سفیر پیشین ایران در باکو: می‌توانیم مدل همکاری 3+3 را در قفقاز پیاده کنیم

دکتر افشار سلیمانی می گوید: کشورهای قفقاز جنوبی می توانند مدل همکاری 3+3 را تحقق بخشند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر افشار سلیمانی، سفیر پیشین کشورمان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با موضوع نشست سه جانبه ایران-روسیه- آذربایجان گفت: ایران و آذربایجان می توانند در آينده با حل بحرانهای قره باغ و بحران موجود میان روسیه و گرجستان، ارمنستان و گرجستان به همکاریهای منطقه ای جلب شوند و ترکیه نیز با توجه به اینکه با کشورهای این منطقه همسایه است و اشتراکات زیادی دارد باهم افزایي اش به پتانسیل همکاری منطقه ای میتواند بیفزاید.

این کارشناس مسائل بین المللی و سیاست خارجی در ادامه افزود: در واقع این نوع همکاری های منطقه‌ای باعث تقویت ثبات و امنیت و افزایش سطح رفاه مردم منطقه میشود. به تعبير دیگر تبدیل پیوستگی ژئوپولتیکی به چسبندگی اقتصادی از طریق پروژه های انرژی، حمل ونقل، تجارت و صنعت یک ضرورت برای تقویت امنیت و توسعه منطقه ای است و چه بسا به حل و فصل بحرانهای منطقه قفقاز جنوبی کمک میکند.

سلیمانی افزود: معتقدم سه کشور قفقاز جنوبی یعنی آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ایران، ترکیه و روسیه میتوانند با رويکردهاي ایجابی، غیررقابتی همکاری های گسترده ای را در زمینه های اقتصادی، تجاری، سیاسی، امنیتی داشته باشند و مدل همکاری 3+3 را تحقق بخشند و در برابر نفوذ کشورهای فرامنطقه ای بتوانند توازن ایجاد کرده و از ميزان دخالتهای آنها به ویژه آمریکا بکاهند. همه اینها مستلزم برخورداری از اعتماد چندجانبه ای و اجرای پروژه های قابل رویت و عمل به وعده هاست.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با دکتر افشار سلیمانی را به زودی در صفحه بین الملل بخوانید

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =