اعتماد نوشت:کمال تبریزی، دبیر هجدهمین جشن خانه سینما با اعلام این مطلب که تنها فیلم‌های دارای پروانه نمایش سینمایی می‌توانند در این رقابت سینمایی شرکت کنند، تکلیف سینماگرانی را که فیلم‌های‌شان در گروه هنر و تجربه روی پرده رفته است، مشخص کرد.

با اين تصميم، فيلم‌هايي كه در هنر و تجربه اكران شده‌اند و معمولا پروانه نمايش عمومي هم ندارند، نمي‌توانند در جشن خانه سينما شركت كنند. اين تصميم را شوراي سياست‌گذاري جشن خانه سينما گرفته و تبريزي هم به عنوان دبير جشن عنوان كرد با اين تصميم موافق نبوده است.

با رسانه‌اي شدن اين تصميم، اميرحسين علم الهدي، مدير گروه هنر و تجربه، اعتراض خود را در قالب نامه‌اي گلايه‌آميز، رسانه‌اي كرد. او در بخشي از نامه خود با اشاره به ابعاد گسترده جشن خانه سينما، عنوان كرد: «سينماگران انتظار دارند تا فيلم‌هاي سينماي ايران در اين جشن در يك فرآيند منطقي ارزيابي شود.» مدير گروه هنر و تجربه عضويت عوامل يك فيلم سينمايي در خانه سينما را براي حضور آنها در جشن خانه سينما كافي دانست.

«چهارشنبه»، «پات» و «مميرو» قضاوت نمي‌شوند

او براي اثبات حرف‌هاي خود به هفدهمين جشن خانه سينما كه با دبيري همايون اسعديان برگزار شد، اشاره كرد: « سال گذشته با تعامل دبير جشن جناب اسعديان و با استناد به صراحت آيين‌نامه‌ جشن كه ذكر كرده بود هر فيلمي كه به نمايش عمومي در سينماها درآيد مي‌تواند مورد داوري قرار گيرد، فيلم‌هاي سينماي هنر و تجربه چه داراي پروانه ويديويي و چه سينمايي توسط داوران مورد ارزيابي قرار گرفت و مقرر شد اعضايي كه در فيلم‌هاي ويديويي متقاضي شركت در جشن هستند و در صنوف مربوطه عضو هستند بتوانند در بخش‌هاي تخصصي صنوف داوري شوند.»

در جشن سال گذشته فيلم سينمايي «چند متر مكعب عشق» به كارگرداني جمشيد محمودي توانست بيشتر جوايز را به خود اختصاص دهد. اين فيلم با پروانه ويديويي توليد شده بود اما زمان اكران توانست پروانه نمايش سينمايي مشروط بگيرد. در واقع اين پروانه نمايش جزو سوابق سينمايي عوامل فيلم قرار نمي‌گيرد و اين فيلم به عنوان يك اثر سينمايي با پروانه نمايش ويديويي مورد ارزيابي قرار گرفت.

اما برخي از ناراحتي‌هاي علم الهدي به حضور نداشتن فيلم‌هايي چون «چهارشنبه»، «مميرو» و «پات» كه از اتفاقات اكران‌هاي موفق هنر و تجربه بودند، مربوط مي‌شود: « با اين تصميم بازيگري چون شهاب حسيني كه مهم‌ترين جايزه تاريخ سينماي ايران را گرفته است نمي‌تواند با فيلم «چهارشنبه» در جشن سينما باشد، فقط به دليل اينكه فيلم آن بازيگر پروانه‌ ويديويي دارد يا فيلم تحسين‌شده‌ «مميرو» كه مهم‌ترين جايزه جشنواره پوسان كره جنوبي و چند جشنواره ديگر را گرفته است نمي‌تواند در جشن اهالي سينما شركت كند. يا فيلم سينمايي «پات» كه جوايز زيادي گرفته از جشنواره‌هاي جهاني چطور؟ و ساير فيلم‌هايي كه عوامل عضو خانه سينما در آنها بوده‌اند چطور؟»

به گفته دبير گروه سينمايي هنر و تجربه، پاسخ شوراي سياستگذاري جشن خانه سينما به قرار دادن اين بند در آيين‌نامه جشنواره اين است كه: «ما فقط به دليل اينكه فيلم‌هاي ويديويي هنر و تجربه نتوانند در جشن حضور يابند اين بند از اساسنامه را تغيير داديم!»

اين كارشناس سينمايي در پايان‌نامه خود با كنايه جشن خانه سينما را به برگزاركنندگان آن تبريك و گفت «تعداد زيادي از فيلمسازان سينماي ايران را كه افتخارآفريني كرده و عضو خانه سينما نيز هستند، با اين قانون آزرده خاطر كرديد و اين مساله با وحدتي كه خانه سينما بايد دنبالش باشد، در تضاد است.»

اما كمال تبريزي مي‌گويد دليل قرار دادن چنين‌بندي اين است كه «اعضاي شوراي سياستگذاري علاقه دارند فيلم‌هاي گروه هنر و تجربه در يك فرم و شكل متفاوت با ديگر فيلم‌ها ارزيابي شوند. » در واقع قضاوت فيلم‌هاي هنر و تجربه كه به صورت گسترده روي پرده نمي‌روند، در كنار ديگر فيلم‌ها كه در سينماهاي سراسر كشور اكران مي‌شوند، ارزيابي چندان دقيقي نيست. مگر اينكه جشن خانه سينما بخشي را به صورت تخصصي براي ارزيابي اين فيلم در نظر بگيرند تا در كنار هم داوري شوند.

با اين همه تبريزي در صحبت‌هاي خود عنوان كرده كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌توانست با ارزيابي دوباره آثاري كه پروانه نمايش ويديويي دارند، براي برخي از آنها پروانه سينمايي صادر كند تا امكان شركت در جشن را داشته باشند.

به هر حال جشن خانه سينما نيز مانند هر جشنواره‌اي قوانين مربوط به خودش را دارد. اكران‌هاي گروه هنر و تجربه اكران عمومي تلقي نمي‌شوند چرا كه پروانه ساخت ويديويي دارند. به همين خاطر است كه اين فيلم‌ها مي‌توانند به صورت محدود اكران شوند. اما جشن خانه سينما از نخستين دوره‌هاي برگزاري‌اش، فيلم‌هايي را مورد قضاوت قرار مي‌داد كه اصطلاحا به آن فيلم‌هاي بدنه سينما و جريان اصلي مي‌گويند. بنا به اعلام برگزار‌كنندگان اين جشن، شوراي سياستگذاري از تصميم خود برنمي‌گردد و اين بند در اين دوره از جشن اجرا مي‌شود.

 

بعضي‌ها نقش منجي را بازي مي‌كنند!

غلامرضا موسوي، تهيه‌كننده سينما يكي از اعضاي شوراي سياستگذاري هجدهمين جشن خانه سينماست. او ارزيابي فيلم‌هاي داراي پروانه نمايش عمومي در جشن خانه سينما را يك سنت مي‌داند و معتقد است اين تصميم مربوط به امسال نيست و اگر سال‌هاي گذشته اين قانون رعايت نمي‌شده، اشتباه بوده است.

او در گفت‌وگو با «اعتماد» با اشاره به اعتراض علم‌الهدي به اين تصميم گفت: «بايد تفاوتي ميان سينماگران حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي وجود داشته باشد. سينماگراني كه مي‌توانند پروانه نمايش عمومي بگيرند و آنهايي كه پروانه نمايش آثارشان محدود است.»

موسوي اين اتفاق را مساله عجيبي نمي‌داند و تلاش مي‌كند گروه هنر و تجربه و دبير آن را متوجه نواقص موجود در اين گروه سينمايي كند. مشكلاتي كه اين روزها به چشم برخي از سينماگران نيز آمده است و اكران همزمان برخي فيلم‌هاي روي پرده در سالن‌هاي محدود اين گروه سينمايي چندان به مذاق‌شان خوش نيامده است: «آقاي علم الهدي اگر به فكر فيلم‌هاي گروه هنر و تجربه هستند، لطف كنند فيلم‌هايي كه به صورت گسترده در سينماها اكران مي‌شوند، در اين گروه اكران نكنند. با اين كار به فيلم‌هاي هنر و تجربه ظلم مي‌شود. مثلا همين حالا فيلم سينمايي «لانتوري» كه هم تجربي و هم هنري و فيلم بسيار خوبي است، با وجود داشتن ٢٦ سالن براي اكران چرا بايد در سالن‌هاي محدود گروه هنر و تجربه هم اكران شود؟»

موسوي در پايان به اين مساله اشاره كرد كه گروه هنر و تجربه يك گروه سينمايي كاملا تخصصي است كه همه مسائل مربوط به آن بايد به صورت تخصصي دنبال شود. او همچنين تاكيد كرد «بعضي آدم‌ها مي‌خواهند نقش منجي را در سينماي ايران بازي كنند اما برخي حرف‌ها عوامانه است و گفتنش سبب راه افتادن بحث‌هاي عوامانه مي‌شود.»

 

5858

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 569450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =