مذاکرات جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در 8 اردیبهشت 1360جنجال برانگیز بوده است. جلسه آن روز مجلس در حالی برگزار می شد که حامیان بنی صدر،نهضت آزادی و گروهک منافقین با انجام تظاهراتی در تهران موجب نارامی هایی شدند. شهید محمد منتظری سخنانی در مجلس بیان کرد که پس از آن جلسه متشنج شد. این گزارش را بخوانید.

 محمد منتظری :متأسفانه شرایطی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیش آمد که عناصری خواستند قاطعیت انقلابی ،گرفته بشود و اعمال قدرت در مقابل عوامل خارجی و قدرتهای بزرگ بین المللی اعمال نشود همیشه مابا ضد انقلاب در جنگ هستیم وبا ابرقدرتها همدر جنگ هستیم اعم از شرق و غرب. اگر ابتکار و قاطعیت در دست ما باشد میتوانیم ضد انقلاب را هر چه سریعتر و بیشتر نابود بکنیم اما اگر ابتکار را از دست ما گرفتند ضد انقلاب جوانان ما را و بهترین اشخاص مارا در تهران ،در کردستان، در خوزستان و در سراسر کشور از بین میبرند ... در رابطه با ضد انقلاب الان اعمال قدرت نمیشود هر چه کمتر اعمال قدرت بشود از آنطرف ضد انقلاب ابتکار دستش است . یکی از مسائلی که اکنون درکشور می گذرد مسأله محاکمه عباس امیر انتظام است که جو درست می کنند و شرایطی را بوجود میاورند که طرف آزاد بشود ... کسی که اسرار انقلاب اسلامی و امام امت رادر اختیار سفارت امریکا گذاشته است و مرتب دررابطه بوده است ، چه قبل از پیروزی انقلاب چه پس از پیروزی انقلاب .... فقط عباس امیر انتظام نیست که باید محاکمه بشود،باید افراد زیادی در این کشور محاکمه بشوند وبعضیهایشان هم د راین مجلس حضور دارند ومتأسفانه بدون داشتن قاطعیت اینها این رقم دارند در این کشور کارشکنی می کنند،بروید و ببینید (عده ای از نمایندگان - احسنت - احسنت ) (رئیس - وقتتان تمام است )(یکی از نمایندگان - چه کسی در این مجلس است اسم ببرید )آقای دکتر یزدی و آقای صباغیان و امثال اینها که د راین کشور ...(رئیس- وقتتان تمام است )

بازرگان - طبق مادة 66 من تذکر آئین نامه ای دارم .

معادیخواه - آقای هاشمی، ما تقاضای یک جلسه فوق العاده داریم .این که نشد...

 دکتر یزدی- آقای رئیس ! ایشان با اجازه چه کسی دارد حرف میزند؟

 رئیس- آقایان می آیند پشت تریبون چیزی را می گویند وبعد وقت مجلس با ماده 66 واین جور چیزها دائماً گرفته میشود . آقای مهندس بازرگان بفرمائید .

معین فر- برنامه از پیش تهیه شده است .

کیاوش- توسط شما است آقا .

قاسمی - مثل برنامه شما.

 بازرگان - بسم الله الرحمن الرحیم .

معین فر- خفه شو ،خفه شو،مردکه کودن،خفه شو.

 رئیس- آقای معین فر اهانت نکنید .

 عابدین زاده - بخاطر توهینی که آقای معین فر کردند جلسه را ترک میکنم .

کیاوش - بنده هم به عنوان اعتراضی جلسه را ترک میکنم . (در این موقع عده ای از نمایندگان به عنوان اعتراض جلسه را ترک کردند)

 رئیس- آقای معین فر اهانت نکنید و از آقایان هم خواهش میکنم بفرمائید بنشینید. ایشان دیگر صحبت نمیکنند (همهمه نمایندگان ).

 خانم طالقانی - اصلا این جو را آوردند به داخل مجلس.

 آقا محمدی- ایشان به همه نمایندگان توهین کردند شما هیچ چیز نمیگوئید .

رئیس- من به ایشان اعتراض کردم(همهمه نمایندگان )آقایانی که جلسه را به خاطر اهانت آقای معین فر ترک کردند خواهش میکنم برگردند چون جلسه ادامه دارد .

 متکی- این اهانت باید رسیدگی بشود .

 رئیس- خوب رسیدگی میشود .آقای متکی به کسی که اهانت شده شکایت بکند . توبیخ هست و چند جلسه محرومیت از شرکت در جلسه این کار بدی بود من ایشان را توبیخ میکنم ولی به آقایان هم بگوئید به جلسه برگردند .

 سلامتیان - آقای هاشمی این توهین نیست که آقای رهامی میگویند که اینها نماینده آمریکا هستند در این مجلس؟

 رئیس- آن هم توهین است .

سلامتیان - آقای هاشمی این چه وضعی است هر کس در این مجلس صدایش درآید بلافاصله منهم میشود که آمریکائی است؟ این چه توهینی است که با آن میخواهند جلو هر اعتراض را بگیرند؟ وقتی پنج میلیارد پول این این کشور به غارت شرکتهای آمریکائی میرود،وقتی بدهی القائیان ها شمس پهلوی ،ثابت پاسال و امثالهم را میپردازند، چگونه هر کس میخواهد حرفی بزند چماق اتهام و تهدید را به سراو میکوبند! اگر باین ترتیب میخواهند دهن نمایندگان را ببندند (یکی از نمایندگان - خفه شو،بنشین) خوب بکشید راحت شویم،بکشید دیکتاتوری خودتان را مستقر کنید .

 کروبی- آقای هاشمی ! بااین جوسازی ها نمیشود مسائل مطرح نشود مسایل باید دقیقاً مطرح شود... باید پرونده آقای معین فر رو بیاید وروابطش باساواک. خدالعنت کند کسانی که آنموقع که پرونده ایشان مطرح بود نگذاشتند رسیدگی کنیم .

محمد منتظری- این عکس ها را ملاحظه کنید مربوط به آقای صباغیان است .

 صباغیان - کارهائی که چپی ها کردند حالا شما میکنید . تمام پرونده ها باید رسیدگی شود این درخواست من است .اگر مردانگی دارید بیاید رسیدگی کنید . امام گفته اند پرونده همه را مجدداً رسیدگی کنید .(زنگ رئیس )

 رئیس- جلسه برای تنفس ده دقیقه تعطیل میشود . (ساعت هشت و چهل دقیقه جلسه بعنوان تنفس تعطیل ومجدداً ساعت نه و ده دقیقه به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی تشکیل شد ).

رئیس- بسم الله الرحمن الرحیم . جلسه برای ادامه کار رسمی است و پیش از اینکه وارد ادامه کار مجلس بشویم، همانطور که ملاحظه فرمودید،سخنرانان قبل از دستور مطالبی را مطرح کردند که لااقل از نظر من من ، ضرورتی نداشت ولی مدیر مجلس نمی تواند دخالت بکند وبگوید شما الان این حرف را نزن ،مگر اینکه بعد یک قدری روشن تر بشود که مصلحت نیست . برای آقایان حق هست چون اسمشان برده شد. آقای مهندس بازرگان،آقای صباغیان آقای یزدی ،طبق آئین نامه که حرفشان رابزنند اما من از آقای مهندس بازرگان که شروع کردند وبعد جلسه به دلیلی که ملاحظه فرمودید ،قطع شد تقاضا کردم که به من اجازه بدهند برای اداره مجلس و شرایطی که الان می بینیم این حقشان را محفوظ بدارم،حق آقایان محفوظ باشد .وقتی که جو جلسه آرام شد،در یک شرایط مناسبی از این حق استفاده کنند وضمناً آقایانی که در جریان قرار گرفتند ما دعوتشان می کنیم از آنها خواهش می کنیم تشریف بیاورند ودر یک جلسه خصوصی که بعداً وقتش را اعلام می کنیم به مسائلی که اینجا مطرح شد رسیدگی کنیم و نتیجه را به دوستان نماینده و مجلس گزارش خواهیم داد و بطور کلی من از همه برادران تقاضا می کنم الان که ما وارد کار می شویم ،نسبت به لحظات قبل از قطع جلسه هیچگونه ابرازی ،چه مثبت ،چه منفی به هیچ وجهی نشود تا ما نتیجه را گزارش بدهیم و برسیم به نقطه ای که باید برسیم و تذکری که من خودم می خواستم در جلسه قبل از دستور در حرفهایم بدهم این بود که برادران می بینید که دشمنان انقلاب یا افراد فریب خورده ای که شاید بعضیهایشان به آن معنا دشمنان انقلاب هم نباشند . الان تشنج می خواهند،  می بینید که تشنج می آفرینند ومن مطالبی تهیه کرده بودم که با توجه به مسائلی که دیروز در تهران و بسیاری از شهرستانها اتفاق افتاده است و توطئه ای که احساس می شود،تذکراتی بدهیم .متأسفانه حرکت امروز مجلس ،خودش در جهتی بود که ناخواسته آنها را خوشحال می کند،که ما امیدواریم با حسن نیت ودرایت و شعور جمع،خودمان باعث نشویم که آنها را راضی وخشنود بکنیم

 محمد خامنه ای - آقای هاشمی ،مسأله به این سادگی نیست ،من می خواهم عرض کنم امنیت در مجلس نداریم . جریان دیروز.....

رئیس مجلس: چرا شما اجازه نمی دهید من کارم را تمام کنم . شما وقتی که حرف رئیس مجلس را قطع می کنید چه توقعی دارید که مجلس اداره بشود؟ خواهش می کنم اجازه بدهید من بتوانم بر مجلس مسلط باشم وممکن است من هم اشتباه بکنم در این که نگذارم الان کسی حرف بزند،اما در مجموع تسلط من بهتر است و بهتر می توانم مجلس را اداره بکنم. مادر شرایطی هستیم که رادیو تبلیغ می کند که بزرگترین تظاهرات علیه جمهوری اسلامی برای اولین بار شروع شد،با حوادث دیروز و رادیو‹‹کلن›› تفسیر می کند و برای این مسائل مقاله می نویسد .دشمنان حساب کرده اند .اینجا نبض کشور است وباید کنترل بشود، اگر در کانون کنترل نبض ، ما بخواهیم نوسانا را زیاد بکنیم ،قدرت کنترل کم می شود .من می خواستم اینجا از مسؤولان قضائی و امنیتی کشور بخواهم که حساسیت موقف را،حساسیت زمان را توجه داشته باشند و اجازه ندهند که ما ناخواسته به جایی کشیده بشویم که نمی خواهیم کشیده بشویم واز پیش با قاطعیت کنترشان را برآرامش وامنیت کشور داشته باشند و اجازه حدوث و حوادثی را که پایان آن با شکل مطلوبی نخواهد بود، ندهند و مجلس ناظر حرکت نیروهای امنیتی و قضائی است که ان شا ء الله وظائفشان را بخوبی در موقعی که توطئه را دارند شروع می کنند، انجام بدهند .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 58206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
    3 0
    ما تاریخ زده ایم این را نمی توانیم کتمان کنیم اما این که فکر کنیم همه ی بازخوانی تاریخ به ذکر ماوقع است سخت در اشتباه ایم زیرا تاریخ به حکم تاریخ بودن اش مشمول تفسیر و توضیح می شود و این تفاسیر و توضیحات تنها بوسیله ی مطابقت دادن آن با واقعیات مستند ممکن می شود نتیجه این که آوردن مقاطعی از تاریخ تنها به منظور بهره برداری مقطعی دردی را دوا نمی کند هیچ موجب سوء برداشت هم می شود.