ایسنا نوشت: مسئولان ترکیه اعلام کردند که ارتش این کشور مواضع کردها در نزدیکی شهر منبج سوریه و داعش در شهر جرابلس را با هدف ایجاد گذرگاهی برای اجرای عملیات آزادسازی جرابلس هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که ارتش این کشور حملات توپخانه‌ای را به مقرهای داعش در شهر جرابلس و نیروهای مدافع خلق کرد در نزدیکی منبج در استان حلب انجام داد.

یکی از مسئولان ترکیه اعلام کرد که هدف ارتش از این حملات ایجاد گذرگاهی برای اجرای عملیات آزادسازی شهر جرابلس در شمال سوریه است.

این در حالی است که منابع اعلام کردند که ترکیه مقرهای نیروهای دموکراتیک سوریه را در نزدیکی منبج و به طور خاص مقرهای این نیرو در روستای العمارنه در جنوب شرق جرابلس را بمباران کرد.

منابع افزودند: نیروهای دموکراتیک سوریه در پی حملات توپخانه‌ای ترکیه مجبور به عقب‌نشینی از روستای العمارنه شدند.

در مقابل ناصر حاج منصور، مشاور فرماندهی کل نیروهای دموکراتیک سوریه به شبکه الحدث گفت: مداخله ترکیه اشغالگری حساب می‌شود و ما با آن مقابله خواهیم کرد و با ترکیه همانند اشغالگر برخورد می‌کنیم.

در عین حال ارتش ترکیه همچنین مواضع داعش در داخل جرابلس را بعد از اصابت سه خمپاره از خاک سوریه به شهرک قرقمیش بمباران کرد.

این تحولات میدانی چند ساعت پس از آن انجام شد که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که باید مرزهای ترکیه و سوریه از وجود داعش پاکسازی شود.

ترکیه نگران پیشروی کردهای سوریه در درگیری‌های شمال و شمال شرق این کشور و در نتیجه سیطره آن‌ها بر مناطق مرزی با ترکیه است.

آنکارا کردهای سوریه را به همکاری با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) برای انجام حمله در داخل ترکیه متهم کرده و ناخرسندی خود را نیز از حمایت نظامی آمریکا از کردهای سوریه پنهان نکرده است.

به گفته منابع نظامی سوری، گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد در حال مقدمه‌سازی برای آغاز عملیات جرابلس در شرق حلب هستند.

به گفته این منابع، این عملیات از داخل خاک ترکیه و با کمک جنگنده‌های ائتلاف آمریکا و پشتیبانی توپخانه ترکیه آغاز شد. برخی منابع نیز می‌گویند جنگنده‌های ترکیه در این عملیات شرکت خواهند کرد.

این اقدام ارتش آزاد اقدامی پیش‌دستانه برای ممانعت از کنترل کردهای سوریه بر این شهر است.

به گفته منابع ارتش ترکیه، خودروهای زرهی و تانک‌ها و تجهیزات خود را در شهرک قرقمیش این کشور در مرز با جرابلس سوریه مستقر کرده است.

ترکیه نگران این است که کردها با کنترل بر جرابلس و توسعه مناطق تحت سیطره خود نظام فدرالی در شمال سوریه ایجاد کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 570727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =