چرایی عدم حل این مشکل می گوید: سازمان میراث فرهنگی از تاریخ 25 اسفند تا کنون هیچ مکاتبه ای برای رفع مشکل موزه سنگ که در انبار اداره دخانیات شهرستان شوشتر پلمب شده انجام نداده است.

اسماعیل یگانه فر تصریح کرد: بر اساس صورت جلسه ای که در تاریخ هفتم آبان ماه سال 88 میان ما و اداره میراث فرهنگی خوزستان امضا شد انبار مورد مناقشه در دژ سلاسل برای برگزاری جشن جهانی شدن سازه های آبی شوشتر برای استفاده تا تاریخ سی ام آذر ماه به این اداره واگذار شد. با برگزار نشدن جشن سازه های آبی شوشتر محمد حسین ارسطوزاده از مسئولان میراث فرهنگی استان به نمایندگی از این سازمان با ارسال نامه ای به اداره دخانیات خوزستان خواستار افزایش زمان توافق صورت گرفته برای واگذاری انبار دژ سلاسل به میراث فرهنگی تا پایان اسفندماه شد.

یگانه فر با اعلام اینکه اداره دخانیات در نهایت با واگذاری این انبار تا تاریخ بیستم اسفندماه به میراث فرهنگی موافقت کرد اظهار داشت: "ما در این تاریخ انبار خود را که کاملأ نیز خالی بود پلمب کردیم اما متاسفانه با این وجود این سازمان بدون اطلاع رسانی به ما در تاریخ 22 اسفندماه با شکستن پلمب اداره دخانیات و شکستن قفلها مبادرت به راه اندازی موزه سنگ در این انبار کرد".

بر اساس گفته های رئیس اداره دخانیات خوزستان اداره میراث فرهنگی این استان در تاریخ 25 اسفند ماه طی نامه ای به امضای آقای ارسطوزاده با اشاره به موضوع راه اندازی موزه سنگ در این انبار بر موضوع مالکیت سازمان میراث فرهنگی تاکید کرده بود. این مسئله که مخالفت مسئولان اداره دخانیات خوزستان را در پی داشت مسئولان این اداره را مجبور به پیگیری ماجرا از کانال فرمانداری شهرستان و همچنین شرکت دخانیات کشور کرد.

آنگونه که اسماعیل یگانه فر مدعی می شود قفلی که هم اکنون بر روی درهای انبار مذکور است متعلق به میراث فرهنگی است و هیچ ارتباطی با ما ندارد. وی همچنین مسئولیت امنیت و محافظت از اشیا موجود در انبار را بر عهده سازمان میراث فرهنگی می داند. این در حالی است که رئیس اداره دخانیات خوزستان اعلام می کند هیچ اطلاعی از محتویات کنونی انبار، نوع و تعداد آثار موجود در آن نداشته و مسئولیت این انبار بر عهده دخانیات نیست. یگانه فر با اشاره به پیگیری مشکل به وجود آمده بین این دو اداره دولتی از طریق اداره حقوقی شرکت دخانیات اظهار داشت: ما انتظار داریم که این مشکل هر چه سریعتر حل و فصل شود و به همین دلیل مجبوریم مسئله را از این طریق پیگیری کنیم. 

رئیس اداره دخانیات خوزستان در حالی به این موارد اشاره دارد که اخبار منتشر شده در این رابطه حاکی از پلمب موزه سنگ شوشتر به همراه همه آثار تاریخی موجود در آن از سوی اداره دخانیات است چرا که این بخش از دژ تاریخی سلاسل در اختیار اداره دخانیات بوده و از آن استفاده ای صورت نمی گرفت به همین دلیل نیز میراث فرهنگی شوشتر اقدام به راه اندازی موزه سنگ در آن کرده بود. از جمله آثار موجود در این موزه سنگ پلمب شده می توان به سرستونهای سنگی، سنگ مزار، کتیبه های سنگی مربوط به 700 سال پیش و چندین و چند اثر سنگی و با ارزش تاریخی دیگر اشاره کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 59780

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =