قائم‌ مقام سازمان محیط ‌زیست: هلال خشکی در کشور در حال شکل‌گیری است

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس و قائم‌ مقام سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور گفت: ما در شرایط بحرانی هستیم، دیگر چگونه باید زنگ خطر به صدا درآید؛ هلال خشکی در کشور در حال شکل‌گیری است و ورود قوی و دقیق مقام معظم رهبری به جهت وجود همین بحران‌ها بوده است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين از هرمزگان، سید محمد مجابی در آئين بزرگداشت روز محیط بان که با حضور خانواده‌های شهدای محیط بان استان هرمزگان و فارس و مسئولین استانی در بندرعباس برگزار شد، گفت: کشور ما علی‌رغم داشتن یک تمدن بزرگ که در جای‌جای بر پایه فرهنگ ایرانی اسلامی نهادینه و توجه به محیط‌زیست نمایان است در بحث محیط‌زیست با بحران و مشکل روبه‌رو است.

وی بابیان اینکه تمامی مراکز استان‌های کشور آلودگی هوا دارد و 23 استان کشور با پدیده گردوغبار مواجه است، افزود: این موارد را نمی‌توان نادیده گرفت درحالی‌که از 600 دشت کشور، 300 دشت با بحران بی‌آبی مواجه است.

قائم‌مقام سازمان محیط‌ زیست کشور با اشاره به اینکه نمی‌توان کتمان کرد که هلال خشکی در کشور در حال شکل‌گیری است، عنوان کرد: ورود قوی و دقیق مقام معظم رهبری به مباحث زیست‌محیطی به جهت وجود همین بحران‌ها بوده است و تذکرات و سیاست‌هایی که ایشان اشاره کردند نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد بنابراین باید با دقت به این موضوع ورود کنیم.

مجابی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی سیاست‌هایی گذاشته می‌شود به‌طور مثال ساخت‌وساز در حریم رودخانه و جنگل باید تخریب شود اما این اتفاق نمی‌افتد یا می‌گویند نوع کشاورزی فلان منطقه باید سازگار با آن منطقه باشد اما این کار را نمی‌کنند و این نشان می‌دهد کشور در بالادست و پایین‌دست بافاصله از حرف تا عمل روبه‌رو است و این فاصله باید پر شود زیرا زمان باقیمانده اندک است.

وی با تأکید بر اینکه دیگر چگونه باید زنگ خطر به صدا درآید، افزود: امیدواریم مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه برنامه ششم به این موضوع دقت کنند و باید این مسئله به‌صورت جدی و حساس جلو برده شود.

مجابی اظهار کرد: در دولت یازدهم یکی از مواردی که موردتوجه قرارگرفته بحث محیط‌زیست است و در برنامه دولت یکی از مبناهای توجه به محیط‌زیست توجه ویژه به محیط‌بانان است، در قانون برنامه پنجم علی‌رغم سختی‌ها در جذب نیروی استخدامی توسط دولت اما دولت در جهت حمایت از این عزیزان نزدیک 500 محیط‌بان را استخدام کرد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان محیط ‌زیست با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که شغل محیط‌بانی را جز مشاغل سخت قرار دهیم، خاطرنشان کرد: مبنای تلاش ما در برنامه ششم بر این است که تمامی حوزه‌های حمایت از طبیعت موردتوجه قرار گیرد.

وی بابیان اینکه اعتقادداریم تعداد محیط‌بانان باید افزایش پیدا کند، در خصوص آموزش‌های تخصصی محیط‌بانان اظهار کرد: قطعاً آموزش‌های لازم برای محیط‌بانان باید از سر گرفته شود، در دو سال گذشته بیش از یک هزار و 500 محیط‌بان را آموزش دادیم علاوه بر آن برنامه‌ی آموزش‌های تخصصی محیط بانان را در خارج از کشور دنبال کردیم.

مجابی افزود: به دنبال افزایش امکانات محیط‌بانان هستیم؛ همچنین در جلسه‌ای که با رئیس قوه قضاییه برگزار شد، درخواست کردیم باکسانی که متجری هستند یعنی جرئت می‌کنند به محیط بان ما شلیک کنند، برخورد قاطع و خارج از نوبت صورت گیرد.

وی ادامه داد: از مسائلی که در این دو سال دنبال کردیم محکومیت‌هایی بود که برای محیط‌بانان ما اتفاق افتاده بود که با حمایت‌های که وجود داشت به تعداد زیادی از محیط بانان کمک شد.

قائم‌مقام سازمان محیط‌ زیست کشور در پایان با اشاره به اینکه اکنون در شرایط بحرانی هستیم، بحران محیط‌زیست در داخل کشور و مسئولیت‌های منطقه‌ای و جهانی مربوط به آن وظیفه سنگینی بر دوشمان قرار داده است، گفت: به‌طور مثال بحران گردوغبار مربوط به کشور ایران نیست و بیش از 80 درصد گردوغبار از سوریه، عراق و عربستان به کشورمان سوق داده‌شده یا آلودگی نفتی خزر که در این زمینه با تأکید مقام معظم رهبری یکی از سیاست‌های سازمان محیط‌زیست، دیپلماسی محیط زیستی است که سازمان این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند.

در پایان این مراسم از خانواده شهدای محیط بان پرویز هرمزی، منوچهر شجاعیان و محمد دهقانی تجلیل به عمل آمد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 567863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =