۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۶

گفت‌وگو با مسعود ده‌نمکی درباره اخراجی‌ها 2

سینماهای کشور در روزهای تعطیل عید، جایی حتی برای سوزن انداختن نداشتند. در سینمای استقلال و آفریقا در روزهای تعطیل نوروزی نه فقط سئانس ویژه ساعت 10:30 که برای رضایت مردمی که از ساعت‌ها قبل در انتظار نمایش فیلم هستند، سئانس‌های فوق‌العاده تا ساعت 2 بامداد را در برنامه‌های‌شان قرار داده‌اند. تعطیلات نوروزی کارکنان سینماها لغو شده و سالن‌های سینما در آماده‌باش کاملند. آماده‌باش برای نمایش فیلم اخراجی‌های 2، فیلم عامه‌پسند مسعود ده‌نمکی. مرد خبرساز انصار حزب‌ا... در دهه 70 و سردبیر نشریات خاص آن روزگار که حالا در اواخر دهه 80 مدیوم سینما را برگزیده و برعکس آن سال‌ها شخصیتی محبوب در میان طیف عامه جامعه شده، حالا گفت‌و‌گو را بر‌می‌گزیند، از ارزش‌ها در لوای طنز سخن می‌گوید و مهم‌تر از همه اینکه سلاح خشونت را زمین گذاشته و می‌خندد:

هر چند فیلم‌تان این بار هم با انتقاد منتقدان سینمایی مواجه شد اما انگار برای مردم جذاب بوده است؟
بله. به قدری این استقبال باشکوه بوده که حتی خود ما هم از خیل عظیم تماشاگران فیلم جا مانده‌ایم. به هر حال با سابقه خوب سری اول فیلم انتظار داشتیم که فیلم شروع موفقی داشته باشد اما باورمان نمی‌شد استقبال از سری دوم تا این حد باشد. این استقبال برای ما هم غافلگیرکننده بود به طوری که همه ما از استقبال مردم جا ماندیم. تقریباً برنامه ما برای تبلیغات فیلم مختل شده. با کمبود کپی‌های فیلم مواجه شدیم و گروه تکثیر توان فراهم کردن نسخه‌های کپی فیلم را ندارد. تقریباً سینماهای نمایش اخراجی‌ها به حالت شبانه‌روزی درآمده‌اند، فیلم در دو هفته نمایش به غیر از روز جمعه از مرز فروش 3 میلیارد در سراسر کشور گذشته که یک رکورد بی‌نظیر محسوب می‌شود. فروش روزانه ما به طور متوسط بیش از 110 میلیون تومان است و البته آمار فروش ما در روز یازدهم فروردین در تهران 135 میلیون تومان بود که یک رکورد بزرگ محسوب می‌شود.

خودتان اخراجی‌های یک را بیشتر می‌پسندید یا سری دوم این مجموعه را؟
من هر دو فیلم را خیلی دوست دارم و اصلاً حاضر نیستم این دو کار را با هم مقایسه کنم. قبلاً هم گفته بودم حتی اگر از سری دوم استقبال هم نمی‌شد نباید این فیلم را با سری اولش مقایسه می‌کردند چون هر کدام از این دو فیلم نگاهی متفاوت به ارزش‌های ملی دارند.

استقبال از فیلم در حالی دور از انتظار بود که در جشنواره فیلم فجر اخراجی‌ها فیلم محبوب مردم نبود؟
من هنوز هم فکر می‌کنم نگذاشتند در دو روز آخر این عنوان به اخراجی‌ها برسد. البته نمی‌خواهم خیلی درباره اتفاقات و بی‌مهری‌های جشنواره حرفی بزنم.

شما آن موقع گفته بودید: «انگار فیلم‌تان بی‌معنا‌گراست» تقریباً همه منتقدان هم از فیلم‌تان بد گفتند.
فکر می‌کنم مردم با استقبال از فیلم پاسخ مناسبی را به کسانی دادند که به شعور مخاطب توهین می‌کنند. نمی‌دانم چطور می‌گفتند این فیلم جلف است و لیاقت حضور در بخش اصلی جشنواره را به ما ندادند. حالا می‌بینید همان فیلم در نمایش عمومی چگونه با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه شده است. این درس خوبی بود برای آنها که می‌خواهند خواست عمومی را زیر پا بگذارند. فکر می‌کنم استقبال مردم بهترین مهر تأیید برای اخراجی‌های من است.

شاید این استقبال به دلیل طنز نامتعارف فیلم و واژه‌های به کار رفته از سوی بازیگران باشد؟ گاه تا الفاظ رکیک پیش می‌روید.
نه؛ موافق نیستم. اینجا طنز در خدمت ایدئو‌لوژی قرار گرفته و مردم هوشمندانه به پیام‌های فیلم واکنش نشان می‌دهند. پیام اخراجی‌های 2 اتحاد ملی است و شما می‌بینید که مردم هم‌نوا با فیلم در سالن‌ها با افتخار سرود ملی کشورشان را سر می‌دهند.

اما آنچه از اخراجی‌ها در یاد می‌ماند شوخی‌های بین هنرپیشه‌هاست؛ آنچه مردم عام را خوب می‌خنداند. این نکته‌ای است که بیشتر منتقدان فیلم شما رویش اتفاق نظر دارند.
همه این آقایان چرا نیمه پر لیوان را نمی‌بینند؟ چرا نمی‌پذیرند اخراجی‌ها طیف جدیدی را به سوی سینما کشانده است. از آقایان دعوت می‌کنم که بنشینند این پیام اخراجی‌ها را تحلیل کنند. فیلم من در دو سالن سینمای شهر قم، شبی 2 میلیون تومان می‌فروشد. کی تا پیش از این چنین اتفاقی رخ داده بود؟ یا مثلاً در شهر رشت کف فروش روزانه ما 4 میلیون تومان بوده است. این نشان می‌دهد ما طیف عام را خوب شناخته‌ایم و فیلمی بر اساس علاقه آنها ساخته‌ایم. مردمی که به سینما می‌روند احساس نمی‌کنند فیلم به آنها کم‌فروشی کرده و این یک حادثه میمون برای سینماست. فیلم من باعث شده تا سینماداران با انگیزه شوند، خیلی‌ها به فکر ترمیم سالن‌های سینمای‌شان بیفتند و رونق به گیشه بیاید. فیلمی که یک سال و نیم کار نگارش فیلمنامه‌اش طول کشیده و بیش از 40 بازیگر و 100ها هنرمند برای ساختش تلاش کرده‌اند در عمل در میان مردم رو سفید شده است.

اتفاقی که نقش مؤثری در رونق فروش فیلم شما داشت، خروج فیلم درباره الی از اکران نوروزی بود؟
نمی‌خواهم حرفی درباره ساخته آقای فرهادی بزنم ولی گفته شما را هم نمی‌پذیرم.

کمترین حسن این اتفاق افزایش سالن‌های نمایش برای فیلم شماست؟
پیش از ما فیلم‌های دیگری هم این تعداد سالن را در اختیار داشتند. فیلم‌هایی مثل چارچنگولی یا دلداده اما هیچ کدام‌شان با این استقبال مواجه نشدند. حتی هنوز سالن‌های گروه سینمایی آفریقا هم که به فیلم ما تعلق گرفته را به طور کامل در اختیار‌مان نگذاشته‌اند. این تحلیل‌ها آسمان به ریسمان دوختن برای کتمان موفقیت یک کار مردم‌پسند است. با افتخار می‌گویم سرمایه اخراجی‌ها مردم هستند؛ مردمی که به تماشای این فیلم می‌آیند.
تازه چرا نمی‌گویید که فیلم من باعث بالا رفتن فروش فیلم‌های دیگر شده است؟ سری به گروه پردیس‌های سینمایی بزنید که چند سالن نمایش دارند. در این سالن‌ها به لطف حضور مردم برای تماشای فیلم ما و نبود بلیت، بسیاری از فیلم‌های دیگر هم شانس دیده شدن پیدا کرده‌اند چون مردمی که تا سینما آمده‌اند و بلیت اخراجی‌ها را ندارند، ترجیح می‌دهند فیلمی ببینند.
البته ما برای نشان دادن حسن نیت‌مان تصمیم گرفتیم آنونس فیلم‌های دیگر را در حین نمایش اخراجی‌ها به صورت رایگان پخش کنیم تا فرصت تبلیغی مناسب را به این فیلم‌ها هدیه کنیم. این عیدی ما به فیلم‌های اکران نوروز بود چون معتقدیم هرچه استقبال از فیلم‌ها بیشتر باشد چرخ سینما بهتر می‌گردد و همه ما از این چرخه سود می‌بریم.

مدام بر واژه عموم مردم تاکید می‌کنید؛ طیف عامه و انبوه توده‌ها. خیلی پوپولیستی حرف می‌زنید. طیف هدف شما اقشار توده‌ای‌اند. درست همان گروهی که رئیس‌جمهور علاقه زیادی به آنها دارد.
این برداشت غلط را مدت‌هاست که طیف به اصطلاح روشنفکر جامعه ما دارند و همین اشتباه در برداشت باعث انزوای‌شان شده. گروهی از نویسندگان و اندیشمندان و روزنامه‌نگاران یا فیلمسازان حصاری دور خود کشیده‌اند و خود را روشنفکر می‌دانند و خود را طیف نخبه لقب می‌دهند. در حالی که ما همین حالا 16 میلیون نفر دانش‌آموز و دانشجو در کشور داریم که نمی‌توان گفت اینها از جمعیت نخبه کشور نیستند یا مثلاً بسیاری از مردمی که در بخش‌های مختلف فرهنگی، نظامی یا حوزوی فعالیت می‌کنند قدرت اثرگذاری بر افراد پیرامون خود را دارند پس به شکلی گروه نخبه محسوب می‌شوند درحالی که طیف به اصطلاح روشنفکر با حصاری که دور خود ساخته قدرت اثرگذاری‌اش را از دست داده است. من می‌گویم حرف‌های روشنفکری زمانی قدرت نفوذ دارد که توده‌وار عرضه شود و بتواند در میان توده‌ها قابل درک باشد. اخراجی‌ها حرف‌های روشنفکری را برای توده‌ها می‌زند.

و فکر می‌کنید فیلم‌تان چنین پیامی را برای توده مردم به همراه دارد؟
وحدت ملی و هجو دشمن، نیاز امروز جامعه ماست. ما این پیام را به زبانی ساده و با شوخی و خنده به مخاطب‌مان انتقال داده‌ایم. همان‌طور که می‌بینید از این پیام استقبال هم شده است.

فیلمتان از مرز 3 میلیارد گذشت و حالا دوباره رکورددار است، انگار به رکوردی رویایی می‌اندیشید؛ مثلاً 5 میلیارد در سراسر کشور؟
نه، بیشتر فکر و ذکرم این است که خدای ناکرده مثل ماجرای قسمت اول فیلم توطئه نکنند و سی‌دی فیلم سر از خیابان‌ها درنیاورد. اگر این اتفاق نیفتد شاید از 5 میلیارد هم بالاتر رفتیم چون ما هنوز تبلیغات‌مان را برای فیلم شروع نکرده‌ایم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهتاج IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۶
    0 0
    سلام ميليونر زاغه نشين! كجايي؟ ميخوام ازت امضا بگيرم!
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۶
    0 0
    با سلام جناب آقای ده نمکی دست شما درد نکنه با توجه به اینکه من نتونستم فیلم رو ببینم ولی این فیلم مشت محکمی بر دهان منتقدینی هست که دوست دارند سینماهای ایران را خالی از جممعیت ببینند و بعد بهانه از ....... بگیرند
  • امید IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۶
    0 0
    ای خدا رحمی به فریادم برس ما گرفتار کیا گشتیم به دادم برس
  • بهار IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۷
    0 0
    کنار " نظر دهید" بنویسید نظرها سانسور میشن ... بنویسید اگر در نظرمون از آقای ده نمکی بپرسیم منظورشون از نخبه ها کیا هستن سانسور میشه بنویسین اگر در نظرمون یادآوری کنیم که نخبه ها از دانشگاه خارج می شوند سانسور میشه بنویسید اگر یادآوری کنیم نخبه کشی و تاییدیه گرفتن از نخبه ها تناقض دارن . الان هم می خوام بگم متاسفم برای این مردم فراموشکار و این هنرمندان
  • انسان IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۸۸/۰۱/۱۹
    0 0
    خدایا تو ببین قوم روشن فکر جامعه ما کیا شدن.هنر کجا گروه فشار دهه گذشته کجا