۱ نفر
۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۸

تحقیقات داخلی و خارجی شرایط آبی ایران را بحرانی می دانند؛ تحقیق موسسه جهانی منابع می‌گوید سالانه بیش از ۸۰درصد منابع آبی ایران برای کشاورزی، صنعت و مصرف شهری غیر قابل دسترس می‌شود و ایران در فهرست ۳۶کشوری که درگیر بحران آب هستند، حضور دارد.

نیو صدر: بر اساس گفته بسیاری از مسولان و اطلاعات تحقیقات خارجی و داخلی، ایران وضعیت وحشتناکی در رابطه با میزان منابع آبی خود دارد و شاید حتی تا چند سال منابع آبی کشورمان تمام شود. اما این مسئه را بسیاری باور ندارند و بحران آب را توطئه‌ای برای کمتر مصرف کردن آب می دانند.

حسن روحانی، رییس جمهور، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست و حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو از مسئولان رده بالای دولت هستند که پیش از این نسبت به بحران آب در ایران هشدار داده اند. به گفته چیت چیان میزان مصرف آب در ایران 96 میلیارد مترمکعب است و این در مقایسه با 120 میلیارد مترمکعب از کل منابع آب تجدیدشونده کشور، نشان دهنده وضعیت بحرانی مصرف آب در ایران است.

در همین رابطه چندی پیش در کافه خبر هم اویس ترابی دکترای عمران و کارشناس هیدرولوژی هشدار داد که تا 7 سال دیگر منابع آبی ایران تمام می‌شود. برخی از مخاطبان خبرآنلاین در کامنت هایی این حرف ها را یک توطئه و یا یک دروغ خواندند، کامنت های آن ها از این قبیل بود:

- دروغه. این مملکت تا 700 سال دیگه آب داره. اینا میخوان ما آب کم مصرف کنیم

- شانتاژه، 100 سال پیش زغال سنگ داشت تموم میشد، نفت کشف شد،نفت داشت تا 5 سال پیش تموم میشد، انرژی جایگزین اومد و ارزون هم شد،تحریم بود مکافات،حالا نیست،کم آبی...اینا همش چرته یارو داره بشکه بشکه نفت خارج میکنه میگن خاورمیانه جنگ آب داره فقط خبر آنلاین گویا مشکل کم آبی داره

- یعنی حال میکنم ناشکرید . خیلی هم آب هست خدا هم خیلی بزرگه. حال میکنم الله حواسش به همه چیز هست . تا یکی میاد مردمو به کم آبی مشغول کنه چنان بارونی میباره که اصلا هیچ وقت سابقه نداشته . یعنی دمش گرم . آب خیلی هم هست خوبم هست. دروغ نگید به مردم.

80 درصد منابع آبی ایران هر سال تلف می شود

اما تحقیقات خارجی هم شرایط آبی ایران را بحرانی می دانند، بر اساس تحقیق موسسه جهانی منابع که سال 2013 منتشر شد، سالانه بیش از 80 درصد منابع آبی ایران برای کشاورزی، صنعت و مصرف شهری غیر قابل دسترس می شود و ایران در فهرست 36 کشوری که درگیر بحران آب هستند حضور دارد.

رتبه ایران در این این فهرست اینگونه است:

نام کشور

رتبه

قرقیزستان

22

تیمور شرقی

23

ایران

24

یمن

25

فلسطین

26

اردن

27

تا 20 سال دیگر منابع آبی ایران تمام می شود

چندی پیش روزنامه «فایننشال تایمز» هم در مقاله ای با عنوان «ایران خشک شد» نوشت: «ایران با پیشینه هفت هزار ساله تا ۲۰ سال دیگر از بی آبی و خشکسالی نابود می شود و از آن بیابانی به جای خواهد ماند که هیچ گیاه و جانداری توان زندگی در آن را نخواهد داشت.»

در مقاله این روزنامه انگلیسی در کنار دلایلی مانند رشد صنعت و افزایش جمعیت، از کشاورزی به عنوان دلیل اصلی بحران آب در ایران نام برده شده.

آیا تغییرات ایران در زمینه آب بسیار کم و بسیار دیر نیست ؟

تحقیقات موسسه مستقل استرالیایی «اف دی آِی» هم از بحران آب در ایران خبر می دهد، بر اساس تحقیق این موسسه ایران در حال مبارزه با یک بحران آب است و علت آن هم سوء مدیریت دولت و برنامه ریزی های نامناسب است.

در این تحقیق آورده شده است که با وجود برنامه ریزی هایی که در سال 2013 برای اصلاح الگوی مصرف در ایران صورت گرفته است میانگین مصرف آب در ایران 70 درصد بیشتر از میانگین جهانی است و با ادامه این روند و با تاثیرات تغییر اقلیم بحران آب در ایران تشدید می شود.

ایران چهارمین کشور در معرض خشک شدن

ناسا هم در تحقیقی که آذر ماه سال گذشته انجام داده بود، از ارتباط تغییر اقلیم و بحران آب در ایران گفته بود.

بر اساس این تحقیق سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالت متحده آمریکت، ایران در فهرست 45 کشور در معرض خطر خشکسالی در رتبه چهارم قرار گرفته است. گزارش ناسا تاکید می کند که احتمال دارد بین 30 تا 40 سال آینده بخش های وسیعی از ایران به بیابان مطلق تبدیل شوند.

ایران از بحران آب وارد کمیابی آب می شود؟

یکی از اصلی ترین معیار های اندازه گیری شرابط آبی یک کشور معیار فالکن مارک است؛ بر اساس این معیار اگر سرانه مصرف آب تجدیدپذیر در کشوری کمتر از 1700 مترمکعب باشد، دچار بحران آب است و این بحران زنگ خطری برای آن کشور است که افزایش جمعیت در آن می تواند منجر به اتفاقات خطرناکی باشد و این در حالی است که اگر این میزان به کمتر از 1000 متر مکعب برسد، شرایط بسیار جدی می شود؛ در آن صورت در کشوری که این اتفاق در آن رخ می‌دهد بحران های اقتصادی شدید و فجایاع محیط زیستی زیادی رخ می دهد و کمیابی آب اتفاق می‌افتد.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 587799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    156 1
    با سلام می خواستم بگم درسته که مردم باید الگو مصرف رو درست کنن. اما قبل از اون بهتره که وزرات نیرو یه فکری به حال این انشعابات قدیمی و فرسوده بکنه که مثل محله ما که یه کوچه 200 متری هستش تو یک ماه 3 بار لوله آب اصلی نترکه و کسی نیاد اون رو تعمیر کنه و بگه پیمانکار نداریم اون وقت آب آشامیدنی بره تو کوچه و خیابون
  • میثم A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    122 4
    وارد شدن ایران به کشور ارواح را گرامی میداریم
  • علی A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    89 15
    یک توهم نیست یک نوع بی عرضگی و تنبلی اب فراوانست ولی شور. ان را با افتاب شیرین کنید و نوش جان فرمائید.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    158 3
    کامنتهایی که در متن اوردید نشان از بی اطلاعی افراده یا اینکه خودشان را به خواب زدن و ترجیح میدن اینطوری فکر کنند که بحران آب دروغه. وقتی به طبیعت میریم دیگه خبری از چشمه ها و قناتهای پر آبی که تا ۲۰ سال پیش میدیم نیست
  • ایرانی A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    89 3
    این مشکل برمی گردد به خوش خیالی تاریخی وعدم اینده نگری ماایرانیان واینکه ما درمورد اب وانرزی مردم اسرافکاری هستیم وازهمه خطرناکتر اینکه مسئولین ومدیران هنوز نمی خواهند ازخودشان شروع کنند وهمش به طبقات پایین هشدارواخطار میدهند ...الناس علی دین ملوکهم....
    • ایمان IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      78 2
      ایرانی ها همیشه اینجوری نبودند . برای آب ارزش زیادی قائل بودند اما خوب اینجوری شدیم . مثل خیلی چیزهای دیگه که نبودیم اما الان هستیم
  • hadi IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    51 4
    و عاقبت دست بردن به طبیعت خدایی اینه حالا برین چشمه ها رو ببندین سدها رو زیاد کنین و درختان رو قطع کنین
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    9 68
    باید از دریای عمان آب بیارن بریزن توی دو کویر مرکزی ایران. قبلا اینجاها آب بوده
    • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      55 3
      نمکش رو چه کار کنند دانشمند؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      33 2
      باش
    • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      52 3
      بعضی‌ها طوری میگن قبلا اینجاها آب انگار 20 سال پیش آب بوده الان نیست. داداش میگن قبلا آب بوده مربوط به صدها میلیون سال پیش بوده. اصلا درکی از عدد و رقم داری؟ فلات مرکزی ایران مرده. اینو بفهم. هرچقدر هم آب بریزی باز هم تأثیر نداره.
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    56 28
    انشالله خشك بشه راحت بشيم
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    42 3
    واقعا دِل آدم می گیره، ما توی یک شهر با بارندگی زیاد وآب زیاد زندگی می کردیم،می کردیم چون آب و بارندگی دیگه نداریم ،رودخانه خشک،دلم می گیره وقتی ازشون رد می شم،مسولین هم کمک کنن تا این بحران کمتر بشه،برنج آب زیاد می خواد نذارن مردم بکارن و محصولاتی از این دست،همکاری دوجانبه لازمه و گفتن تنها کافی نیست،اگه مسولین اقدام کنن و از مشکلات خودشون شروع کنن مردم هم زودتر دست به دستشون می دن تو محل ما فرسودگی لوله ها یه رود تو منطقه مون به وجود آورده ،سطحی تعمیر می کنن و باز همون آشه و همون کاسه
  • بی نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    73 6
    اصلا گيريم كه بحران كم آبي يه توطئه باشه ميميري اگه صرفه جويي كني.حتما بايد اصراف كني؟اصراف كن تا بميري
    • بی نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      30 7
      اسراف البته
  • بی نام RO ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    54 3
    واضح است که کشور ما با این وضع آب ، مزیتی در بخش کشاورزی ندارد. کی میخواهیم به این نتیجه برسیم باید دولتمردان و برنامه ریزان کلان کشور، هرچه سریعتر با برنامه های دقیق و حساب شده ، بخشهای دیگری و صنایع کمتر مرتبط با آب، مانند گردشگری و صنایع دستی و ... رو جایگزین کشاورزی کنند. تا تولید ملی و رشد اقتصادی و از همه مهمتر اکوسیستم و زندگی آدمها کمتر در این بحران متاثر بشود.
    • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      6 0
      در مورد سرمایه گذاری و برنامه ریزی بیشتر در زمینه گردشگری و صنایع دستی کاملا با شما موافق هستم، اما این دلیل نمیشه که در مجموع کشاورزی رو چون به روش های نوین کشت و زراعت وارد نیستیم کنار بزاریم.باید الگوی کشاورزی رو از حالت سنتی به روش های نوین علمی تغییر بدیم، همچنین دولت هم وظیفه ایجاد زیر ساخت های لازم برای تسهیل این روند رو بر عهده داره و بهتر هست که به جای هشدار به مردم به عملکرد خودش و دستگاه های زبر مجموعه هشدار بده .اون 80 درصدی هم که مسئولین میفرمایند در بخش کشاورزی و صنعت داره استفاده میشه بخش وسیعی از اون یا پشت سد داره تبخیر میشه یا در طول مسیر تا به زمین کشاورزی و امثالهم برسه هدر میره.
  • بی نام EU ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    55 2
    از دهه سوم قرن 21 یعنی سالهای 2020 به بعد جنگها و درگیریها بر سر منابع آبی خواهد بود و نفت فراموش میشود. نبود آب کافی مساویست با قحطی برای هر کشور و منطقه ای. قحطی تبعات خیلی وحشتناکی داره. بیخود نیست اسرائیل ارتفاعات جولان رو وِل نمیکنه و هنوز در اشغال خود داره چون بزرگترین منابع آبی اون منطقه در ارتفاعات جولان قرار داره. مدیریت بهینه آب در ایران از نون شب واجب تره. والسلام.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    48 1
    جامعه سیاست زده همینه همینه . محیط زیست بحران آب فرهنگ ما در سیاست زدگی از بین رفت سیما خیلی مقصر هست
  • بی نام A1 ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    33 1
    سالانه بیش از ۸۰درصد منابع آبی ایران برای کشاورزی، صنعت و مصرف شهری غیر قابل دسترس می‌شود و ایران در فهرست ۳۶کشوری که درگیر بحران آب هستند، حضور دارد. بالاخره کدام دستگاهها باید اقدام کنند و چرا اقدام نمی کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    32 0
    تا مدیریت فشل فعلی تو جامعه روی کاره و تصمیم گیر ، وضع از اینی که هست بدتر هم خواهد شد . این در تمام سطوح مدیریتی در همه شاخه های کاری جامعه اعم از برنامه ریز تا مجری دلالت دارد . وقتی در کشوری خود قانون گذار قانون شکنی میکند ، دیگر خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    27 0
    توهم و بازی رسانه ای نیست، کافیه نشونه های اون رو ببینید: طوفان های گرد و خاک، کم بودن بارندگی در طول سال، خشک شدن رودخانه ها، تالاب ها، دریاچه ها و سفره های آب زیرزمینی... اگه توهم باشه پس اینا نشونه چی هستن
  • sajad RO ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    30 0
    در منطقه ما بحث این نیست که بحران آب داریم یا نه همه از این بحران اطمینان دارن. بحث سر اینه که چطور از جنگ جهانی آب جلوگیری کنیم . راه حلش به نظر من کنترل جمعیته چون بحران آب خیلی بحران تره تا بحران پیری جمعیت. البته گویا مسیولین ایدولوگ نظر کاملا متفاوتی دارن.
  • نیما A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    6 3
    نمی دونم ایران چرا آب رو از تاجیکستان وارد نمیکنه؟ با واردات آب باید استفاده از ذخایر زیرزمینی آب رو به صفر رسوند.
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    23 3
    این بحران به راحتی حل میشه اول اینکه ما مردم از خودمون شروع کنیم و به معنای واقعی کلمه ارزش هر قطره اب رو درک کنیم و درست استفاده کنیم دوم اینکه رییس اب مملکت ابی رو که خدا از اسمان نازل میکنه رو جمع و ذخیره کنه و ازاش در جای مناسب و در وقت مناسب استفاده کنه از اولش هم اگر از نظر اساتید باسوادی که تحصیلاتشون واقعا مرتبط با رشته اب بود بهره میبردیم الان با این بحران مواجه نبودیم این مملکت زادگاه و ارامگاه پدران ما خود ما و بچه های ماست به غیر از این مملکت جایی رو نداریم که بریم پس مواظبش باشیم دریاچه ارومیه که از بین رفت خیلی از تالابهای دیگه هم از بین رفتن و علت این مرگها ناشی از نبود افراد کاردان بر سر کار است
    • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      15 2
      فقط زور نيروي انتظامي و لاغير ، اول هم بايد از خانه هاي ويلايي و كشاورزاني كه چاه غير مجاز حفر كردند شروع كنند به عنوان كسي كه كشاورزم عرض مي كنم و به عينه مي بينم، طرف تو بدترين جاي ممكن بصورت غرقابي ابياري مي كنه
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    65 1
    عقل تو سر مردم یک مملکت نباشه نتیجش همینه
    • محمد رضا A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
      14 1
      مردم، دانش آموزان کلاس مسئولانشان هستند؛ مردم نیاز به تربیت در عرصه ی صرفه جویی دارند اما مسئولان در این زمینه از مردم بی تربیت ترند
  • هموطن A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    10 1
    این چه سئوالیه دیگه همه میدونن بحران اب در ایران چقدر جدیه و دیگه توهم نیست یک زمانی صدا و سیما تو بمباران شهرها از تلویزیون اژیر وضعیت قرمز رو به صدا در میاورد الان همان اژیر باید با مضمون بحران اب تو ساعات اوج تماشاگر به صدا در بیاد تا مردم و مسئولین به خودشون بیان. چونکه عواقب خطرناک کم ابی و بی ابی از خطرات بمباران بیشتر نباشه کمتر نیست و به نظر بنده با دانش و مدیریت و عزم ملی گذر از این بحران امکان پذیر است و حتی میشود با استفاده از تجربیات افراد واقعا کاردان و تجربیات کشورهای پیشرفته عکس این قضیه را رقم زد
  • رضا ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    11 1
    هر موقع راجع به بحران اب مطلبي مي نويسيد دو خط اولو مي خونم اعصابم بهم ميريزه و ادامه نميدم، و فقط براي كشور تاسف مي خورم
  • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    1 19
    غربیها این حرفها را برای مشغول کردن ما می زنند تا دست از مقاومت برداریم اینها همه اس توطئه غربیها است مرگ بر آمریکا جواب این یاوه سرایی ها است
  • بدون شرح A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    6 1
    واقعا دیگه مردم موندان چه کنن ، از یه طرف یه جون بعد از چندی داره در طرح شگفت انگیزه طرح مسکن یکم ثبت نام میکنه بعد که این خبر رو به همراه کل خبرای تا امید کننده ای مثل افزایش قیمت مسکن ، افزایش سود و ... حالا تازه باید ۱۲ سال یه چیزی حدود یه میلیونم قسط بده تهش میگن آب قطع باید همه چیو بذاری و تو کویر زندگی کنی ... قدری امید هم برای این مردم بد نیست ، تازه چرا مردم دنبال بچه دار شدن نیست ، عدم تصور یه دنیای زیبا برای اون بچه ...
  • بی نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    7 1
    کشورهای عربی خلیج فارس هم اب طبیعی و رود وسد ندارند ولی حداقل شعور سرمایه گذاری روی شیرین سازی اب دریا و تصفیه فاضلاب را داشته اند
  • آرش IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    7 1
    در این که کم آبی کشور رو تهدید میکنه شکی نیست وقتی بسترهای زیر زمینی آب رو از بین میبرید وقتی رودخانه ها و دریاچه های کشور رو خشک میکنید وقتی به اکوسیستم هیچ توجهی نمیکنیدتنها باعث این مسئله میشید بسترهای آب زیر زمینی هم خشک بشه.
  • بی نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    5 1
    مشگل عدم مدریت در کشور
  • بی نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 13
    به نظر من ما مشکل اب نداریم اگر داشتیم مسئولان دنبال کاهش جمعیت میرفتند نه افزایش جمعیت لذا به نظر من هیچ مشکلی در مورد اب نداریم مردم با خیال راحت مصرف کنند وقتی که ما به دنبال افزایش جمعیت هستیم یعنی اینکه ابش رو هم داریم.
  • بی نام A1 ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    5 1
    نود درصد منابع آب داره در کشاورزی هزینه می شه.با روش های غلط. سه درصد در صنعت.با کمترین بهره وری. بعد آقایان گیر داده اند به مردم. طرف چون سود تو برنجه ، وسط یزد برنج کاشتهخوب معلومه این جوری می شه. آلاینده ها تو شهرهای بزرگ و ریزگردی که از وقتی صدام رفت و مالچ پاشی انجام نمی شه توسط دولت عراق تشدید شدهالبته بیابان زایی در کشور خودمان هم که مزید است بر علتباعث شده بارون وبرف خیلی کم بشه.
  • بی نام IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    5 1
    کشورهای منطقه مثل کویت وقطروامارات وعربستان وعمان که بیابان هستند چگونه مشکل را حل کردن ؟
  • م ر A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    4 1
    کسی نمیگه کشور ما در بخش آب به اندازه30 میلیون نفر ظرفیت زیستی داره و جمعیت بیشتر با نیاز به آب بیشتر همراهه و باید دراین زمینه اقدام فوری کنیم
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    11 1
    من وقتی به اصفهان و شیراز میروم می بینم که این دو شهر به شدت ، تاکید می کنم به شدت تنش آبی دارند و اوضاع آبی خیلی خیلی بدی دارند به خصوص اصفهان. لذا بایستی:1. تمام دخالتهای نابجایی که در طبیعت کرده ایم به خصوص سدهای نابجا و بیخودی که ساخته شده، تخریب شود، 2. جنگل کاری با گونه های گیاهی مقاوم در مقابل گرما صورت گیرد، 3. آبخیزداری احیاء شود، 4. یک مدیریت واحد تاکید می کنم مدیریت واحد و یکپارچه بر روی کل منابع آبی کشور حاکم شود و از تصمیمات منطقه ای جلوگیری شود،5. همین مدیریت به شدت با هرگونه دخالت ، چاه آبی و غیره برخورد و حتی مجازات زندان قرار دهند، 6. همه رسانه ها و صدا و سیما مرتبا به مردم گوشزد کنند که بحران آب خیلی جدی است و فرهنگسازی کنند7. 80 منابع آبی در کشاورزی و 10 در صنایع فرسوده
  • بی نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    5 1
    ادامه 7. 80 منابع آبی در کشاورزی و 10 در صنایع فرسوده هدر میرود که بایستی سریعا فکری به حال کشاورزی بسیار قدیمی کرد. 8. بایستی محصولاتی که آب را هدر میدهند چه در کشاورزی و چه در صنایع تولیدشان ممنوع شود. و .....
  • دانيال IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    8 1
    اتفاقاً بحران آب خيلي هم جديه توي چند سال گذشته من خودم به وضوح ديدم كه حجم آب خروجي از چاههاي كشاورزي چقدر كمتر شده...
  • فرهاد RO ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    5 4
    چرا راجع به صنایع فولاد صحبت نمیکنید که مصرف یک روز ابشون برابر مصرف یک ماه شهر تهران هستش؟ چرا نمیگید که علت خشک شدن زاینده رود کم ابی نیست.بلکه اجازه برداشت اب به فولاد و ذوب اهن اصفهان هستش که دیگه نمیزاره چیزی از اب بمونه؟ چرا کسی به صنایع بابت اسراف اب هشدار نمیده؟ چرا یه کاری میکنید که هر روز بچه من بابت مردن ماهی ها که تو تلویزیون بابت کم ابی پخش میشه غصه بخوره و ناراحت باشه.
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    7 1
    کشاورزی سنتی برای آب فاجعه است. فقط باید دیم کاری کنیم. صنایع پر مصرف مثل ذوب آهن و نیروگاه های حرارتی باید تعطیل بشه. چیزی هم به نام مدیریت منابع آبی که بلد نیستیم.
  • عطا A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    21 3
    همه مشکلات از جمعیت زیاد است و عدم مدیریت صحیح جامعه
  • بی نام A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    11 1
    دوستان بنده به عنوان یک شهروند چند پیشنهاد دارم : 1 توالت فرهنگی آب خیلی کمتری مصرف میکنه. لطفا سازندگان محترم رو مجبور کنین از این توالت ها در ساختمان استفاده کنند. هم اینکه از کمر درد و پا درد جلوگیری میکنه. 2 سازندگان محترم را وادار به استفاده از شیر چشمی کنین. شیرهای چشمی گرون هستند ولی آب خیلی کمتری مصرف میکنند. 3 فرهنگ سازی کنین. خیلی ها هنوز هم پارکینگ هاشون رو با آب شهری میشورند و ماشین رو هم. 4 تو برخی کشورها الان سیستم تصفیه آب حمام دارن که درجا آب بر می گرده به شیر . 5 لطفا مسولین عزیز نگران باشین. مثل مردم که نگرانن.........
  • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
    5 4
    اگه ایرانه که آب وهواشم مثل فوتبالش غیرقابل پیش بینیه..
  • بی نام A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
    1 0
    والا من هر چقد ک این متن ها را میخونم کلا از عمرم سیر میشم یعنی میشه دیگه اب بهمون نرسه ایا دیگه میشه زکدگی کرد بایدچکار کنیم چیزی جایگزین اب هس