ایرنا نوشت: سخنان کم سابقه رهبر تشکیلات تروریستی القاعده (ایمن الظواهری) علیه گروه تروریستی داعش به سرکردگی 'ابوبکر البغدادی' در آستانه دو جنگ سرنوشت ساز موصل و حلب که همه کارشناسان پیش بینی پایان داعش را در این دو جنگ کرده اند.

گمانه زنی ها را درباره زمینه چینی بر ظهور نسل جدید تروریست های تکفیری در منطقه و جهان تقویت کرده است.
 آنچه مسلم است و کارشناسان امور تروریسم بر آن اتفاق نظر دارند، تحول در عملیات القاعده، در دوره ابومصعب الزرقاوی سرکرده وقت و اردنی تبار 'توحید و جهاد' آغاز شد، آن هنگام که اسامه بن لادن سعودی، رهبر وقت القاعده در 2004 مجوز شرعی به الزرقاوی داد و از آن تاریخ رویکرد عملیات تروریستی از هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی به کشتن شهروندان عادی به بهانه تفاوت های مذهبی، تغییر مسیر داد.

بن لادن بعد از اعطای مشروعیت به جنایات ابومصعب الزرقاوی در عراق، از دید آمریکایی ها ماموریتش به انتهاء رسیده بود و در عملیاتی مشکوک در پاکستان او را به قتل رساندند و جسد او را به دریا انداختند تا همه سرنخ های این معما پاک شده باشد و از دوم ماه می 2011 ، ایمن الظواهری مصر تبار به رهبری القاعده رسید.

الظواهری به عنوان میراث دار اسامه بن لادن، دومین مجوز شرعی را به نسل جدید و خشن تر گروه های مسلح تکفیری که همین داعش باشد، داد و ابوبکر البغدادی را در 18 اوت 2014 به عنوان 'امیرمومنین' خطاب کرد و تشکیلات تروریستی 'دولت اسلامی شام و عراق (داعش)' را به رسمیت شناخت تا به این ترتیب نسل خشن تری از تکفیرهای تندرو در منطقه متولد شود.

اکنون که قطار گروه تروریستی داعش در موصل و حلب، به ایستگاه نهایی خود نزدیک می شود، ایمن الظواهری علیه این گروه تروریستی موضع گرفته است، هرچند الظواهری قبلا در اختلافات بین جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) و داعش جانب جبهه النصره را گرفته بود، اما اظهارات روز یکشنبه گذشته (22 اوت 2016) الظواهری نشان می دهد که داعش حتی در میان همفکران تندرو خود نیز مشروعیتش افول کرده و همین باعث شده است که کارشناسان، موضع جدید الظواهری را زمینه ساز نسل تازه ای از تروریست ها بدانند.


در این که این نسل جدید خشن تر از گروه های سابق مانند توحید و الجهاد ابومصعب الزرقاوی یا شورای المجاهدین ابوایوب مصری، و یا گروه دولت اسلامی در عراق ابوعمر البغدادی و بالاخره داعش ابوبکر البغدادی خواهد بود؛ گمانه زنی هایی وجود دارد.

آنچه کارشناسان به آن اهتمام لازم را نداده اند، تغییر بی سابقه در یکی از شاخه های القاعده در منطقه یعنی 'جبهه النصره' است که اخیرا 'ابومحمد الجورانی' رهبر این گروه، برای ورود به صف معارضان سوری مورد قبول آمریکا، از القاعده قطع ارتباط کرد و گروه 'جبهه فتح الشام' را ایجاد کرد و بر همین اساس برخی کارشناسان معتقدند که نباید انتظار ظهور گروه های خشن تر تکفیری را داشت، بلکه تغییر رویکرد جبهه النصره به معنای گروه های زیرک تر تکفیری های تندرو است که در سایه حمایت بین المللی آمریکا و پول سعودی می خواهند تحت عنوان گروه های معارض ضابطه مند، نقش تازه ای را بازی کنند.

عدم واکنش ایمن الظواهری به قطع ارتباط جبهه النصره از القاعده در سوریه و در مقابل به کارگیری شدیدترین لفاظی ها علیه داعش تا جایی امتداد یافته که بر این گروه عنوان وابستگی به حزب منحله بعث و ارتش و سازمان امنیت رژیم صدام قائل شده و از ابوبکر البغدادی و یارانش به عنوان 'ایتام صدام' یاد کرده است.


یکی از سایت های خبری عراق به این بخش از سخنان الظواهری درباره توصیف وابستگی داعش به حزب منحله بعث و یاد کردن از 'ابوبکر البغدادی' به عنوان 'ابراهیم البدری' نام اصلی سرکرده داعش اهتمام داده و از اینکه مهمترین فرماندهان گروه تروریستی داعش که همگی از اعضای سابق حزب بعث هستند، پرده برداشته است.


براساس گزارش سایت خبری 'الجالیه العراقیه' (اتباع عراق در خارج) مهمترین فرماندهان بعثی داعش که این گروه تروریستی را اداره می کنند به شرح زیر هستند:

1- أبو بکر البغدادی، نام اصلی ابراهیم البدری و کنیه سابق او أبو دعاء است که در دوره رژیم سابق بعث در دانشگاه های عراق فعالیت می کرد و سپس امام جماعت مسجد احمد بن حنبل در سامراء شد و بعد از آن به امامت یکی از مساجد بغداد برگزیده شد. نیروهای آمریکایی او را در چهارم ژانویه 2004 دستگیر کردند و به مدت سه سال در زندان بود و بعد از آزادی از زندان، گروه مسلح 'جیش اهل السنه' (ارتش اهل تسنن) را ایجاد کرد و به القاعده پیوست و به مرد سوم این تشکیلات در عراق تبدیل شد تا بعد از مرگ ابوعمر البغدادی، به رهبری این تشکیلات برسد.


2- ابو ایمن العراقی، افسر سابق اطلاعات نیروی هوایی عراق در دوره رژیم صدام که در 2007 ، آمریکایی ها او را دستگیر کرده و به مدت سه سال در زندان بود و در حال حاضر عضو شورای نظامی داعش است.
- ابواحمد العلوانی و نام اصلی اش ولید جاسم العلوانی است و از نیروهای سابق ارتش عراق است که در شورای نظامی داعش عضویت دارد.


3- ابو عبدالرحمن البیلاوی که نامش عدنان اسماعیل نجم است و کنیه او ابواسامه البیلاوی و از اهالی خالدیه الانبار است که در 26 ژانویه 2005 دستگیر شد و به زندان افتاد او هم از نیروهای ارتش سابق رژیم صدام است که در شورای نظامی داعش عضویت دارد.


4- حجی بکر و نام اصلی او سمیر عبد محمد الخلیفاوی است که از افسران سابق ارتش رژیم سابق بعث به شمار می رود و مسئولیت توسعه تسلیحات عراق را داشت. او در زندان بوکا در بصره زندانی بود که بعد از آزادی به القاعده پیوست و در حال حاضر یکی از مهمترین فرماندهان داعش است.

5- ابو فاطمه الجحیشی نام اصلی اش نعمه عبدنایف الجبوری است که مسئولیت رهبری عملیات تروریستی را در جنوب عراق بر عهده داشت و سپس همین مسئولیت در کرکوک و شمال عراق به وی محول شد.
آنچه در این لیست حائز اهمیت است اینکه همه اینها قبلا به دست نیروهای اشغالگر آمریکایی و انگلیسی در عراق دستگیر شده و همه آنها - از سر تصادف یا عمد - در زندان بوکا در بصره زندانی بودند و در طول سال 2011 هنگام تحویل پرونده های امنیتی به عراق و خروج از این کشور، به طرز عجیبی از زندان آزاد شدند و سپس به تشکیلات تروریستی القاعده پیوسته و سپس بدنه گروه تروریستی خشن داعش را شکل دادند.

اعتقاد بر این است که ایمن الظواهری با سکوت دربرابر قطع ارتباط جبهه النصره از این تشکیلات و حمله شدید علیه داعش، عملا کلید متولد شدن نسل جدید تندروهای تکفیری و احتمالا خشن تر را رقم زده و در عین حال پایان ماموریت داعش را در منطقه که به نظر می رسد، حاصل توافقی بین المللی است، اعلام کرده است و این دگردیسی در حالی در حال رخ دادن است که هنوز از حلقه های مفقوده معادلاتی که طی سال های 2003 تا 2011 منجر به تولد داعش شد و نقش آمریکا، انگلیس و رژیم سعودی در زایش این گروه خشن، رمز گشایی نشده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 571322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =