سیاستمداران هوشیار از جنگ بیزارند اما از ایستادگی زمانی که مورد حمله قرار می‌گیرند، نه خجالت می‌کشند و نه واهمه‌ای دارند.

در دوازدهمین روز از ماه آوریل ، امریکایی‌ها شصت و پنجمین سالگرد مرگ فرانکلین روزولت را برگزار کردند. بسیاری از رسانه‌های داخلی ایالات متحده به انتشار سخنان مهم رئیس‌جمهوری پرداختند که در زمانه خود تمام تلاشش را کرد تا مانع از ورود کشور خود به جنگ جهانی دوم شود.
همزمان با این سالگرد در خاورمیانه شیمون پرز، رئیس‌جمهوری رژیم اسرائیل سوریه را به فروش موشک به حزب‌الله لبنان متهم می‌کند. سفارت سوریه در واشنگتن در بیانیه‌ای تند و تیز تمامی این ادعاها را رد کرده و اسرائیل را به بهانه‌گیری برای آغاز جنگی دیگر در منطقه متهم می‌کند. جنگی که سوریه اعتقاد دارد اسرائیل با اهرم تنویر افکار عمومی جهان به دنبال زدن نخستین جرقه آن است.

سال 2010 میلادی ، با تبدیل شدن خاورمیانه به آتش‌فشانی خاموش اما در حال سرریزی آغاز شد. در یک جبهه اسرائیل و لفاظی‌ها و تهدید‌هایش قرار گرفته بود و در جبهه مقابل حزب‌الله لبنان و سوریه. سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان به صراحت هشدار داد که هرگونه حمله اسرائیل به لبنان با پیش‌روی حزب‌الله در خاک اسرائیل و حمله گسترده به این سرزمین همراه خواهد شد . وزیر امور خارجه سوریه ولید معلم هم تعارف را به حاشیه رانده و تاکید کرد که تندروی‌های اسرائیل در نهایت منجر به آغاز نبردی دیگر در منطقه خواهد شد . نبردی که به تعبیر ولید معلم هرگونه تلاش برای صلح را زیر سوال خواهد برد .

این اپیزود اما با نشست سه جانبه روسای جمهوری ایران و سوریه و رهبر حزب‌الله لبنان در دمشق در ماه فوریه به پایان رسید. در این نشست بود که سه نفر با تاکید بر اتحاد با یکدیگر اعلام کردند که جغرافیای سیاسی منطقه خاورمیانه از آن زمان که جورج بوش بر مسند قدرت در کاخ سفید نشسته و به تحریک اسرائیل برای حمله به لبنان در سال 2006 پرداخت، تغییر کرده است . هر سه نفر تاکید کردند که انچه که در سال 2006 از سوی سوریه و ایران و البته لبنان تحمل شد در سال 2010 تحمل نخواهد شد . این نشست به خودی خود باعت کاهش تنش در خاورمیانه شد و البته حکم یادآوری را داشت برای اسرائیلی‌ها که بدانند چه سناریویی در شرایطی که اتحاد سوریه ، ایران و لبنان عملی شود، در انتظار آنها خواهد بود .

از زمانی که بنیامین نتانیاهو در مارس 2009 میلادی قدرت را در دست گرفت ؛ تمامی نشانه‌ها دال بر بهانه‌گیری او برای آغاز نبرد با لبنان است. نتانیاهو می‌خواهد اشتباهاتی را که اولمرت در سال 2006 در جنگ لبنان یا معادله با سوری‌ها مرتکب شد، جبران کند.
نتانیاهو برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی جدی برای خود می‌داند و البته تاکید دارد که امریکا باید به برنامه‌‌های نظامی ایران پایان دهد. نخست وزیری تندروی رژیم اسرائیل اصرار دارد که حمله به لبنان می‌تواند به خودی خود ایران را نیز تنبیه کند!

بی‌بی هنوز از شوک نتایج جنگ لبنان در سال 2006 که در آن تل‌آویو وعده داده بود دو سرباز دربند حزب‌الله لبنان را آزاد کرده و به فعالیت سید حسن نصرالله و حزب‌الله پایان دهد، بیرون نیامده است.
در جریان آن جنگ نه تنها دو سرباز اسرائیلی آزاد نشدند بلکه حزب‌الله به جای تضعیف ، تقویت شد . در جریان جنگ 2006 ، حزب‌الله به راحتی به داخل خاک اسرائیل وارد شده و تا تهدید جدی امنیت داخلی تل‌ آویو هم پیش رفت. پس از این نبرد بود که حزب‌الله لبنان به اعتراف تمامی تحلیل گران چپ و راست ، چه از منظر نظامی و چه محبوبیت و مقبولیت عمومی تقویت شد . در چهار سال گذشته لفاظی‌های اسرائیل بیخ گوش لبنانی‌ها دائما ادامه داشته است . همین لفاظی‌ها حزب‌الله لبنان را نیز به واکنش واداشته و در نهایت سید حسن‌نصرالله نیز برای سر جای خود نشاندن اسرائیلی‌ها به تهدیدهایی جدی‌تر رو آورده است .

حزب‌الله تا‌کنون باهرا چه در عمل و چه در واژه،  تاکید کرده است که به دنبال جنگ نیست و به تمامی مفاد قطعنامه 1771 متعهد است. البته این گروه همچنان اصرار دارد که در صورت مورد حمله قرار گرفتن ، به شدیدترین شکل پاسخ خواهد داد . به نظر نمی‌رسد که جنگ میان لبنان و اسرائیل قریب الوقوع باشد چرا که نیروهای سازمان ملل منسوب به یونیفل در جنوب لبنان مستقر هستند و البته رهبران کشورهایی مانند فرانسه و عربستان سعودی هم تمایلی به آغاز این نبرد دوباره ندارند.

در جبهه دیگر کم نیستند کسانی که اعتقاد دارند احتمال نبرد میان سوریه و اسرائیل افزایش یافته است . سوریه موضوع را از منظر دیگری نگاه می‌کند و اعتقاد دارد که تمامی این بهانه‌گیری‌های اسرائیل برای آغاز نبردی دوباره است . به باور سوری‌ها، اسرائیل در حال منحرف کردن افکار عمومی از مسیر حرکت‌های خود در کرانه باختری است . حرکتی نظیر اخراج 70 هزار فلسطینی از این منطقه که درست مانند سایر حرکت‌های اسرائیل ناقض قوانین بین‌المللی است . اسرائیلی‌ها با مطرح کردن بحث فروش تسلیحات به حزب الله لبنان در حقیقت ذهن جهانیان را از آنچه در فلسطین انجام می‌دهند، دور نگاه می‌دارند. این حرکت از نتانیاهو که تا‌کنون بی‌میلی خود به صلح را نشان داده، چندان بعید نیست .


سوریه این حرکت اسرائیلی‌ها را پاکسازی قومی می‌داند. حرکتی که هم ذهن حزب‌الله لبنان را به خود مشغول کرده و هم تبدیل به دغدغه سوری‌ها شده است . البته بسیاری از تحلیل گران اعتقاد دارند که هدف اسرائیل از این حرکت اخراج 25 هزار غزه‌ای است که در کرانه باختری زندگی می‌کنند . این حرکت به شکل غیر مستقیم اعمال فشار بر حماس محسوب می‌شود . حماس حلقه چهارم اتحاد سریه ، حزب‌الله لبنان و ایران است .

در خاورمیانه هیچ‌خبر خوبی به گوش نمی‌رسد و البته نباید فراموش کرد که تنش در رابطه واشنگتن - تل آویو هم بیداد می‌کند.
در ماه مارس بود که همزمان با سفر جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده به اسرائیل ، این رژیم از احداق 1600 واحد مسکونی دیگر در بیت‌المقدس خبر داد . این حرکت به معنای تو دهنی محکمی به باراک اوبامایی بود که در سخنان خود در قاهره در ژوئن 2009 از اسرائیلی‌ها خواسته بود که به روند شهرک‌سازی‌های خود پایان دهند.
به نظر می‌رسد که نتانیاهو تعارف را به کناری نهاده و به صراحت با مخاطب قرار دادن باراک اوباما می‌گوید: "پای خودت را از معادلات خاورمیانه بیرون بکش، مگر اینکه نقشه‌ای در سر داشته باشی که وزنه مثبت آن به سمت تل‌آویو متمایل شده باشد . "

نتانیاهو 24 ساعت پیش به صراحت اعلام کرد که اسرائیل زیر بار دیکته صلح به خود نمی‌رود. این جمله بدین معناست که باراک اوباما باید دست از سخنرانی‌های تند و تیز علیه تل آویو بردارد . سوریه تا‌کنون بارها اصرار کرده است که دمشق به مفاد کنفرانس مادرید پایبند است و به دنبال آغاز نبردی دیگر در خاورمیانه نیست. بشار اسد از سال 2000 تا‌کنون که زمام قدرت را در دست دارد در هر سخنرانی خود بر لزوم تعهد به صلح تاکید کرده است . البته در این میان همواره این جملات از دهان اسد شنیده شده است که اسرائیل در زمانه نخست وزیری اریل شارون و نتانیاهو هرگز متمایل به صلح نبوده است .
بر خلاف آنچه که غربی‌ها گمان می‌کنند در حزب الله لبنان هم کسی به دنبال جنگ نیست. حزب الله لبنان با استفاده از محبوبیت خود و البته حرکات انسان دوستانه در حال بازسازی لبنان و جنوب این کشور پس از ناآرامی سال 2006 است .

از سال 2006 تا‌کنون حتی لبنان یک بار هم از قطعنامه 1771 تخطی نکرده است . این پایبندی هم مرهون درایت سید حسن نصرالله است که همواره بر صلح‌خواهی سوریه و لبنان اصرار ورزیده است. باید به یاو آوریم که فرانکلین روزولت از آغاز جنگ جهانی دوم اجتناب داشت اما با حمله ژاپنی‌ها ، این روزولت بود که در هفتم دسامبر 1941 در ساعت هفت صبح ، ارتش خود را به صحنه جنگ جهانی دوم وارد کرد. سیاستمداران هوشیار از جنگ بیزارند اما از ایستادگی زمانی که مورد حمله قرار می‌گیرند، نه خجالت می‌کشند و نه واهمه‌ای دارند.
اسیا تایمز / ترجمه : سارا معصومی

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =