۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی پروژه ای تحت عنوان افزایش ضریب خوداتکایی گوشت قرمز و شیرخام در بازه زمانی 10 ساله در کشور تدوین شده است.

به گزارش خبرآنلاین، رحمان رستمخانی استفاده از دام های پرتولید از طریق اصلاح نژاد دام های سنگین را از جمله راهکارهای اجرای پروژه فوق دانست و تصریح کرد: یکی از دام های مد نظر برای اصلاح نژاد گاوهای بومی و دورگ روستایی گاو نژاد «سمینتال» می باشد.
وی به ویژگی های گاو نژاد «سمینتال» اشاره و خاطرنشان کرد: سمینتال گاوی دو منظوره (شیری- گوشتی ) است و خاصیت تطبیق پذیری بسیار بالای آن با محیط اطراف به آن اجازه داده تا در سرتاسر جهان گسترده شود.
رستمخانی افزود: گاو سمینتال همچنین اسکلت بندی درشت با عضلات مناسب، بدنی طویل، عریض و عمیق دارد و مقاومت بالا در برابر فشارها و استرس های روزانه در این نژاد به عنوان یک ویژگی مطلوب در صنعت دامپروری سبب شده تا امروزه به منظور اصلاح نژاد به عنوان یک گزینه بسیار مناسب مطرح شود.
این مسئول بیان داشت: عملیات اصلاح نژاد گاوهای بومی و دورگ روستایی استان زنجان با گاو سمینتال از سال گذشته با هماهنگی و همراهی مامورین تلقیح مصنوعی در روستاها شروع شده و در سه ماهه نخست سال جاری تلقیح مصنوعی بیش از 540 راس از گاوهای بومی و دورگ روستاهای استان با گاو سمینتال بوده است.
وی با بیان اینکه پیش از این اصلاح نژاد گاوها در سطح استان زنجان به نژاد «هلشتاین» مربوط می شود، افزود: گرایش این نژاد بیش تر تولید شیر بوده و تلقیح مصنوعی با این نژاد در استان با هدف افزایش تولید شیر بوده است.
این مسئول تصریح کرد: در راستای اصلاح نژاد گاوهای بومی و دورگ روستایی با گاو نژاد «سمینتال» در استان زنجان پیش بینی می شود انجام تلقیح مصنوعی تا پایان امسال در استان به یک هزار راس برسد.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 566888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =