در صورت از میان رفتن مشکلات قرارداد خرید توپولف های 204 آیا این توپولف ها مقرون به صرفه ترند؟

توپولف های 154  از ناوگان هوایی کشور باید خارج شوند. این ابلاغیه چندی پیش به شرکت های هواپیمایی که در ناوگان خود از توپولف بهره می برند اعلام شد چراکه با آزاد شدن نرخ سوخت و اجرای هدفمند کردن یارانه ها، استفاده از توپولف به دلیل مصرف سوخت بالا مقرون به صرفه نیست.

در میان شرکت های هواپیمایی ایران ایرتور با داشتن  13 فروند توپولف ملکی بیشترین تعداد این هواپیماها را به خود اختصاص داده است که باید بزودی جایگزینی برای توپولف های 154 پیدا کنند. این در حالی است که در حدود 4 سال پیش ایرتور قراردادی را برای خرید تعدادی توپولف 204 با شرکت ایلوشن فینانس روسیه منعقد کرده  که نه تنها در این مدت شرکت مذکور اقدامی در جهت اجرایی شدن این قرارداد انجام نداده است بلکه به گفته مدیرعامل ایرتور ظاهرا روس ها تمایلی به اجرای این قرارداد ندارند.

صادقی به فارس گفته است که  هنوز شرکت ایلوشن فینانس آمادگی خود را برای شروع فعالیت و واگذاری این توپولف‌ها به ایران، اعلام نکرده‌ است.

اعلام خبر تعلل 4 ساله روس ها در اجرای قرارداد ساخت توپولف های 204 در حالی است که گفته شده موتور توپولفهای 204 با همان موتور نوع 154 تفاوتی ندارد. بر فرض اینکه اگر این قرارداد امروز به سرانجام برسد و توپولفهای 204 وارد ناوگان کشور شوند. با توجه به این که توپولف های 154 از ناوگان باید خارج شوند آنوقت این توپولف ها تفاوتی با یکدیگر ندارند. چراکه به گفته کارشناسان امر اگر در توپولف 204 موتور غربی به کار گرفته شود به طبع از نظر مصرف سوخت نسبت به نوع 154 از مزیت بیشتر و از نظر کیفیت نیز در سطح بالاتری قرار می گیرد.

این در حالی است که مدیرعامل ایرتور در گفت وگو با خبرآنلاین تاکید دارد که در قرارداد با طرف روسی قید شده است اصلاحاتی بر روی موتور نوع 204 انجام گیرد. و با تغییر آن به شکل مدرن هم قدرت را بالا ببرند و هم میزان مصرف سوخت را کاهش دهند.

وی می گوید: شرکت ایلوشن فینانس در قرارداد این مساله را متعهد شده است و اگر قرارداد به اجرا برسد در این صورت است که توپولف 204 را تحویل خواهیم گرفت.

صادقی درخصوص علت عدم اجرای این قرارداد پس از 4 سال تصریح می کند: در حال پی گیری و نهایی شدن این قرارداد هستیم. چراکه طبق قرارداد باید شرکت مذکور پاسخ گو باشد. معلوم نیست به چه علتی طرف روسی مقدمات ساخت را آغاز نمی کند.

صادقی درباره این که گرچه گفته می شود در همان زمان نیز سازمان هواپیمایی کشوری با امضای این قرارداد موافق  نبود چراکه شرکت مذکور با توجه به مشکلات اقتصادی که داشت  توان ساخت این هو اپیماها با توجه به قرارداد مربوطه را ندارد، تصریح می کند: اگر این شرکت توانایی لازم را نداشت با انها قرارداد امضا نمی شد. در این زمینه مشکلی نداریم. علی رغم اینکه این قرارداد در زمان رئیس هیات مدیره سابق ایران ایرتور منعقد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت به سرانجام نرسیدن در قرارداد پیش بینی شده طرف مقابل خسارت بپردازد، می گوید: تمام تلاش ما اجرای قرارداد است که اگر به نتیجه مطلوب نرسد. باید دید که براساس قرارداد چه تصمیمی خواهیم گرفت.

مدیرعامل ایرتور درباره جایگزینی هواپیمای جدید به جای توپولوفهای 154 هم خاطر نشان می کند: آمادگی لازم راداریم اما به شرط آن که دولت اعتبار ویژه ای در جهت تغییر ناوگان شرقی به غربی به این شرکت اختصاص دهد. در غیر این صورت ایرتور با خروج توپولف ها همان 20 درصدی هم که از سهم ناوگان در جا به جایی مسافر را دارد از دست می دهد.

گفتنی است  در حدود چهار سال پیش ایرتور طی قراردادی به ارزش 200 میلیون دلار، برای خرید 5 فروند توپولف 204 با شرکت ایلوشن فینانس امضا کرد. که در طی این سال ها با حرف و حدیث های بسیاری مواجه شده است و مشخص نیست سرنوشت 5 فروند 204 آن هم با موتورهای مدرن چه خواهد شد؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 59141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =