۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶

ایسنا نوشت: پس از برکناری وزیر دفاع عراق از سوی پارلمان همزمان با نزدیک شدن به عملیات موصل، اکنون نخست وزیر عراق با چالش‌های سیاسی و امنیتی سختی مواجه است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات، پارلمان عراق روز پنجشنبه خالد العبیدی، وزیر دفاع این کشور را در پی اتهاماتی که به سلیم الجبوری، رئیس پارلمان وارد کرده بود سلب اعتماد کرد. این اقدام در شرایطی صورت گرفته که عراق با اوضاع سیاسی و امنیتی شکننده‌ای مواجه است و ارتش عراق در آستانه آغاز عملیات شهر موصل قرار دارد.

ائتلاف متحدون که العبیدی عضو آن است سلب اعتماد از وزیر دفاع را تجاوز آشکار به نهاد نظامی و ضربه‌ای به تلاش‌های صورت گرفته برای آزادسازی موصل دانست به ویژه اینکه العبیدی خود ساکن این شهر بوده و طی دو سالی که پست وزارت دفاع را در اختیار داشت محبوبیت مردمی زیادی کسب کرد.

العبیدی اوایل ماه جاری میلادی در جریان جلسه استیضاحش سلیم الجبوری و دو نماینده دیگر را به دست داشتن در فساد به ویژه درباره قراردادهای تسلیحاتی متهم کرد هرچند که هم العبیدی و هم الجبوری هر دو عضو ائتلاف "گروه‌های ملی" در پارلمان هستند که یک ائتلاف سنی است. اما هیئت قضایی عراق به سرعت پرونده این اتهامات را جمع کرده و الجبوری را از دست داشتن در فساد تبرئه کرد؛ اقدامی که حتی با انتقادات حیدر العبادی، نخست وزیر عراق مواجه شد. العبادی پیشتر تأکید کرده بود که هیئت قضایی عراق باید زمان بیشتری را به تحقیقات درباره این پرونده اختصاص می‌داد. اکنون حیدر العبادی تبعات اختلافات میان ائتلاف‌ مذکور و گروه‌های سنی و دشواری انتخاب وزیر دفاع جدید را که سهم این ائتلاف است برعهده خواهد داشت.

ائتلاف متحدون اعلام کرده که سلب اعتماد از العبیدی پیامی توهین‌آمیز است که امیدها به از بین بردن فساد و فاسدان را از بین می‌برد به ویژه اینکه روند استیضاح وی براساس شروط قانونی صورت نگرفته است.

این ائتلاف اقدامات العبیدی را که تأثیر مثبتی بر عملکرد نیروهای عراقی در میدان جنگ داشته، ستود و اعلام کرد: جلسه پارلمان که در آن وزیر دفاع برکنار شد قانونی نیست و این ائتلاف تمامی اقدامات لازم را برای شکایت علیه پارلمان اتخاذ خواهد کرد.

در بیانیه این ائتلاف آمده است: دو گروه وجود دارند که یکی طرفدار حکومت و قانون است و به پیروزی مردم می‌اندیشد اما دیگری برای ایجاد دودستگی و ضربه زدن به هر کسی که دنبال رسوایی فاسدان باشد، تلاش می‌کند.

العبیدی پس از برکناری‌اش از سوی پارلمان گفت: مردم و ارتش باید مرا ببخشند. من تلاش کردم که با تمامی امکانات لازم با فساد مبارزه کنم اما به نظر می‌رسد اربابان فساد قوی‌تر و صدایشان بلندتر است. به رغم همه این مسائل من همواره یکی از سربازان پرتلاش عراق خواهم بود که در راه از بین بردن فساد و فاسدان می‌جنگند.

به گفته منابع آگاه عراقی در حال حاضر چهار نفر برای جانشینی العبیدی وجود دارند که عبارتند از: اثیل النجیفی، استاندار سابق نینوا که البته شانس وی برای وزیر دفاع شدن به دلیل مخالفت گروه‌های شیعی کم است. صلاح الجبوری، نماینده استان دیالی، احمد الجبوری، نماینده موصل و جاسم العطیه، یکی از مسئولان وزارت مهاجرت و امور مهاجران. البته طی روزهای آتی این اسامی احتمالا بیشتر خواهد شد و شاید درگیری جدی نیز میان گروه‌های سنی پیش بیاید چرا که ائتلاف متحدون همچنان خواهان سهم خود در دولت است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =