مهر نوشت؛ تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: خبرنگاران باید به احکام شرعی کار خود آگاه و عامل باشند زیرا کسی که ناآگاهانه کاری انجام دهد به مراتب بسیار می‌تواند فساد ایجاد کند.

حجت الاسلام سید محمد سعیدی در همایش رسولان کریمه که شامگاه یکشنبه با حضور خبرنگاران در شبستان نجمه خاتون آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به رسالت بزرگ خبرنگاران اظهار داشت: خبرنگاران می‌توانند از کار انبیا الهام و پیام بگیرند و اگر خبرنگاری در جهت کار انبیا قرار گیرد این می‌تواند جلوه‌ای از کار انبیا باشد.

وی بیان داشت: خبرنگاران باید همچون صنوف دیگر به احکام شرعی خود آگاه و عامل باشند زیرا کسی که کار و برنامه خود را ناآگاهانه انجام می‌دهد به مراتب بسیار می‌تواند فساد ایجاد کند.

امام جمعه قم گفت: لازم است خبرنگاران احکام و مسائل مربوط به کار خود را بدانند و اگر در این باره آگاهی و اطلاعی ندارند نسبت به تهیه آن تلاش کنند.

وی با بیان این که خبرها باید در جهت راهبرد الهی باشد، ابراز کرد: اگر خبرنگاری احکام شرعی را در خبر خود را رعایت نکند خبر غیرشرعی مخابره کرده است.

چگونگی خط کاری خبرنگاران

حجت الاسلام سعیدی افزود: خط کاری خبرنگاران همچون آیه قرآن باید «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» باشد و بداند مطلبی که نقل می‌کند موجب دوستی با دشمن می‌شود و یا با دشمن مبارزه می‌کند و دوستی با دوست است.

وی بیان کرد: خبرنگاران مراقب مطالب و سخنان خود باشند و خط کاری خود را حفظ کرده و از آن تعدی نکنند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: گاهی اوقات انسان در جایگاه‌هایی قرار می‌گیرد که باید الزامات آن را رعایت کند. خبرنگاران قم در شهر کریمه اهل بیت(س) هستند و بهتر است خبری که از این شهر انتشار می‌دهند با اخبار دیگر فرق داشته باشد.

لزوم جلوگیری خبرنگاران از تهیه خبر در رویدادهای خطیر

وی در ادامه با اشاره به سوژه‌های خبری خبرنگاران ابراز داشت: متأسفانه برخی خبرنگاران هنگامی که در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که وقایعی در حال روی دادن است به جای این که به فردی در آن حادثه کمک کنند به تهیه خبر از آن صحنه می‌پردازند. برای نمونه شنیده شده که خبرنگاری در صحنه‌ای از قتل حضور داشته و به جای کمک به فردی برای جلوگیری از این عمل به تماشای صحنه مشغول شده و از آن خبر تهیه کرده است.

حجت الاسلام سعیدی افزود: خبرنگاران در انتشار خبر از احساس و سلایق شخصی خود دوری کنند. هر کسی سلیقه‌ای دارد و ما به آن احترام می‌گذاریم اما در نشر خبر باید خبرنگار احساس خود را نسبت به خبری کنترل کند و واقعیت را عنوان کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 565007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =