یک کارشناس آموزشی معتقد است: دانش‌آموزان تهرانی به دلیل علاقه به استقلال مالی، رشته ریاضی را انتخاب می کنند، اما والدین دانش‌آموزان غیرتهرانی، آرزوی پزشک شدن فرزندانشان را دارند.

سپیده سعیدی: شیوه جدید هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در تابستان امسال با چالش هایی برای آموزش و پرورش همراه بود. پرجمعیت ترین وزارت خانه دولت درحالی بیش از نیم میلیون نفر داوطلب کنکور در رشته تجربی را روانه دانشگاه ها می کرد که هنوز مشتاقان این رشته، در شهرهای مختلف راضی به این نبودند که فرزندانشان را روانه رشته های دیگر متوسطه مثل فنی و حرفه ای و کارودانش کنند. 

هدایت تحصیلی پر ماجرا در تابستان ۹۵، عمده ماجراهایش را برای عاشقان پزشکی داشت؛ همان‌هایی که به امید دکتر شدن و رسیدن به درآمدهای نجومی (روایت عام میان مردم) پزشکان به رشته تجربی را انتخاب می کنند.

اما نکته اینجاست که در همین سال‌هایی که دانشگاه ها ظرفیتی بیش از داوطلبان کنکور دارند (اینجا)، پشت کنکوری‌های رشته تجربی حدود سه برابر ظرفیت ایجاد شده مرتبط با علوم تجربی در دانشگاه‌ها هستند؛ نیم میلیون نفر در برابر ۱۵۵ هزار نفر. و مهمتر آنکه تنها ۶۵۰۰ صندلی دانشگاه ها به رشته های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی اختصاص دارد. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نگاهی به رتبه های برتر کنکور ۹۵ اما یک نکته قابل تامل دیگر نشان می دهد؛ عمده رتبه های اول رشته ریاضی از تهران هستند و عمده رتبه های اول رشته تجربی از شهرهای دیگری غیر از پایتخت. (این خبر را بخوانید) 

و جالب اینکه در کنکور امسال، یک دانشجوی سال آخر رشته برق دانشگاه شریف، در رشته تجربی آزمون سراسری شرکت کرد و شد نفر اول، فقط برای اینکه پزشک شود. (این گفتگو را بخوانید)

چرا اینگونه است؟ 

یکی از دغدغه های این روزهای مسئولان و کارشناسان آموزشی کشور حضور متوازن دانش آموزان از رشته های ریاضی، تجربی و انسانی در همه نقاط کشور است.

علی عظیمی، کارشناس هدایت تحصیلی آموزش و پرورش دراین باره به خبرآنلاین گفت: امسال در رتبه های یک تا 10 رشته ریاضی 7 دانش آموز از تهران داریم و در رشته تجربی فقط یک نفر .

او می‌گوید: متاسفانه با اعلام نتایج متوجه شدیم که در تهران دانش آموزان در رشته تجربی قوی ظاهر نشده‌اند و در شهرستان ها هم برعکس این موضوع اتفاق افتاده است؛ در رشته ریاضی قوی نبوده اند. یکی از دلایلی که می تواند سبب پدید آمدن چنین نتیجه ای شود، همان موضوع هدایت تحصیلی بر مبنای روانشناسی است که این روزها با اما و اگرهای بسیاری مواجهه شده و بسیاری هنوز نمی خواهند پذیرای این موضوع باشند که معدل و نمره دلیلی بر انتخاب رشته صحیح نیست. انتخاب رشته در سراسر کشور برای دانش آموزان در یک مسیر هدایت می شود و در تهران در جهت دیگری متفاوت از دیگر شهرها دارد.

این کارشناس آموزشی در ادامه گفت: دانش آموزان تهرانی به رشته ریاضی رغبت بیشتری نشان می دهند و این نشانه استقلال طلبی آنها و بازار کار در تهران است. در شهرستان ها مسئله به شکل دیگری خود را بروز می دهد و بیشتر دانش آموزان و خانواده های آنها تمایل دارند که دانش آموزان رشته تجربی را برای تحصیل انتخاب کنند و نهایتا آرزوی پزشک شدن فرزندان را در سر می پرورانند. این در حالی است که بسیاری از آن ها آگاهانه این انتخاب را در اولویت قرار نمی دهند چرا که، بخش عمده و اصلی کشاورزی و دامداری کشورمان در شهرستان ها انجام می شود . اگر انتخاب رشته های تجربی و شاخه های آن در شهرهای مختلف مبنی بر توسعه کشاورزی، دامداری و نیز توسعه بهداشت و درمان در روستا ها و بخش ها باشد. یقینا بجا خواهد بود.

عظیمی درباره قبولی داوطلبان خانم در رشته های هنری می گوید: همواره در سال های اخیر شاهد بودیم که داوطلبان خانم علاقه بیشتری به شرکت در رشته های هنری دارند و بیشتر آنها تمایل دارند تا در نهایت بازیگر و کارگردان شوند و رشته های مرتبط با سینما را انتخاب کنند.

به گفته او زبان خارجی هم از جمله رشته هایی است که بیشتر دختران از آن استقبال می کنند: به طور کلی هم اکنون در سراسر ایران 719 مراکز دولتی مشاوره راه اندازی شده است که نیروهای متخصص کنکور و مشاوران تحصیلی در آن مراکز حضور دارند؛ امیدواریم در سال آینده با حضور و فعالیت مشاوران در مراکز استانها و شهرستانها بتوانیم مسیری معقولی را در انتخاب رشته دانش آموزان طی کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 567391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    47 2
    ملت همه میشن دکتر و پزشک و مهندس بعد داد می زنند چرا اوضاع اجتماعی کشور و فرهنگ کشور روز به روز به فلاکت و منجلاب بیش تر مره یه کمی از توجهی که به علوم ریاضی و طبیعی می کنید به علوم انسانی می کردید بهتر بود . توجه نکردن به علوم انسانی نتیجه اش این میشه که یه نفر با دکترای ترافیک شهری میشه رییس جمهور کشور و مملکت رو به فلاکت می کشونه وقتی به علوم انسانی توجهی ندارید چطور می تونید یه سیاستمدارو یا یک جمعه شناس خوب و سالم تو این کشور بسازید؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    32 3
    تحلیل آبکی که میگن یعنی این "والدین دانش‌آموزان غیرتهرانی، آرزوی پزشک شدن فرزندانشان را دارند. " حداقل بزارید آمار نهایی پذیرفته شدگان مشخص بشه بعد در موردش تحلیل کنید، تا اونجایی که من میدونم نفر اول با نفر 100 ام ریاضی هیچ فرقی برای انتخاب رشته ندارند، المپیک نیست که 10 نفر اول مدال بدن
  • غیر روشنفکر نما IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    19 1
    اگر واقعا میخواهیم نظر بدیم باید نتایج چند سال کنکور رو در نظر بگیریم.با نتیجه یک سال کنکور که نمیشه زود یه دلیلی براش اوورد.نکته بعد اینکه معیار شما یعنی بر چه اساسی گفته میشه تهرانیا اینجوری فکر میکنن؟واقعا از تک تک خانواده ها و بچه هاشون سوال کردند یا اینکه خودشون این رابط رو کشف کردنداگر درست باشه.خواهش میکنم اینقدر زود قضاوت نشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    17 2
    دولت قبل مهندسی رو در این کشور نابود کرد این دولت هم همینطور
  • محمدامین A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    10 6
    الآن که این کامنت رو بذارم، بهم حمله ور میشوند و میگن که "اه ه ه هه همه امکانات مال شما تهرانی هاست" ما هم دلمون میخواد بیاییم تهران درس بخونیم غافل از این که اکثریت جمعیت تهران و حومه همان مهاجرین محترم هستند. اما ظلمی که چندین سال است در مقوله کنکور به سکنه "بومی" تهران می رود این است که اولا همه میخواهند از هر شهری هستند در تهران قبول شوند و ثانیا برای کمک قانونی به آنها، داوطلبان مناطق دو و سه در منطقه یک که تهران اصلش است سهمیه دارند اما تهرانی ها سهمیه خاصی در دانشگاه های مناطق دو و سه ندارند.... بعبارتی یک تهرانی بومی در دانشگاه های شهر خود الویتی ندارد که هیچ بلکه شهرستانی ها هم در دانشگاهای تهران سهمیه دارند..اما یک شهرستانی در دانشگاه های شهر خود الویت دارد.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
      4 6
      تحلیل آب دوغ خیالی بر پایه اطلاعات غلط. بعد لابد انتظار داری تو رو با این سطح درک و تحلیل چون در تهران دنیا اومدی بفرستن شریف. که اگه این کارو نکردن حقت رو خوردن.
    • تهرانیم A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
      1 0
      دانشگاه های تهران می بایست ابتدا به ساکن با پذیرش متقاضیان بومی صندلیهای خود را پر کند و آنگاه اگر جای خالی ماند که می مانداز بس تهرانی اصیل شناسنامه ای نه لفظی نایاب استاز متقاضیان شهرستانی ثبت نام بعمل آورد ولی متاسفانه این روزها دانشگاه های تهران کمترین پذیرش را از بومیها دارند و غالبا شده اند محل تحصیل مهاجرینی که بلطف سهمیه مناطق محروم و چه و چه راهی دانشگاه های تهران میشوند و من زاده تهران را از تحصیل در دانشگاه "شهر آبا و اجدادیم" محروم میسازند که این عین ظلم است در ضمن بی نام 15:35 دادار هفت آسمان صلاح دانسته ما زاده تهران شویم و شما نه اینکه جای جر و بحث ندارد.
  • بی نام EU ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    14 1
    من دانشجوی دکتری مکانیکم.امیدوارم این نظرم به یک مسئولی برسه،چون همیشه این موقع ها که میشه دلم برای بچه های 18 ساله میسوزه که کورکورانه انتخاب رشته میکنند. ای کاش میشد در طول سال هر هفته از استاتید دانشگاه و دانشجویان یک رشته و گرایش های مختلف دعوت کنند بیان مدارس یه ساعت برای بچه های دبیرستانی از اون رشته و کار واقعی که تو اون رشته انجام میشه توضیح بدن به خدا کلی هزینه دولت صرفه جویی میشه،به جرات میگم به بچه ظلم میکنید بیچاره ها اصلا هیچ دیدی نسبت به رشته ها ندارن
  • علی IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    10 1
    اولا قضاوت درباره این موضع برمبنی رتبه های زیر10خنده دار است.شما باید رتبه های زیر 500 رو درنظربگیری نه زیر10.من خودم مهندسی شریف میخونم.اکثردوستانم اینجا برای این اومدن رشته ریاضی ومهندسی شریف که اپلای کنن برن.تازه پزشکان در تهران بدلیل اینکه تعدادشون خیلی زیاده درآمد همشون اونقدر زیاد نیست عین شهرستان ها که بدلایل مختلف کارانه بدی آب وهوا و...میگیرن.
  • بی نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    1 0
    نفر اول تجربی امسال با سهمیه منطقه 3 امد شریف نکشید ول کرد رفت همه گفتن به خاطر پول امده تجربی خیلی ها را دیدم با سهمیه نمیکشن تمام کنن
    • تهرانیم A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
      0 0
      همین سهمیه مناطق دو و سه که خود به تنهایی کار ناشدنی را ممکن میسازد عامل تعیین کننده ای است برای تغییر بافت دانشگاه های شهرستان تهران به ایرانی کوچک با کمترین دانشجویان تهرانی که ایکاش در راستای تحقق قانون بومی گزینی اگرچه از ما گذشته ولی لااقل برای نسلهای آتی این سهمیه حذف و شرط بومی بودن جهت صدور مجوز ثبت نام در دانشگاه ها اجرایی شود.البته لازم بذکر است تعریف صحیح از واژه بومی براساس اسناد هویتی متقاضی نیز باید مدنظر باشد نه سابقه سکونت محدود دو سه ساله در شهر