۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۹

معاون اول رئیس جمور در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از تشکیل کارگروه کتاب در هیات دولت خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور با اشاره به رشد بی‌سابقه نشر کتاب در سی سال گذشته و رشد بیش از صدبرابری انتشارات در مقایسه با سالهای پیش از انقلاب، درباره ترویج کتابخوانی کشورمان گفت: «باید در کلاس‌های درس محوریت با ارجاع دانش آموزان به کتاب باشد. رسانه‌های مکتوب، دیداری و شنیداری و دیجیتال نیز باید به کتابخوانی توجه داشته باشند چرا که حلقه انس کتاب با مخاطب هستند.»

وی همچنین درباره ترویج کتابخوانی در دانشگاهها نیز گفت: «باید در دانشگاههای ما به جای جزوه محوری، کتاب محور علمی باشد و زمینه برای ارتقای حرم علمی کشور فراهم شود.»

معاون اول رئیس جمهور کتاب را علوه بر پیوند دهده اندیشه با مخاطب، به لحاظ اقتصادی نیز ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: «کتاب در حوزه‌های چاپ، توزیع، صحافی، بازاریابی و تبلیغات اشتغالزاست و از این منظر باید نیز مورد توجه قرار بگیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد باید مطابق سیاست‌های اصل 44 به پشتیبانی از بخش خصوصی نشر اقدام کند و فعالان این حوزه را به سمت حرفه‌ای‌ شدن سوق بدهد.»

وی اظهار امیدواری کرد که بررسی آئین نامه ضوابط نشر در شورای عالی فرهنگی نیز به بهبود شرایط نشر کمک کند. به اعتقاد رحیمی انتشار بیش از 50 هزار عنوان کتاب در سال نشان از فضای آزاد اندیشی و نقد و تضارب آرا در کشورمان دارد.

رحیمی در این مراسم به اهالی فرهنگ نوید داد که در پاسخ به نیازهای بنیادی حوز نشر، کارگروه کتاب در دولت تشکیل خواهد شد. وی در این باره گفت: «این کارگروه تشکیل خواهد شد تا با هم اندیشی و همکاری با نهادهای مرتبط، در عالی‌ترین سطح از فرهنگ و تمدن کشور  حمایت‌ها شود.»

رحیمی خطاب به وزیر ارشاد و معاون فرهنگی وی گفت: « در تجهیز کتابخانه‌های کشور عزمتان را جزم کنید. همچنین پیمان ببندیم که امسال همه نهادها و سازمانها، به کارمندان خود به عنوان هدیه کتاب بدهند و این فرهنگ را در سراسر کشور جابیاندازیم.»

وی با اشاره به سخنان وزیر ارشاد درباره وجود دو هزار کتابخانه در کشور، از وزیر و معاون وی خواست تلاش کنند در همین دولت، تعداد کتابخانه‌ها دو برابر شود.

رحیمی از نویسندگان و ناشران هم خواست آثار خود را در نمایشگاهها و جشنواره‌های خارجی ارائه کنند تا اندیشه و آثار نویسندگان ایرانی در همه جهان نمود پیدا کند.

وی در پایان اعلام کرد که متعهد می‌شود با هماهنگی وزارت ارشاد و دیگر مسئولان در رونق صنعت چاپ به جایی برسیم که وضعبت کاعذ و چاپ به بهترین حالت برسد و از مرغوب‌ترین کاغذها برای چاپ کتاب استفاده شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 59698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =