سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید: منطقا بهتر است که سازوکار نظارت بر رفتار نمایندگان خارج از مجلس باشد ولی نهایتا تعیین این مسئله منوط به تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی است.

امید کرمانی‌ها: دامنه نظارت شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی کجاست؟ این سئوالی بود که بعد از ابطال آرای نامزد منتخب مردم اصفهان یعنی مینو خالقی در فضای سیاسی مطرح شد و شورای نگهبان اعلام کرد تا زمان تأیید اعتبارنامه منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی می تواند نظارت خود را اعمال کند.

بعد از ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی رهبر انقلاب، دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در اعلام مواضعی جداگانه از ضرورت کارآمدتر کردن نظارت بر عملکرد نمایندگان و سنجش استمرار شرایط نمایندگی صحبت کردند که عده ای آن را زمینه چینی برای گسترده‌تر شدن دامنه نظارت این شورا بر نمایندگان دانستند. بر همین اساس خبرگزاری خبرآنلاین با عباسعلی کداخدایی حقوقدان و سخنگوی این شورا درباره صحت و سقم این تصور ایجاد شده در افکارعمومی گفتگو کرد و سخنگوی شورای نگهبان نیز با سعه صدر به سوالات پاسخ گفت.

عباسعلی کدخدایی می گوید: ما نگفتیم شورای نگهبان نقش نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را ایفا کند بلکه در یکی از بندهای سیاست های کلی انتخابات آمده که سازوکاری برای نظارت بر استمرار شرایط نمایندگی پیش بینی شود اما مشخص نشده مرجع این نظارت کجاست.

عضو حقوقدان شورای نگهبان معتقد است: مرجع نظارت بر نمایندگان می تواند «داخل» یا «خارج» مجلس باشد و هیچ کدام از این دو حالت ناقض اصل 84 قانون اساسی نیست یعنی آزادی نمایندگان در اظهارنظر را محدود یا سلب نمی کند.

کدخدایی مکانیزم خودکنترلی را ناکارآمد می خواند و یادآور می شود: منطقا بهتر است که سازوکار نظارت بر رفتار نمایندگان خارج از مجلس باشد ولی نهایتا تعیین این مسئله منوط به تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی است.

مشروح گفتگو با سخنگوی شورای نگهبان را در ادامه بخوانید.

***

اقای کدخدایی! از صحبت های اخیر شما و آیت الله جنتی اینگونه بر می آید که این شورا می تواند نظارت خود را بر رفتار نمایندگان در طول چهار سال حضور آنها در مجلس شورای اسلامی داشته باشد، آیا همین طور است؟

خیر چنین موضوعی بیان نشده است.

اما آیت الله جنتی روز گذشته گفت «مجلس مصوبه‌ای برای نظارت بر نمایندگان داشت اما آیا طی سال های پس از تصویب آن، تاکنون اقدامی صورت گرفته است؟ نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد. اگر نماینده‌ای وارد مجلس شد بعد مشخص شد فاقد شرایط بوده است یا اینکه در طول دوره، این شرایط را از دست داد و از موقعیت و قدرت خود سوءاستفاده کرد، آیا نباید اقدامی شود تا دوره نمایندگی او به پایان برسد؟ امیدوارم با تأکید بر سیاست‌های کلی انتخابات بر این امر، شاهد نظارت بهتری بر نمایندگان باشیم و سازوکارهای آن مهیا شود آیا منظور ایشان از کارآمد شدن نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی این نیست که شورای نگهبان این نقش نظارتی را ایفا کند؟

ما نگفتیم شورای نگهبان این نقش نظارتی را ایفا کند، ما گفتیم شورای نگهبان تا زمان تأیید اعتبارنامه منتخبان مردم نظر می دهد، بعد از تأیید اعتبارنامه ها دیگر رویه ای نبوده که شورای نگهبان اعلام نظر کند اما ضرورت داشت که این کار انجام شود. در یکی از بندهای سیاست های کلی انتخابات آمده که سازوکاری برای نظارت بر استمرار شرایط نمایندگی پیش بینی شود. حالا این سازوکار چه باشد در سیاست های کلی انتخابات به آن اشاره نشده است.

به نظر شما این سازوکار نظارتی بر رفتار نمایندگان باید درون مجلس شورای اسلامی باشد یا بیرون آن؟

بستگی دارد که قانونگذار چه سازوکاری را در نظر بگیرد چون در سیاست های کلی انتخابات نیامده که مرجعش کجاست.

آقای مطهری گفته "اگر هیأت نظارت خارج از مجلس شورای اسلامی باشد، با اصل 84 قانون اساسی که می گوید هر نماینده‏ در برابر تمام‏ ملت‏ مسئول‏ است‏ و حق‏ دارد در همه‏ مسائل‏ داخلی‏ و خارجی‏ کشور اظهار نظر کند، مغایرت پیدا می کند" نظر شما چیست؟

از نظر منطقی در اینکه مرجع نظارت داخل یا خارج مجلس باشد تفاوتی نمی کند، هیچ کدامش هم ناقض اصل 84 قانون اساسی نیست که بخواهد آزادی نمایندگان در اظهارنظر را محدود یا سلب کند. درباره مرجع نظارتی هم معمولا این طور گفته می شود که باید نهادی متفاوت از خود آن نهاد باشد. اگر ما بحث خود نظارتی را داشته باشیم همین نکته ای می شود که دبیر محترم شورای نگهبان به آن اشاره کردند که شاید کارآمد نباشد و نتواند وظایف نظارتی اش را انجام دهد بنابراین منطقا بهتر است که سازوکار نظارت بر رفتار نمایندگان خارج از مجلس باشد ولی نهایت منوط به تصویب قانون است و ببینیم که قانونگذار چه مرجعی را درنظر می گیرد.

یعنی خود مجلس شورای اسلامی درباره مرجع ناظر بر خود تصمیم می گیرد؟

قاعدتا همین طور است چون در سیاست های کلی نسبت به تعیین این مرجع صحبتی نشده است. اصل اینکه ضرورت دارد نظارت بر عملکرد نمایندگان و استمرار شرایط نمایندگی باشد در سیاست های کلی انتخابات آمده است.

یعنی سیاست های کلی انتخابات قابل تفسیر نیست که بشود مرجع نظارت بر نمایندگان را از داخل آن استنباط کرد؟

تفسیر و مفاد آن درون قانون عادی می آید که قانون عادی به نوعی جزئیات و تفصیل بیشتری را برای اجرایی شدن سیاست در نظر می گیرد. حالا اسمش را تفسیر یا قانون اجرایی بگذاریم آن قوانین عادی هستند که مبتنی بر سیاست ها راهکارهای اجرای خود این سیاست ها را در نظر می گیرند.

در ابلاغیه سیاست های کلی انتخابات برخی بندها مربوط به شورای نگهبان است برای آنکه تبدیل به قانون شود نیاز مصوبه مجلس شورای اسلامی دارد یا شورای نگهبان در آیین نامه اجرایی خود آن را لحاظ خواهد کرد؟

در جزء 5 بند 10 سیاست های کلی انتخابات آمده که شورای نگهبان معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری تعریف و اعلام کند بنابراین به نظر ما می رسد که شورای نگهبان باید درباره این جزء از سیاست ها ورود و آیین نامه و دستورالعملی را تهیه می کند و به اطلاع عموم هم برساند.

درباره بند 11 سیاست های کلی انتخابات که گفته "نظارت شورای نگهبان بر فرایندها، ابعاد و مراحل انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از جمله تأیید نهایی صلاحیت داوطلبان، رسیدگی به شکایات و تأیید یا ابطال انتخابات به منظور تأمین سلامت انتخابات، جلب مشارکت حداکثری و تأمین حقوق داوطلبان و رأی‌دهندگان با "تعیین سازوکارهای شفاف، زمان‌بندی‌شده و اطمینان‌بخش و فراهم کردن حضور داوطلبان یا نمایندگان آنها در تمام مراحل و پاسخگویی مکتوب در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان" انجام شود چه طور؟

در این بند تصریح نشده است که قوانین این نظارت ها توسط شورای نگهبان انجام شود یعنی مثل جزء 5 بند 10 نیست. به عبارت بهتر اصل کار بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات با شورای نگهبان است براساس قانونی که مجلس وضع می کند بنابراین مجلس شورای اسلامی می تواند ورود کند و مصوبه ای هم درباره این بند سیاست های کلی انتخابات داشته باشد.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 594064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    7 128
    این نظارت مستمر یه روش برای جلوگیری از انحراف نماینده اس چرا همه چی رو سیاسی میکنید
    • رامین A1 ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
      0 0
      چرا زمانی که مجلس در اختیار اصولگرایان بود کسی از این حرفها نمیزد اون زمان نظارت نمیخواست حالا چهار تا نماینده پیدا شدن در مورد حق مردم حرف میزنن شورای نگهبان یدفعه یاد نظارت افتاد بابا دست بردارید توروخدا
  • من IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    8 106
    چرا نماینده ها از نظارت میترسن
    • بی نام AT ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
      0 0
      جناب کدخدایی اگه نظارت رو می پسندند برای مجموعه خودشون لطفا یه فکری کنن
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    196 2
    نظارت کار خوبی است. چه نهادی بر شورای نگهبان نظارت می کند؟
    • بی نام A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
      55 1
      گل گفتی :
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    152 2
    منطقاً نیز بهتر است سازو کار نظارت بر شورای نگهبان بیرون از شورای نگهبان باشد.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    171 3
    به نظر من ایجاد سازوکاری برای نظارت بر شورای نگهبان واجب تر است
    • بی نام A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
      42 1
      احسنت
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    45 3
    سازوکار نظارت رو باید قانون مشخص کنه
  • بدون نام ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    34 4
    چه خوب كه به اين نتيجه رسيده اند. من كه معتقدم شوارايي متشكل از معلمان باز نشسته بر اخلاق، انصاف ، عدالت در رفتار نمايندگان نظارت، نقد و نمره بدهد. و قدرت بر كناري نمايندگان بي اخلاق را داشته باشد
    • مینا IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
      25 4
      بیچاره معلم ها که همیشه تو حاشیه هستند
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    6 1
    اصولا در حالت کلی برای از بین بردن تمام تخلفات و سوء استفاده هااعم از مالی واقتصادی و اخلاقی و اداری و..در داخل و خارج از محل اشتغال ،بهترین و کارآمد ترین وسیله ،نظارت مستمر بر عملکرد است برای ایجاد محیط سالم و عاری از هرگونه نقص مقتضی است شورائی از اعضای قوای سه گانه و.. تشکیل شود و اعضای این شورا بدون وابستگی به کسی با اختیارات تام به عملکرد تمام مسئولین چه در داخل و چه در خارج از محل اشتغال حتی به عملکردخود اعضای شورای نگهبان و مجلس و قوه قضائیه نیز رسیدگی و راسا شورا رای خویش را صادر و اقدامات مقتضی را بعمل بیاورد.با اجرای این روش ریشه تمام روابط و سوءاستفاده ها و تخلفات وپارتی بازیها و .. از بین می رود و دیگر ملت شاهد اینگونه مسائل نمی شود.
    • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
      10 1
      این شورا یه چی شبیه شواری عالی حل اختلاف میشه که
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    34 1
    خدا بخیر کند
  • محمد A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    93 1
    کی باید ناظر بر کارهای شورای نگهبان باشه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    89 1
    چه کسانی بر خود شورای نگهبان نظارت می کنند؟
  • محمد A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    63 0
    شورای نگهبان وسط مجلس هم بخواد نظارت کنه که دیگه نماینده ای باقی نمی مونه وسط کار مجلس تعطیل میشه چون دیگه کسی نیست
    • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
      0 34
      میتونه برای دور بعد صلاحیت شون رو تایید نکنه
  • عماد A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 54
    حتما باید نظارت مستمر باشد این درست است
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    31 0
    نمی دونم چرا شما امروز اینقدر نگران نظارت بر نمایندگان شده اید و سالهای قبل نگران نبودید؟ از لحاظ سیاسی نمی توانید بر نماینده نظارت کنید و فقط می توانید نظارت داشته باشید که درگیر مفاسد اقتصادی نشود. نمی دانم بر این مسئله ناظری وجود دارد یا نه.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    76 0
    ........کدخدایی مکانیزم خودکنترلی را ناکارآمد می خواند........... این فرمایشات کاملا درست است ولی سیستم کنترلی شورای نگهبان چطوره؟ آیا صلاحیت اعضا شورای نگهبان برای مجلس خبرگان را خودشون تایید نکردند؟
    • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
      1 29
      ولی ایت الله جنتی حرف دیگه ای میزدند
  • علی IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    37 1
    رهبری گفتن نظارت مستمر اما نگفتن شواری نگهبان، شورای نگهبان با رویه ردصلاحیت های گذشته برای این کار مناسب نیست این بحران ایجاد می کنه تو جامعه
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    18 0
    سیستم خودنظارتی کارآمد نیست......اتفاقا حرف ما هم همینه. چرا نباید به کل شورا و رفتار و گفتار تک تک اعضاعش یه نهاد مستقل انتخابی بوسیله مردم نظارت کنه.؟
    • مقداد IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
      24 0
      باید نهاد بیرون مجلس بر مجلس نظارت کنه این حرف درستیه ولی چرا شورای نگهبا؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    20 0
    خدا این نظارت مستمر رو به خیر بگذرونه
    • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
      1 0
      باید با تفاهم مساله حل بشه این مدلی که اقایون میگن اخرش به تنش میرسه
  • صابر IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    13 2
    متاسفانه از حرفهای رهبری سوءاستفاده میشه. دیروز وزیر اطلاعات در مورد سوءاستفاده از نفوذ حرف زد امروز هم شاهد سوءاستفاده از ابلاغیه رهبری در مورد نظارت بر نمایندگاه هستیم.
  • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    18 0
    این ادعای نظر دادن تا تائید اعتبارنامه کجای قانون هست آقای کدخدایی؟ شما مثلا توی شورای نگهبان پاسبان قانون هستید اما علنا حرف غیرقانونی می زنید
  • ناشناس RO ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    1 18
    نگفتیم شورای نگهبان بر مجلس نظارت کند، اما در حال حاظ کسی بهتر از ما وجود ندارد ،
  • بی نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    35 0
    نباید به سمت قدرت دادن صرف به یک نهاد رفت این بازتاب خوبی نداره بین مردم
  • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    19 0
    اقای کدخدایی لطفا صریح نظرتونو بگید حرفای شما متناقض از حرفای چند روز قبلتونه
  • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    11 0
    هیات نظارت بر نمایده برای چیه پس
  • بی نام AT ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    16 0
    از این همه دعوا بر سر قدرت خسته شدم