هرمز شجاعی مهر می گوید: نمی توانم کتمان کنم که گاهی اوقات خیلی دلم برای بعضی از قصه ها و کتاب های شعر، تنگ می شود. از آن ها که بگذریم من اشعار« موسوی گرمارودی» و قصیده « آبی خاکستری سیاه» حمید مصدق را همیشه می خوانم و از حفظم. هر وقت هم حالم گرفته می شود، می نشینم کتاب « ملکوت تکلم» احمد عزیزی را می خوانم.

شیما کریمی: همراه هرمز شجاعی مهر که دیر سالی است جاخوش قاب سیمای خانواده شده و آن طور که خود می گوید، برنامه های خانواده رسانه با او شکل گرفته است؛ می نشینیم پای کتاب و حرف و حدیثمان که گل می کند از یاد می بریم شام را جایی وعده کرده و باید برود. البته اونیز آن قدراهل مدارا هست که مهمانی کتاب را به مهمانی شام ترجیح دهد و کمی با تاخیر راهی شود. شما هم بیش از این منتظر نمانید و خود گفته های کتابی اش را بخوانید:

مجری باید با زمان جلو بیاید و فرزند زمانه خود باشد و این مهم میسر نیست جز با آگاهی اندوزی بنابراین من لااقل روزی 4-3 ساعت مطالعه دارم و هر کتابی را هم معمولا دو بار می خوانم زیرا بار اول خیلی سریع و فشرده جملات را مرور می کنم و در نتیجه بسیاری از مضامین نهفته در دل متن را زیاد متوجه نمی شوم.

شجاعی مهر در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین اضافه می کند: اصلا به نظر من، کتاب خوبی را که قلمی توانا و قوی، پشتوانه اش است، باید 2 یا 3 بارخواند. خیلی هامان بهانه می آوریم که وقت نداریم یا می گوییم به جای این کتابی که یک بار خوانده ام، اثر دیگری را به دست می گیرم و... اما این اشتباه است و تازه از دفعه دوم به بعد، داشته های ناب آن کتاب برایمان روشن تر می شود.

شجاعی مهر در توضیح علایق مطالعاتی خود هم می گوید: زمینه مطالعاتی من، بیشتر شعر و ادبیات است و کمترپیش آمده به تبعیت از کسانی که تب کتابی خاص، آن ها را در بر گرفته، شروع به خواندن کنم. اخیرا هم 3-2 مورد از این کتاب ها داشتیم که من تاکنون علاقه ای به خواندنشان نشان نداده ام. البته گاهی هم در مقابل تعریف های صحیح و اصولی نمی توان تاب آورد؛ به عنوان نمونه مدتی بود دوست داشتم یک رمان بخوانم و از آن جا که شنیده بودم کتاب « نقطه تسلیم» خانم شهره وکیلی، خیلی تاثیرگذار است؛ خواندنش را آغاز کردم تا ببینم قلم تاثیرگذار که می گویند یعنی چه؟

وی در خصوص این رمان ادامه می دهد: این رمان، تصویرگر مقاومت جانانه یک زن در برابر ناملایمات زندگی است و نوع برخورد قهرمان داستان با این اتفاقات ناگوار به قدری زیبا، تاثیرگذار و قشنگ بود که به شدت مرا تحت تاثیر قرار داد.

او بر همین اساس از رمان معروف «بابا لنگ دراز» اثر جین وبستر نیز به عنوان بدترین کتابی که تاکنون خوانده یاد می کند و می گوید: این که در صحبت های قبلی بر صفت صحیح و اصولی برای تعریف از یک اثر تاکید کردم به همین دلیل است که طرز فکرها همواره متفاوت است و تمجیدها و دوست داشتن ها نیز مقطعی و گذرا. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در گذشته های دور، تعریف کتاب مشهور «بابا لنگ دراز» را خیلی شنیده بودم و بسیاری می گفتند خوب است اما من نتوانستم تمامش کنم و زیاد از آن خوشم نیامد.

شجاعی مهر تصریح می کند: البته این را هم بگویم که من کمی سخت با آثار نویسنده های خارجی ارتباط برقرار می کنم و بر اساس همین تجربه، توصیه همیشگی ام به کتابخوان های آماتور و تازه کار این است که مطالعه را ابتدا با آثار نویسنده های داخلی شروع کنند زیرا به لحاظ اندیشه و فکر، خیلی به هم نزدیک تریم و شیوه زندگی، موضوعات و حوادث و اتفاقات کتاب های وطنی برایمان آشنا تر است و به راحتی می توانیم خود را در آن حال و هوا تصور کنیم.

این مجری و گوینده بابلی که افزون بر ربع قرن از عمر اجرایش را در برنامه های خانوادگی رادیو و تلویزیون گذرانده است، ضمن تشبیه و مقایسه کتاب با تفکرات آدمی به خبرنگار خبرآنلاین گفت: همان طور که تفکرات آدمی قابل بروز نیست، درباره کتاب هم نمی توان همه مسائل را رک و پوست کنده بیان کرد زیرا ممکن است من از کتابی خیلی خوشم آمده باشد اما مطرح کردنش برای عموم، زیاد جالب و جذاب نباشد. البته نمی توانم کتمان  کنم که گاهی اوقات خیلی دلم برای بعضی از قصه ها و کتاب های شعر، تنگ می شود. از آن ها که بگذریم من اشعار« موسوی گرمارودی» و قصیده « آبی خاکستری سیاه» حمید مصدق را همیشه می خوانم و از حفظم. هر وقت هم حالم گرفته می شود، می نشینم کتاب « ملکوت تکلم» احمد عزیزی را می خوانم.

وی که فوق لیسانس برنامه سازی و تهیه کنندگی دارد با اشاره به اوضاع نابسامان کتابخوانی در کشور به بررسی مولفه های موثر در این باره پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه کتابخوانی در جامعه ما از دیرباز وضعیت مناسب و روبراهی نداشته است زیرا ما آن مقطع زمانی که در اروپا، صنعت چاپ رونق یافت و با تولید و عرضه کتاب های متعدد، مردمشان اهل مطالعه شدند را در داخل کشور نداریم. در واقع ما از کلام و ارتباط کلامی به تصویر و تلویزیون و سینما، پرش داشتیم و این وسط یک حلقه مفقوده باقی مانده است. آن دورانی که باید صنعت چاپ رونق می یافت تا اهل کتاب شویم در مملکت ما خیلی جدی گرفته نشد. البته به نظرم نیاکانمان هم خیلی اهل کتاب نبودند و این ویژگی را از آن ها به ارث برده ایم!

شجاعی مهر در عین حال خاطر نشان کرد: البته نمی خواهم با این حرف ها تنبلی مان را توجیه کنم زیرا معتقدم همواره باید از فرصت های پیش رو برای برطرف کردن این نقیصه، نهایت بهره را برد خصوصا امسال که رهبر فرزانه انقلاب واقعا زیباترین عنوان را برایش برگزیدند، همه ما نیاز داریم در هر زمینه ای که کار می کنیم عزم و همتمان را جزم کنیم تا بتوانیم ده ها برابر سال های قبل فعالیت نماییم و این نام با معنا را در حد شعار نگه نداریم.

مدیر مسئول پر شمارگان ترین مجله کشور افزود: از طریق خبرآنلاین این قول و نوید را به خوانندگان خوب مجله خانواده سبز می دهم که امسال تمام تلاشمان را به کار بندیم تا مجله را خیلی زیباتر و اصولی تر تقدیم مردم کنیم و تیراژمان را 2 یا 3 برابر نماییم. این مدرس گویندگی و فن بیان با بیان این که اگر اوضاع جور باشد و یکی دو همراه داشته باشم شاید به نمایشگاه کتاب بروم به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: اصراری ندارم که به دنبال کتاب بدوم زیرا کتاب هایی که دوستشان دارم را همواره در دسترس نگه داشته ام اما خانمم خیلی بیشتر به مطالعه علاقمند است و زیاد کتاب می خرد لذا حتما به نمایشگاه خواهد آمد.

شجاعی مهر در بخش پایانی صحبت هایش، پیشنهاد تازه ای می دهد و اجازه می خواهد تا گل سر سبد خانه اش « اصطلاحی که خود برای همسرش به کار می برد» را به کتاب بازارمان دعوت کند و رشته کلام را به او بسپارد.

نفیسه طاهری، همسر هرمز شجاعی مهر هم نکات جالبی در خصوص کتاب عنوان کرد، که متن این گفتگو را اینجا می توانید بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57733

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مولانا IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۸
    0 0
    زاديو تلويزيون كه ارث باباي ايشونه بابا بريد بذاريد جوونا بيان ديگه حرفي براي گفتن نداريد همش تكرار
  • بدون نام US ۰۲:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۰
    0 0
    من هم هر وقت شما را در تلوزیون میدیدم حالم گرفته می شد و کانال را عوض می کردم. واقعا من به شخصه نحوه اجرای برنامه های شما برایم به شدت، تاکید می کنم به شدت غیر قابل تحمل بود. این خود از دلایلی است که به ماهواره رو می آورند
  • بدون نام IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۰
    0 0
    می دونستیداین آقای مودب وموقرازاصلاح طلب های دوآتیشه مخالف دولت واحمدی نژادهستند؟!!!
  • بدون نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۲
    0 0
    چراافرادراباشاخص سیاسی محک می زنید؟توروخدادست برداریدازاین حرفها هنرمندرابااین برچسب هاخراب نکنید.اینجافضای فرهنگی است نه میدان دعواهای سیاسی.تعجبم ازخبرآنلاین است که این کامنت هاراتاییدمی کند!!!نکنه بااین بنده خدامصاحبه کردیدکه شخصیتش راخراب کنید.این شیوه دورازانصاف است .ممکنه خیلی هاازیکی به هردلیلی خوششان نیایدونظری بدهندامادلیل نمیشه شماهم اونهارواینجابذارید.واقعابراتون متاسفم!
  • همکار IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۱
    0 0
    من واقعا نمیفهمم نظرات شخصی مثل هرمز شجاعی مهر چقدر میتونه وزن فرهنگی داشته باشه یا اساسا نظر ایشون درباره کتابخوانی میتونه مشوق چه قشری از جامعه باشه؟ اگه راست میگین نظر دولت آبادی یا سایه رو درباره کتاب و حال و روزش در سایت قرار بدین. به هر حال کسی که شعر احمد عزیزی رو در خلوت زمزمه میکنه مشخصه که چقدر به اوضاع و احوال هنر و فرهنگ آشناست؟ واقعا متاسفم.