رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان:هر ساختمانی که طبق آیین نامه 2800 ساخته شده مقاوم است.

سمیه فتحی : وقتی مسوولان از احتمال زلزله تهران خبردادند شاید اولین نکته ای که در ذهن عامه جامعه مورد سوال بود موضوع مقاومت ساختمانی است که در آن زندگی می کنند. به راستی به چه میزان ساختمانهای تهران در برابر زلزله مقاوم هستند؟ مساله ای که نه تنها کارشناسان امر سالهاست هشدار می دهند بلکه مسوولان نیز نسبت به آن نگرانند هرچند وزیر مسکن وشهرسازی اطمینان داده است که نگرانی در این زمینه نداریم و ساخت و سازها در تهران تحت نظارت نهادهای مربوطه قرار دارد. با این حال موضوع  زلزله و مقاومت ساختمانهای تهران نشست خبری رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران را تحت شعاع قرارداد چراکه یکی از نهادهایی که نظارت کیفی بر ساخت وسازهای کشور بر عهده دارد سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

 علی ترکاشوند در پاسخ به خبرآنلاین در باره اینکه وزیر مسکن وشهرسازی اخیرا اعلام کرده است که  ساخت و ساز در کشور تحت نظارت سازمان های نظام مهندسی کشور قرار دارد با توجه به این امر سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران چه تمهیداتی را در برابر وقوع زلزله و مقاومت ساختمانهای تهران اندیشیده اید، گفت: در شهر تهران بخش عمده ای بافت فرسوده داریم که قدمت برخی از ساختمانها آنها به 40 سال پیش برمی گردد. آن وقت چطوری می توانیم بگوییم که نظارت و مسوولیت تمامی ساخت وسازها  بر عهده سازمان نظام مهندسی قرار دارد. در حالیکه در قانون به صراحت قید شده است که کنترل ونظارت عالیه بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است و وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اساس قانون مشخص است.

 وی با اشاره به اینکه پس از زلزله رودبار و منجیل که در اوایل دهه 70 آیین نامه 2800 تدوین شد که بر اساس آن ر شد هر ساخت وسازی در کشور انجام می گیرد بر طبق ضوابط آیین نامه مذکور باشد، تصریح کرد: پس از این تاریخ هر ساختمانی که در کشور ساخته شده اگر ضوابط این آیین نامه رعایت شده باشد از مقاومت لازم برخوردار است و در صورت وقوع زلزله آسیبی نمی بینند. همچنین با توجه به ابلاغ آیین نامه 2800 نظارتها بر اساس آن انجام می گیرد و مهندسان نظام مهندسی ساختمان نیز براساس قوانین مربوطه عمل می کنند.

 ترکاشوند با تاکید براینکه زلزله از مقتضیات جهان هستی است اما به دلیل اینکه توان برخورد با آن را نداریم از آن هراسان هستیم و عنوان بلا را به زلزله اطلاق می کنیم، گفت: زلزله امری است که بسیاری از کشورها با آن مواجهند اما با توجه به اینکه خود را تجهیز کرده اند با چالشی در این زمینه مواجه نیستند.

وی افزود: باید دست به دست یکدیگر بدهیم با فرهنگ سازی، بسترسازی لازم با همکاری وزارت مسکن وشهرسازی، شهرداری ها و سازمانهای نظام مهندسی بر مقاومت ساختمانهای کشور بیفزاییم.

ترکاشوند که در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره وظایف نظام مهندسی ساختمان سعی کرد بیشتر نهادهای دیگر را از جمله وزارت مسکن وشهرسازی و شهرداری ها عوامل اصلی در ساخت وساز کشور عنوان کند، اما در نهاین در خصوص وقوع حوادثی چون ساختمان سعادت آباد ، گفت: مسوولیتها تعریف شده است . وقتی حادثه ای مانند سعادت آباد رخ می دهد به جای آن که به دنبال مقصر باشیم باید با کار کارشناسی ریشه مشکلات را شناسایی کنیم. متاسفانه در کشور ما این گونه نیست.

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره سرانجام اجرای توافقنامه شناسنامه فنی ساختمان بیش از یکسال وقفه تصریح کرد: با توجه به مذاکراتی که انجام شده مشکلات برطرف شده است و بر این اساس پس از تایید فاز یک پرونده ها با تایید شهرداری به سازمان مهندسی ارسال می شود که برمبنای آن ضوابط فنی کنترل و برای پایان کار و صدور شناسنامه فنی به شهرداری ارسال می شود.

 ترکاشوند درباره اختلافاتی که بین شهرداری و نظام مهندسی تهران پیش از این وجود داشت اظهار کرد: اگر چالشی در گذشته بوده به مسوولان گذشته برمی گردد. در شرایط فعلی موردی نیست. چراکه مساله شهرداری بر سر عوارض بود که اگر هر پرونده ای در نظام مهندسی تا 6 ماه معصل شود به طبع درآمد شهرداری دچار مشکل می شد چراکه این سازمان درامد هزینه است و این امر شهرداری را دچار مشکل می کرد. با توجه به اینکه فاز یک برعهده شهرداری گذاشته شد و پس از آن اعلام عوارض می شود و پرونده ها به سازمان ارجاع داده می شوند تصور نمی کنم دیگر در این زمینه مشکلی داشته باشیم.وی تصریح کرد: تعلیقی برای ادامه کار صدور شناسنامه فنی ساختمان در کار نخواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 58862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =