در یک روز گرم تابستانی که همزمان با هفته دولت در سیروان داغ تر نیز شده بود به دفترفرمانداری سیروان مراجعه کردیم؛ دفتری که نه تنها برای خبرنگاران، که برای مردم عادی نیز وقت تعیین نمی کند و هر لحظه از ساعت کاری فرماندار و حتی برخی روزهای تعطیل به خصوص در نمازهای جمعه می توان وی را یافت و مشکلات شهرستان را در میان گذاشت. ما نیز با علم به این موضوع و بدون اطلاع قبلی به سراغ مراد یگانه فرماندار سیروان رفتیم و به گفت و گویی پیرامون اقدامات دولت در این شهرستان پرداختیم که در ادامه به خدمت همراهان خبرآنلاین ایلام تقدیم می گردد.

سیاوش دارابی/خبرگزاری خبرآنلاین-به عنوان نخستین سوال و با گذر سه سال از عمر دولت تدبیر و امید ؛ فکر می کنم موقعیت مناسبی است که این دوران را با قبلش مقایسه کنیم. مایلم بدانم که فرمانداری سیروان را در چه شرایطی تحویل گرفتید و الان در چه موقعیتی هستید؟

در بهمن ماه 92 که مدیریت شهرستان به اینجانب سپرده شد تنها 18 درصد از اعتبارات عمرانی تخصیص یافته بود.همه پروژه هایی که قبلاً در دوران بخشداری اینجانب شروع شده بودند کاملاً راکد بوده و هیچ پروژه ای فعال نبود.پروژه های بخش راه کاملاً راکد ، پروژه های جهاد کشاورزی از جمله پمپاژ دشت سیروان که به ظاهر کلنگ زنی شده بود بدون تعیین پیمانکار فقط در حد حرف وجود داشت.حتی یک پروژه فعال نبود.فقط چند اداره نمایندگی شان را در شهرستان فعال کرده بودند.این کل خدماتی بود که ارائه شده بود،شهرستان تازه تأسیس با این همه مشکلات. اما در سال 93 در اولین اقدام پروژه بزرگ پمپاژ دشت سیروان با 22 میلیارد تومان به پیمان رفت و عملیات اجرایی آن شروع شد. پروژه 70 هکتاری باغات لومار طراحی و شروع گردیدکه خوشبختانه مورد بهره برداری قرار گرفت و نهال ها غرس گردیدند. مطالبات جاده قاضی خان - بدره پرداخت و پروژه فعال شد و ضمن تکمیل پل بزرگ (پل رودخانه فصلی جابر) آن، 7 کیلومتر از مسیر مذکور آسفالت گردید و مابقی مسیر در دست اقدام است. پروژه راه چشمه چاهی که 8 کیلومتر مسیر لومار به ایلام را کاهش و نقاط حادثه خیز را حذف می کند شروع و 4 کیلومتر آن آماده آسفالت شده و مابقی مسیر (4 کیلومتر دیگر) انشاء الله امسال آماده خواهد شد. تعریض جاده اصلی لومار به ایلام در دست اقدام قرار گرفت که تاکنون 60 دهنه از پل های این مسیر تعریض شده و انشاء الله امسال از لومار تا شهرک سرتنگ تعریض و آسفالت خواهد شد و برنامه ریزی لازم برای تعریض و استانداردسازی کل مسیر مذکور ظرف 2 سال آینده صورت گرفته است.راه چرمین به حمیل یا (سرتنگ - هلسم) نیز امسال با 700 میلیون تومان اعتبار شروع خواهد شد. در کل باید گفت که شهرستان در مسیر توسعه قرار گرفته و راه توسعه و پیشرفت خود را یافته است. تمام پروژه های زیربنایی و اساسی شهرستان فعال گردیده اند و همه ظرفیتهای شهرستان در بخش راه ،آب و خاک ،عمران شهری و روستایی و ... به فعالیت درآمده اند.


-عملکرد دولت در بخش های مختلف قابل بررسی است در اینجا نیز می خواهم که شما به صورت جداگانه خدماتی که در این سه سال در بخش های صنعت، کشاورزی،توسعه روستایی و شهری صورت گرفته است را برای مردم تشریح فرمائید؟

 

من مایلم که همه اقدامات دولت در همه زمینه ها را تشریح کنم چرا که بخش عمده ای از این اقدامات با هم دارای پیوند هستند ولی سعی می کنم بیشتر در حوزه سوال به جواب بپردازم. ما در بخش صنعت با توجه به اینکه بخش محرومی بودیم که شهرستان شدیم در نخستین گام احداث شهرک صنعتی در زمینی به مساحت 10 هکتار، احداث و راه اندازی واحد تولید وایت برد در شهرک مذکور و احداث کشتارگاه مرغ و طیور با پیشرفت 40 درصدی و اشتغالزایی 70 نفر را در شهرستان در دست اقدام داریم.


در بخش کشاورزی اهم فعالیت های صورت گرفته عبارتند از :

1. احداث ایستگاه پمپاژ باغات لومار(70 هکتار) با اشتغالزایی 100 نفر
2. احداث ایستگاه پمپاژ بزرگ دشت سیروان که 3 هزار از اراضی دشت سیروان را مشروب میسازد با پیشرفت فیزیکی 30 درصد
3. احداث مرکز خرید محصولات کشاورزی
4. احداث بیش از 30 کانال کشاورزی

 

همچنین در بخش عمران روستایی 6 موردی که در ادامه عرض می کنم را داشتیم این موارد عبارتند از:

1. اجرای طرح هادی در روستای پهنه بر،شهرک سرتنگ، کلی کلی،سیاسیاه،گورطوطی،نثار مله ماران، برآفتاب مله ماران، اسلامیه ، لرینی، قاضی خان علیا، قاضی خان سفلی، گوراب علیا، هیوند، علی آباد سفلی
• ضمناً توسعه سایت جدید روستای اسلامیه لرینی و اجرای طرح هادی در 5 روستا از برنامه های سال جاری می باشد.
2. تأسیس 6 دهیاری جدید و مجهز کردن اکثریت قریب به اتفاق دهیاریها به وسیله نقلیه
3. افزایش 4 برابری اعتبارات دهیاریها در دولت تدبیر و امید
4. اجرای 7 هزار متر مربع آسفالت در روستاهای سرتنگ و کلی کلی
5. احداث دو فضای سبز و تجهیز آنها به وسایل بازی کودکان و وسایل ورزشی در سراب کارزان و سرتنگ
6. احداث 9 کیلومترجدول گذاری در روستاها


در بحث عمران شهری نیز توفیق خدمتگذاری در بخش های که خواهم گفت را داشتیم که عبارتند از:

1. آسفالت معابر به میزان 52200 متر مربع
2. احداث 1500 متر بلوار (ادامه بلوار اصلی شهر) و تکمیل و آسفالت آن
3. تکمیل ساختمان غسالخانه و تجهیز آن
4. احداث و زیرسازی چند خیابان
5. نصب تابلو اسامی معابر شهر و طرح کدپستی
6. اصلاح میدان ورودی شهر
7. تهیه طرح جامع شهر لومار
8. ساختمان المان شهدای گمنام


-یکی از خدماتی که از دولت تدبیر و امید می رفت این است که فضای سیاسی و اجتماعی در کشورنسبت به قبل بازتر باشد؛ در این شهرستان و تحت مدیریت شما چه اقداماتی در این راستا انجام گرفته است ؟ به عنوان یک مثال دوست دارم بدانم که ngo ها در این سیروان چه وضعیتی دارند؟

 

به تبع سیاستهای دولت تدبیر و امید در راستای گشایش فضای سیاسی اجتماعی ، در شهرستان نیز این فضا حاکم است و دیدار با فعالان سیاسی و اجتماعی و سایر مجامع و تشکل ها به صورت مرتب انجام می شود و جلسات پرسش و پاسخ سیاسی در مدارس با حضور اینجانب صورت می گیرد. در آخر سال 92 تنها یک NGO در شهرستان فعال بود ولی با تلاشهایی که در راستای اجرای سیاستهای عمومی دولت بویژه در بخش سیاسی اجتماعی صورت گرفت در حال حاضر 15 سازمان مردم نهاد در بخش های مختلف شهرستان فعالیت می کنند.

 

-چه ارزیابی از وضعیت تعامل مسئولان با مردم دارید و اینکه مسئولان دولت تدبیر و امید در شهرستان سیروان در راستای تقویت همدلی و همزبانی با مردم و به طبع استحکام پایه های نظام چه اقداماتی انجام داده اند و خواهند داد؟

 

پاسخگویی و تعامل گسترده با مردم از اهم برنامه ها در شهرستان می باشد. در راستای اجرای این سیاست ، ده گردشی با حضور کلیه مسئولان به صورت منظم برگزار و ضمن دیدار با مردم و سرکشی از وضعیت روستاها و بازدید میدانی ، نسبت به حل مشکلات اقدام می شود. اینجانب و مسئولین شهرستان در تمام طول هفته پذیرای مردم عزیز هستیم و اجازه داده نشده که مسئولین برای پذیرش مردم وقت مشخص تعیین کنند. ضمناً هر از گاهی نیز میز خدمت و پاسخگویی در محل نماز جمعه با حضور مسئولین برای پاسخگویی به مردم مستقر می شود به گونه ای که این اقدامات باعث رضایتمندی مطلوب مردم گردیده است.

 


-اگر مایل باشید راجع به وضعیت زنان در شهرستان و جایگاه آنها در مدیریت شما و مشکلات آنها برایمان توضیح دهید؟

 

هر چند که بیشترین اعضای NGO ها در شهرستان از دختران و زنان می باشند اما متأسفانه به تبع وضعیت کلی حاکم بر جامعه ، باید اذعان داشت که سهم زنان در مدیریت و سایر فعالیتهای اجتماعی و سیاسی داده نشده استو هر چند که به دلایل تاریخی و فرهنگی در برخی مناطق استعدادها در این زمینه بارور نشده است. ضمناً با توجه به محدودیت های قانونی استفاده از نیروهای سایر دستگاهها در وزارت کشور ، مضایقی جهت استفاده از بانوان مستعد سایر دستگاهها ایجاد شده است.


-یکی از مشکلات اصلی کشور بیکاری جوانان است می خواهم بدانم در این قسمت چه گام هایی در شهرستان برداشته شده است و وضعیت کار در شهرستان به چه نحوه است؟ علاوه بر این راجع به وضعیت ورزشی شهرستان که در پیوند با سلامتی جامعه و البته جوانان است نیز برایمان توضیحاتی ارائه دهید؟

 

بیکاری در شهرستان تابعی از وضعیت کلان کشور و بویژه استان می باشد. البته با توجه به رونق کشاورزی و دامپروری و استعدادهای آب و خاک در شهرستان شاید وضعیت بهتر از سایر شهرستانها باشد. لازم بذکر است که با بهره برداری از پروژه باغات لومار برای حدود 100 نفر شغل ایجاد شده و انشاء الله با بهره برداری از پروژه ایستگاه پمپاژ دشت سیروان برای قریب به 4 هزار نفر شغل ایجاد می شود و خدمتی ماندگار و تاریخی به تولید و اشتغال شهرستان می باشد. اما واضح است که زمان بیشتری جهت تحقق این موضوعات لازم است. متأسفانه در حوزه ورزش وضعیت شهرستان مناسب نیست تنها یک سالن ورزشی موجود است که البته در دو سال قبل تجهیز و استاندارسازی شده و یک سالن ویژه ورزشهای رزمی در دست ساخت قرار دارد که انشاء الله شاید امسال به بهره برداری برسد. در بخش کارزان با بخش خصوصی مذاکراتی جهت احداث سالن ورزشی داشته ایمکه در مرحله تغییر کاربری زمین است و انشاء الله در خصوص ساخت 2 مجموعه ورزشی در زنگوان و کارزان برنامه ریزی کرده ایم که به محض تخصیص اعتبار اقدام خواهد شد البته در دوسال گذشته حدود 12 هیأت ورزشی در شهرستان فعال شده و به تازگی باشگاه فوتبال شهرستان نیز شکل گرفته است.

 

-یک سئوال متفاوت؛ با توجه به شناختی که از توانایی های شهرستان سیروان پیدا کرده اید، اگر اختیاراتی در حدی انجام دادن چند طرح و پروژه مهم در شهرستان را داشتید که بتواند وضعیت اینجا را تغییر دهد و با شرایط اینجا و استعداهایش همخوانی داشته باشد چه طرح هایی را انتخاب می کردید ؟

 

خوشبختانه شهرستان سیروان دارای استعدادها و پستانسیل های فراوانی به خصوص در بحث منابع انسانی است و دارا ی جمعیت تحصیلکرده باکیفیت بالایی است. گمانم بر این است که در هر زمینه ای در این شهرستان سرمایه گذاری شود پاسخ شایسته ای و سرانجام مثبتی پیدا کند. باید به هر نحوی که شده با افزایش میزان کار و توجه به استعداد منطقه که بیشتر در بخش کشاورزی و گردشگری است از میزان بیکاران کاست تا شاهد رونق و افزایش شور و نشاط و انگیزه در جامعه باشیم.


-در پایان اگر صحبتی دارید برای همراهان ما دارید بیان نمائید؟


در پایان ضمن تقدیر و تشکر صمیمانه از جنابعالی بخاطر اطلاع رسانی بموقع ،شفاف و دقیق و حمایت از دولت تدبیر و امید خدمت مردم عزیز شهرستان عرض می کنم که سیروان بر روی ریل توسعه و پیشرفت قرار گرفته و انشاء الله در 2 تا 3 سال آینده ثمره کارها و پروژه های اساسی ای که شروع شده را خواهند دید و از همگان درخواست مشارکت و همکاری و راهنمایی و مشورت دارم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =