رابطه ایشان با امام بسیار رابطه قدیمی بود و در واقع از رابطه همه ما که با امام در ارتباط هستیم رابطه ایشان قدیمی تر و بنیانی‌تر بود به این معنا که ایشان در زمانی که در قم بودند جزء شاگردان امام در درس فلسفه بودند. امام در آنوقت یک درس فلسفه می گفتند و عده معدودی شاگرد هم داشتند که از جمله آنها شهید مطهری آالله منتظری بودند...

به گزارش خبرآنلاین، رهبر فرزانه انقلاب 28 سال قبل و در ایام سالگرد شهادت آیت الله مطهری در گفتگویی ضمن بررسی شباهت ها و تفاوت های این شهید و دکتر شریعتی، برخی نکات جالب زندگی شهید بزرگوار مرتضی مطهری را نیز بازگو کرده است.

ایشان در خصوص سابقه مبارزات سیاسی شهید مطهری با تقسیم بندی مبارزات شهید مطهری به دو دوره تاریخی می گوید: مبارزات سیاسی مرحوم مطهری در دو فصل انجام گرفت؛ یک فصل مربوط می شود به سال 42 و...آن وقتی که هیئت موتلفه تهران، ریشه دارترین و داغ ترین مبارزه را علیه دستگاه داشتند. هیئت موتلفه یک جمعی بودند که معتقد بودند مبارزه شان صددرصد باید در رابطه با فقیه انجام بگیرد، این بود که دنبال فقیهی می‌گشتند که به مبارزه مومن باشد و انها را ارشاد و راهنمایی کند. با امام هم ارتباط داشتند. کم و بیش با آیت الله میلانی هم در مشهد ارتباط ضعیفی داشتند(در اوائل) که بعد قطع شد. در تهران با عده ای از روحانیون و علمای جوان مثل آقای مطهری و آقای بهشتی و از این قبیل ارتباط داشتند.

رهبر انقلاب در ادامه این گفتگو که در شماره 11567 روزنامه کیهان و در ویژه نامه سومین سالگرد شهادت آیت الله مطهری منتشر شده با اشاره به عدم حضور خود در تهران، ادامه می‌دهد: آقای هاشمی رفسنجانی و مرحوم شهید باهنر با موتلفه ارتباط داشتند و مرحوم مطهری و همچنین آقای انواری هم جزء کسانی بودند که با موتلفه ارتباط داشتند که بعد هم به زندان افتادند...مبارزه پنهانی ایشان یک فصلش مربوط به این زمان است.

اما فصل دوم مبارزه شهید مطهری مربوط می شود به اوقات قبل از پیروزی که ایشان در جامعه روحانیت مبارز شرکت داشتند و خودشان جزء موسسین این جامعه بودند. می دانید آنوقت در تهران مهمترین و عمده ترین کارها در رابطه با اجتماعات و تظاهرات مردم، راهپیمایی ها و جلسات بزرگ سخنرانی ها، جامعه روحانیت مبارز می کرد. مرحوم مطهری نیز در این جلسات شرکت داشتند و فعالیت موثر و نقش به سزایی ایفا می کرند.

رهبر انقلاب در ادامه این گفتگوی مفصل که خبرآنلاین آن را در دو بخش تقدیم خوانندگان خود می‌کند، به رابطه شهید مطهری و امام راحل(ره) اشاره می کند و می گوید: رابطه ایشان با امام بسیار رابطه قدیمی بود و در واقع از رابطه همه ما که با امام در ارتباط هستیم رابطه ایشان قدیمی تر و بنیانی‌تر بود به این معنا که ایشان در زمانی که در قم بودند جزء شاگردان امام در درس فلسفه بودند. امام در آنوقت یک درس فلسفه می گفتند و عده معدودی شاگرد هم داشتند که از جمله آنها شهید مطهری آالله منتظری بودند.

امام بعدها این درس فلسفه را تعطیل کردند زمانی که ما به قم رفتیم سالها بود که امام درس فلسفه را تعطیل کرده بودند و ما اصلا آن درس را درک نکردیم و فقط به درس های عمومی امام رسیدیم. اما رابطه این شاگرد و امام صرفا به رابطه استاد و شاگردی منحصر نشده بود بلکه رابطه مرید و مرادی پیدا کرده بود. می توانم بگویم مرحوم مطهری عاشقانه امام را دوست می داشت واقعا وقتی صحبت امام می شد و نام امام می آمد مثل یک عاشق از امام یاد می کرد...رابطه ایشان با امام هم کماً و کیفاً یک رابطه مستحکمی بود امام هم به ایشان خیلی علاقمند بودند. در شورای انقلاب، ایشان بیشتر از همه افراد مورد اطمینان امام بود اگر یک مساله ای معلوم می شد که مورد تایید آقای مطهری است، امام خیلی راحت آن مساله را قبول می کردند در حالی که نسبت به دیگران به این راحتی ممکن نبود قبول کنند.

بنا بر این گزارش رهبر انقلاب در این گفتگو همچنین با بیان این نکته که آثار شهید مطهری قبل از شهادت هم در بین جوانان شناخته شده بود و خود دانشجویان و جوان ها متن سخنرانی های ایشان را منتشر و توزیع می کردند، تاثیر شهادت ایشان بر ترویج این افکار ماندگار را اینگونه بیان می کند: بعد از شهادت یک اوج بیشتری پیدا کرد این علاقمندی و آشنایی؛ و این خاصیت خونی است که در راه خدا ریخته می شود و این را نمی شود تجزیه و تحلیل کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 58866

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =