۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۷
در انتظار معجزه نفتی در الجزایر

درحالی که ایران و عربستان تولید نفت خود را طی هفت ماه گذشته بیش از یک میلیون تن افزایش داده اند،به نظر می رسد اجرای فریز نفتی بازار را چندان تکان نخواهد داد.

کارشناسان می گویند به دلیل افزایش تولید نفت ایران و عربستان سعودی ،یکسال طول می کشد که طرح فریز نفتی تاثیر خود را بر بازار بگذارد.
به گفته آنان حتی اگر اوپک و روسیه در نشست ماه آینده در الجزایر به توافق بر سر فریز تولید برسند، این موفقیت ارزشی به مراتب کمتر از 4 ماه قبل یعنی زمان شکست نشست دوحه خواهد داشت.

از زمانی که اوپک اعلام کرده که می خواهد ماه آینده نشستی غیررسمی  در پایتخت الجزایر برگزار کند، قیمت نفت بیش از 10 درصد افزایش یافته است.حالا این گمانه زنی بیشتر شده که ممکن است اعضای اوپک به توافقی با سایر تولید کنندگان بر سر کاهش میزان عرضه نفت دست یابد. 

برخی تحلیل گران هم می گویند شاید ایران این بار بر خلاف دفعات قبل ، تصمیم به پیوستن به طرح فریز نفتی بگیرد. در حالی که ایران پس از لغو تحریم ها تولیدنفت خود را به شدت افزایش داده است. کارشناسان بر این باورند که در صورت موافقت ایران با طرح فریز نفتی ،احتمال تحقق اجرای این طرح  بیشتر می شود .هرچند که برخی ها هم می گونید این موافقت طرح را بی ارزش تر از قبل می سازد.

دیوید هافتون، مدیر گروه مشورتی پی وی ام در لندن می گوید:« فریز نفتی در سطح تولید 34 میلیون بشکه در روز مانند فریز نفتی در سطح 33 میلیون بشکه نیست. این توافق برقراری تعادل دوباره در بازار را حداقل یک سال به تاخیر می اندازد.»

در واقع اختلاف سیاسی ایران و عربستان از یک سو مذاکرات مربوط به فریز نفتی را شکست کشاند و از سوی دیگر حدود یک میلیون بشکه نفت بیشتر بر تولیدات روزانه نفت جهان ماه ژانویه تاکنون افزود. این میزان افزایش تولید از سوی این دو کشور موجب طولانی تر شدن زمان مازاد عرضه جهانی شده و جلوی حرکت بازار به سمت کاهش عرضه را در چهار ماه آینده گرفته است. 

قیمت نفت در تلاش است تا به بالای ۵۰ دلار برسد اما همچنان در کانال ۵۰ دلار نوسان دارد. 

شانزده کشوری که حدود نیمی از تولید نفت جهان را  دارند، در ۱۷  آوریل در دوحه جمع شدند، اما این نشست به دلیل تقاضای دقیقه اخر عربستان مبنی بر لزوم مشارکت ایران به شکست انجامید.

 ایران به دنبال تحریم ها  حاضر نبود هیچ گونه محدودیتی را در زمینه تولید نفت بپذیرد و در نتیجه در نشست دوحه حضور پیدا نکرد.

به گفته رئیس سابق اوپک،اکنون که تولید کنندگان مهم مانند ایران به اندازه ظرفیت خود تولید می کنند،با فریز تولید چیز زیادی از دست نخواهند داد.

به گفته سازمان بین المللی انرژی،در ماههای اخیر ایران توانسته به اندازه ۶۰۰ هزار بشکه بیشتر از تولیدات جولای خود تولید کند. عربستان سعودی نیز ۴۱۰ هزار بشکه به تولیدات خود اضافه کرده است. 

همه شرایط برای توافق بر سر طرح فریز نفتی محیا است؛ روسیه، عراق، ایران و عربستان سعودی بیشترین میزان تولید نفت را دارند. حالا آن ها به اندازه ای که ظرفیت داشتند توانستند تولیدات خود از افزایش دهند.

با این حال هنوز بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران تصمیم خود را برای شرکت  در نشست الجزیره اعلام نکرده است.

 

منبع: بلومبرگ

 

22435

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =