«خبرجنوب» نوشت: بخشدار کهمره نودان گفت: نخستین جشنواره گردشگری انجیر در روستای هدف گردشگری دوسیران در شهرستان کازرون برگزار می شود.

يحيي حقيقي با بيان اينكه جشنواره گردشگري انجير براي نخستين بار در روستاي دوسيران و اواخر شهريورماه برگزار خواهد شد، افزود: در واقع اين جشنواره بهانه اي براي معرفي روستاي هدف گردشگري دوسيران است چرا كه اين روستا داراي جاذبه هاي خاص تاريخي، گردشگري و فرهنگي مي باشد كه همچنان ناشناخته باقي مانده است.وي اضافه كرد: هنوز از ظرفيتهاي گردشگري اين روستا استفاده نشده كه به طور حتم با برپايي چنين جشنواره اي، تمامي داشته هاي فرهنگي اين روستا به گردشگران معرفي خواهد شد.
به گفته بخشدار كهمره نودان، انجير يكي از محصولات كشاورزي روستاي دوسيران است كه در كنار آثار تاريخي و صنايع دستي بومي منطقه مي تواند تاثير بسزايي در رونق گردشگري و اقتصادي روستا داشته باشد.
حقيقي در ادامه گفت: در سالي كه به نام «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» نامگذاري شده است استفاده از پتانسيل هاي گردشگري موجود در شهرستان ها
يك ضرورت به شمار مي رود و اميدواريم برپايي چنين جشنواره هايي بتواند منجر به رونق اقتصادي شهرستان ها گردد.
در ادامه اين گفت وگو، محمدرضا معيني رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان كازرون به خبرنگار ما گفت: در واقع جشنواره گردشگري انجير به عنوان گردشگري رويداد است كه يكي از شاخه هاي صنعت گردشگري است محسوب مي شود.
وي ادامه داد: برپايي چنين جشنواره هايي در سطح شهرستان نه تنها منجر به شناسايي و معرفي قابليت هاي تاريخي- گردشگري منطقه مي شود بلكه فرصتي را نيز فراهم مي كند تا زيرساخت هاي گردشگري در منطقه ايجاد شود.معینی در ادامه گفت: روستاي دوسيران يكي از روستاهاي تاريخي كازرون با قدمتي بسياراست كه آثار آن را مي توان از دوره پيش از تاريخ به صورت نقوش رنگي در یکی از پناهگاه های صخره ای تا دوران تاريخي كه شامل معماري چهار صفه ،آب انبارها و قبرستان هاي قديمي با سنگ قبرهاي با ارزش و مجسمه شيرهاي سنگي است را مشاهده كرد.
به گفته وی این روستا با دارا بودن 14 اثر تاریخی شناسایی و ثبت شده در فهرست آثار ملی - تاریخی ایران، معماری منسجم و یکدست پلکانی ، طبیعت زیبا و بکر و باغستان های دست ساز پلکانی در سال 1391 عنوان یکی از روستاه های هدف گردشگری استان را به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به اینکه آثار تاريخي اين روستا شامل چهارصفه ها، قبرستان ها با سنگ قبرهاي تابوتي شكل ، شيرهاي سنگي و آبانبارها و...است، افزود: هفت بنای چهار صفه در روستای دوسیران وجود دارد که این چهار صفه ها با توجه به روایات تاریخی در گذشته توسط هفت برادر ساخته شدهاند و معروف به چهار صفه هفت برادران می باشند.معینی افزود: این چهارصفه در فاصله 9 کیلومتری سمت راست جاده شیراز به کازرون در شرق روستای دوسیران قرار دارد. دیوارهای داخلی این بنا ها ،گچ بریهای زیبایی داشته اند که در حال حاضر تخریب شده اند و آثار کمی از آنها به جای مانده است. به مرور زمان در اطراف چهارصفه ها توسط مردم روستا ،خانه سازی شده است و این بنا ها در میان و زیر خانه های مسکونی قرار گرفتهاند. به گفته وی نوع معماری بنا به صورت صلیب، چهار طاقی و طاق تویزه همچنین گچبری های زیبایی که در داخل بنا وجود داشته و از بین رفته اند از ویژگی های اثر می تواند باشد. با توجه به نوع معماری و نوع مصالح به کار رفته این بنا مربوط به دوره ایلخانیان بوده و نام آن برگرفته از نام مالک می باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون در خصوص هنرهای سنتی و صنایع دستی در این روستا نیز گفت: صنایع دستی تولید شده در این روستا برگرفته از هنر بومی و مواد اولیه قابل دسترس در خود روستا می باشد که این صنایع با زندگی و نوع معیشت آنها ارتباطی تنگاتنگ دارد .
گفتنی است روستاي گردشگری دوسيران در بخش کوهمره نودان و در شمال غرب شهرستان كازرون و در منتهي اليه سلسله جبال زاگرس،حدفاصل قائميه به سمت ابوالحيات ،بين جنگل هاي بلوط واقع شده است. دوسيران در يك منطقه كوهستاني و از چهار طرف توسط كوه هاي نسبتا بلندي محصور شده است .
دوسیران به دلیل قدمت و منطبق با نظام طایفهای، دارای چندین گورستان (فبرستان پای تپه ، قبرستان رئیسیها ، قبرستان شحنه و ملاها و قبرستان طایفه امیرها) است که هم اکنون تعدادی از آنها متروک و بعضی میان چند طایفه مشترک است که قبرستان های طایفه رئیسیها، ملاها و شحنه ها از آن جمله اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 567897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =