تا آنجا که ما شنیده بودیم آقای مطهری بر اثر فقر از حوره علمیه خارج شد، هیچ چیز دیگری که اصولا موجب خروج ایشان از حوزه شده باشد، وجود نداشت...ولی خوب تهران که آمده بودند از وجودشان استفاده های بزرگی شده بود و منشاء تحولی در جریان تفکر اسلامی شدند.

به گزارش خبرآنلاین، رهبر فرزانه انقلاب 28 سال قبل و در ایام سالگرد شهادت آیت الله مطهری در گفتگویی ضمن بررسی شباهت ها و تفاوت های این شهید و دکتر شریعتی، برخی نکات جالب زندگی شهید بزرگوار مرتضی مطهری را نیز بازگو کرده است.

بنا بر این گزارش، رهبر انقلاب در پاسخ به سوالی در خصوص ریشه های خروج استاد مطهری از حوزه علمیه قم می گوید: تا آنجا که ما شنیده بودیم آقای مطهری بر اثر فقر از حوره علمیه خارج شد ـ تا آنجا که ما شنیده ایم ـ هیچ چیز دیگری که اصولا موجب خروج ایشان از حوزه شده باشد، وجود نداشت. البته ایشان تهران که آمدند منشاء آثار و برکات زیادی شدند اما من شنیده ام  ـ یادم نیست که با خود ایشان صحبت کرده باشم ـ شنیده ام که ایشان در قم که بودند از لحاظ وضع زندگی مضیقه مالی زیادی داشتند و برای اینکه یک کاری و شغلی پیدا کنند تا بتوانند زندگی شان را اداره کنند مجبور می شوند به تهران بیایند.

رهبر انقلاب ادامه می دهد: در حوزه علمیه قم دو جور طلبه بود: یک جور طلبه هایی که از یک رفاه نسبی برخوردار بودند، منبر می رفتند یک منشاء مالی خانوادگی داشتند. بعضی نه، این را نداشتند. به این دسته دوم واقعا سخت می گذشت و مطهری از این قبیل بود و مجبور شد از حوزه بیاید بیرون ولی خوب تهران که آمده بودند از وجودشان استفاده های بزرگی شده بود و منشاء تحولی در جریان تفکر اسلامی شدند.

به گزارش خبرآنلاین، رهبر انقلاب در بخش دیگری از این مصاحبه به نقش بی نظیر شهید مطهری در زمینه بازشناسی اسلام و زدودن هرگونه غبار شرک و التقاط از دین اشاره می کند و می گوید: نقش مرحوم مطهری به نظر من نقش درجه یک بود....نوشته ایشان و سخنرانی های ایشان هر دو مثل درس بود. شما کسی را فرض کنید با یک اندیشه متین و عمیق با انگیزه بازشناسی اسلام، و با برخورداری از ابزار بیان و قلم و درک محیط مستعد و آماده ای مثل سال 58 تهران قرار بگیرد، طبیعی است که نقش بسیار موثری داشته باشد...

در مورد التقاط هم باید بگویم که ایشان تا مدت ها تنها کسی بود که به خطر التقاط توجه می کرد. تا سالهای 53-52 بسیاری از علمای روشنفکر و فضلا و محققین ما در تهران و قم و مشهد و جاهای دیگر خطر التقاط را توجه نمی کردند. نوشته های مجاهدین و غرب گرایان و غیره را می خواندند، نقاط اشتباه و انحرافش را هم می فهمیدند منتهی به دیده اغماض به آن نقاط می نگریستند. مرحوم مطهری تنها کسی بود که در این میان اغماض نمی کرد...ایشان در مبارزه با التقاط به نظر من نقش اول و درجه یک را دارند.

بخش نخست این گفتگو را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 58870

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =