یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم درباره نحوه مطالبه دیه متعاقب خسارت را مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نحوه محاسبه و مطالبه دیه تصادفات یکی از مواردی است که مردم تقریبا هر روز با آن سر و کار دارند.
یکی از مخاطبان مشکلات مردم در این باره، مشکل خود را اینطور مطرح کرده: در سال ١٣٩٤ دوازدهم فروردين با يك با يك موتورتصادف كردم البته من پياده بودم و موتوري مقصر. بعد از عمل و استراحت و پزشكي قانوني و سيزده درصد نقص عضو و يك عمل ديگه انجام شد. بعد از آن دوسال براي در اوردن پلاتين وبعد از صدور حكم از طرف دادگاه هنوز بقيه خسارت بنده رو نداده و گويا بعد از كلي رفت وامد به دادگاه به علت نداشتن گواهي نامه راكب موتور مي خواهند نصف ديه رو كه تعيین كرده بدهند. حال من بايد چيكار كنم؟

مطالبه دیه در دادگاه حقوقی
مطابق قانون، دیه مالی است که به سبب جنایت برنفس یاعضوبه مجنی علیه یابه اولیاء دم اوداده می شود. لذا چون دیه، مال محسوب می شود و مطالبه دیه نیز مطالبه مال است، طبق یکی از آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری، جهت مطالبه دیه باید در دادگاه حقوقی، اقامه دعوا کرد.
عموما در تصادفات، به دلیل آنکه ضارب قصد و نیت صدمه رساندن به فرد حادثه دیده را ندارد، دادگاه های حقوقی تنها با ارجاع فرد حادثه دیده به پزشکی قانونی، میزان کارشناسی دیه عضو صدمه دیده را مشخص می کنند. بدیهی است در صورت تعیین میزان و عدم اعتراض راننده مقصر و تثبیت رای، فرد سانحه دیده می تواند از طریق شعبات اجرای احکام حوزه قضایی که دادگاه در آن تشکیل و رای صادر کرده است، درخواست اجرای حکم و دریافت دیه را کند.
بدیهی است در این موارد نیز شعبات اجرای احکام قوانین مطالبات مالی را درباره راننده مقصر اجرا خواهند کرد.
لذا در موردی که در بالا، مخاطب سرویس مشکلات مردم سئوال کرده، باید پس از تثبیت حکم، پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام مربوطه، درخواست دریافت دیه تعیین شده، به هر میزانی که در حکم دادگاه قید شده، انجام شود. لازم به ذکر است جهت مطالبه دیه در تصادفات، چون طبق ماده 10 قانون مجازات اسلامی دیه در حقوق جزای اسلامی، مجازات محسوب می شود بنابراین در مورد مطالبه دیه هزینه دادرسی -مانند آنچه در دادرسی های حقوقی دریافت می شود، - از فرد حادثه دیده گرفته نمی شود و تنها به هزینه شکایت بسنده خواهد شد.


46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =