واکنش رییس مجلس عراق به حضور جنگنده‌های روسی در ایران

رئیس مجلس با اشاره به همگرایی بیشتر سیاسی ایران و عراق گفت: قرار شد در بعد امنیتی هم همکاری‌های مجدانه صورت پذیرد.

 به گزارش خبرآلناین علی لاریجانی ظهر امروز در نشست خبری رؤسای مجالس اسلامی ایران و عراق، اظهار کرد: در فراز و فرودهای سختی که در دو دهه اخیر برای ملت عراق پیش آمده است، دولت و ملت ایران همیشه در کنار دولت و ملت عراق بودند.

وی افزود: عراق یک کشور ثروتمند و دارای ریشه اسلامی است. آرزوی ما این است که عراق همیشه سرافراز باشد و ما بدنبال امنیت با ثبات در منطقه هستیم.

اهم اظهارات رییس مجلس را به نقل از تسنیم بخوانید؛

*{با اشاره به مذاکرات خود با رئیس مجلس اسلامی عراق}: در مذاکرات امروز موضوع توسعه روابط تجاری و موانعی که برای تجار ایرانی در حال حاضر مطرح است بحث و گفت‌وگو شد و هر دو کشور بدنبال این هستیم که این موانع برطرف شود تا روابط تجاری فی مابین یک جهش چشمگیری پیدا کند.

*حل بحران تروریستها در داخل عراق از موضوعات مهم مذاکرات ما بود که با همگرایی بیشتر سیاسی قرار شد در بعد امنیتی هم همکاری‌های مجدانه صورت پذیرد تا به زودی منطقه از وجود تروریستها خالی شود.

*بخش دیگر مذاکرات حول بحران امنیتی در منطقه بود که جدا از مشکلات عراق نیست. سرنوشت مسلمانان در منطقه برای ما نگران کننده است.

*سفر رئیس مجلس اسلامی عراق و همراهانشان به جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده روابط خوب و صمیمی بین دو دولت است که امیدواریم این روابط در سطح بالاتری قرار بگیرد.الجبوری: ایران نقش زیادی در مقابله با داعش و کمک به عراق دارد

همچنین رییس مجلس عراق نیز در این نشست خبری با بیان اینکه با بحران امنیت در منطقه مواجهیم گفت: در این بحرانی که گروه‌های تروریستی و داعش ایجاد کرده بودند انتظار ما این بود که کشورهای منطقه در کنار ما باشند که جمهوری اسلامی نقش بسیار فعالی در مقابله با داعش ایفا کرد.

اهم اظهارات رییس مجلس عراق را به نقل از ایسنا بخوانید؛

*{در توضیح محورهای گفت‌وگوی دوجانبه‌اش با لاریجانی}: امروز ما در راس هیئت پارلمانی به ایران آمده و دیدار رسمی با آقای لاریجانی داشتیم که لازم است به ایشان برای انتخاب مجددشان برای ریاست مجلس تبریک بگویم، آقای لاریجانی فردی هستند که به دلیل درایت، حکمت و توان در بررسی و مقابله با بحران ها لیاقت چنین منصبی را دارند.

*ما همواره با جمهوری اسلامی رابطه قوی داشته‌ایم، امیدواریم این رابطه قویتر و بهتر شود تا بتوانیم پلهای همکاری با این کشور به خصوص در موضوعات اقتصادی و پارلمانی را گسترش دهیم؛ چون معتقدیم این روابط و همکاری‌ها به نفع دو ملت به خصوص ملت عراق است.

* با بحران امنیت در منطقه مواجهیم، در شرایطی که گروه‌های تروریستی به خصوص داعش بحران امنیت را به وجود آورده‌اند انتظار می‌رفت کشورهای منطقه در کنار ما بایستند و این ایستادگی واقعی باشد، در این بین جمهوری اسلامی نقش بسیار فعالی ایفا کرد؛ به طوری که شاهد بودیم ایران در مقابله با داعش و عراقی‌ها نقش زیادی داشت.

*البته ما مایل هستیم عراق نقش بیشتر و روشن‌تری در مقابله با این گروه‌های ترویستی داشته باشد و دیدگاه‌ها در برخورد با این پدیده یکپارچه باشد. ما برای مقابله با این بحران‌ها به دنبال ارتباط با کشورهای مختلف هستیم تا به صورت ریشه‌ای با تروریسم برخورد شود .

* در این دیدار در حول روابط تجاری و اقتصادی صحبت شد در این رابطه به نتایجی نیز دست پیدا کردیم. در این دیدار در زمینه نتایج جلسات بین المجالس اسلامی که در بغداد برگزار شد مباحثی مطرح شد و بر این موضوع تاکید شد که باید بر اساس تصمیم اتخاذ شده در بین المجالس همه برای مقابله با تروریسم به همکاری بین کشورها یکپارچه باشیم.

*{در ادامه خبرنگاری از رییس مجلس عراق پرسید: با توجه به اختلافات سیاسی در عراق بین گروه‌های سیاسی این کشور چه راهکاری برای حل آن دارید و فکر می‌کنید حل این اختلافات چه تاثیری در مبارزه با تروریسم دارد؟}: مسئولان سیاسی و تصمیم گیران در عراق به دنبال حل این مشکل هستند ما معتقدیم که باید همه برای مقابله با تروریسم یکپارچه باشیم و همچنین اختلافی در مورد حل مشکل و بحران اقتصادی وجود نداشته باشد و در این راه تمامی تلاش را به کار خواهیم گرفت تا کمک‌های لازم را انجام دهیم.

*{در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به شرایط منطقه و امکان استفاده از جنگنده‌های روسی از پایگاه‌های ایرانی آیا این امکان وجود دارد که در کنار بمباران حلب مناطق عراقی زیر نظر داعش همچون موصل نیز توسط جنگنده های روسی بمباران شوند؟}: تصمیم‌گیران نظامی عراقی آنچه به مصلحت این کشور باشد را انجام می‌دهند و تصمیمات لازم را می‌گیرند. مهم منافع عراق است که بر همه چیز ارجحیت دارد.

2929

 

29213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =