بدون شک ایران در حال پیش روی به سمت خشک شدن است و یکی از دلایل آن مصرف زیاد آب است که برخی دلیل آن را ارزانی آب می دانند اما آیا نسبت به میزان درآمد قیمت آب باز هم گران است؟

نیو صدر- " بازم همون داستان همیشگی مقایسه نامعقول.اولا در ایران 130 تومان نیست چون اون فقز واسه 5 متر مکعب در ماه هست.ثانیا بازم باید بگیم هرچیزی رو بر مبنای درآمد حساب کنید.یعنی بگین مثلامتوسط قیمت آب در ایران برابر است با چند درصد متوسط حقوق در ایران.بعد واسه کشورهای دیگه هم به همین منوال مقایسه کنید.اونوقته که میشه گفت یه تحقیق عادلانه انجام شده. "

سه روز پیش در خبرآنلاین گزارشی با تیتر «راه نجات از خشکسالی؛ گران کردن آب» منتشر شد و این یکی از کامنت های انتقاد آمیز نسبت به این گزارش بود. مخاطبان بیش از ۲۵۰ کامنت برای این خبر ارسال کرده بودند که البته حدود ۱۵۰ مورد از آنها قابل تایید بود.

 در این گزارش با اشاره به حرف وزیر نیرو مبنی بر لزوم افزایش قیمت آب برای کاهش مصرف آن، به مصرف زیاد آب توسط ایرانی ها، شرایط خطرناک ایران در زمینه خشکسالی و قیمت آب در کشور های مختلف پرداخته شده بود که البته کاربران خبرآنلاین انتقاد های زیادی نسبت به این گزارش داشتند. بیش 90 درصد کامنت های این گزارش انتقاد آمیز بود و به برخی از کمبود های این گزارش اشاره می کردند.

برخی از این کامنت های انتقاد آمیز از این قبیل بود:

" بياييد در كنار ليست بالا ليست حقوقها را هم قرار بدهيم تا مقايسه منطقي و علمي باشد "

" حقوق پایه در آمریکا 3000 دلار و در ایران 250 دلار اون وقت شما میاین قیمت آب اونجا رو با ایران مقایسه می کنید ؟ "

" بیا اینم داستان جدید بابا شما ملت رو چی فرض کردین اخه؟؟؟؟ کاش سطح درامد اونارو هم می نوشتین بعد یه مقایسه کلی می کردین اونوقت می فهمیدید که با این سطح درامد آب بهای ما از اونا هم‌ گرونتره بابا یهو بگید ملت برید بمیرید و خلاص دیگه چرا هی آسمون ریسمون می بافید؟ حکایت حذف یارانه ها شد که گفتن نرخ ها باید واقعی بشه ولی ایا درامد ها هم واقعی شد؟ ایا این نرخ مصوب وزارت کار که حقوق ماهیانه ۷۰۰ هزار تومن رو اعلام کرده با هزینه ها سنخیت داره البته خیلی از کارگر ها الان دارن حتی زیر این سقف هم کار میکنن چون مجبورن من نمیدونم چرا همش توپ رو میندازید تو زمین مردم ، همش مردم؟ دولت هیچ وظیفه ای نداره؟ والا ما دیگه مرتاض شدیم بس که ریاضت کشیدیم ، اخه تا کی.....؟ "

" خب توی قیمت بنزین و آب با کشورهای پیشرفته مقایسه بشیم. پس چرا توی سطح درآمد سرانه و بیمه درمان رایگان، مزایای بازنشستگی، سود زیر یک درصد تسهیلات، تسهیلات اعطایی از طرف دولتاشون بابت خانه دار شدن مردمشون، قیمت بسیار پایین خودروهای درجه یکی که سوار میشن و ما سه چهار برابر پول میدیم و سوار اون میشیم و خیلی چیزای دیگه باهاشون مقایسه نمیشیم."

در واکنش به این انتقاد ها، در این گزارش اطلاعاتی مانند متوسط درآمد در هر کشور، نسبت قیمت آب و درآمد متوسط هم به گزارش قبلی اضافه شد.

قیمت آب شرب به طور دقیق در ایران اینگونه است:

قیمت نسبت به مازاد (مترمکعب/ریال)

طبقات مصرف (متر مکعب)

 (0.03 دلار)1290

0 تا 5

 (0.05 دلار)1930

5 تا

 (0.07 دلار)2570

15تا   10

 (0.09 دلار)3220

20تا   15

 (0.12 دلار)4500

25تا  20

 (0.20 دلار) 7080

30تا  25

 (0.27 دلار)9650

35تا  30

12870

40تا 35

25740

50تا  40

51480

50>

 

جدول مقایسه درآمد خانوار به هزینه آب در ایران و کشورهای مختلف

نام کشور

قیمت آب

متوسط درآمد خانوار (هر ماه)

نسبت قیمت آب به درآمد (%)

مصرف سرانه آب (روزانه)

توضیحات

ایران

(جدول بالا)

2 میلیون و 100 هزار تومان یا 600 دلار

0.005 درصد تا 0.045 درصد

 250 لیتر

-

ایالت متحده آمریکا

0.4 دلار

4470 دلار

0.009 درصد

300 لیتر

قیمت آب در ایالت های مختلف این کشور متفاوت است اما به طور میانگین قیمت آب در آمریکا 0.4 دلار به ازای هر متر مکعب است.

بریتانیا

-

2960 دلار

-

-

قیمت آب در بریتانیا بر اساس منطقه‌ای که فرد زندگی می کند متفاوت است یعنی قیمت آب در ولز و انگلیس براساس میزان آب موجود در یک منطقه و وسعت آن است. میانگین قبض هر ماه آب در این کشور 42 دلار است.

آلمان

5.96 دلار

2600 دلار

0.2 درصد

129 لیتر

آلمان پس از دانمارک گران ترین کشور در زمینه مصرف آب است. گفتنی است از سال 1990 سرانه مصرف آب در آلمان 18 درصد کاهش یافته است.

دانمارک

7.8 دلار

2245 دلار

0.34 درصد

114 لیتر

مصرف روزانه آب در سال 1989 در دانمارک حدود 170 لیتر بود.

امارات

1.162 دلار

3494  دلار

0.03 درصد

560 لیتر

امارات بیشترین مصرف آب را در جهان دارد.

عربستان سعودی

2.394 دلار یا 1.596 دلار

17190 دلار

0.01 درصد

135 لیتر

-

* هر مترمکعب آب معادل هزار لیتر است.

متوسط درآمد هر خانوار ایرانی بر اساس اطلاعات مرکز آمار است. 

۴۷۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 563876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پدرام ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    22 0
    در حاليكه بنا به اذعان متوليان وزارت نيرو تنها سه درصد آب توليدي در بخش خانگي مصرف ميشود اينكه همه مسولين چسبيده اند به صرفه جوي در مصرف خانگي مردم هم از اون حكايتهاست ، البته كسي منكر صرفه جوي نيست نه تنها در آب بلكه در خيلي از موارد ديگه صرفه جوي لازمه اما اينكه كاهش در سه درصد مصرف را تقاضا كنيم و اعتنايي به مصرف بي رويه آب در بخش كشاورزي نداشته باشيم نامعقول است ، وقتي براي توليد يك كيلو گندم هزاروسيصد ليتر و براي توليد يك كيلو پنبه هزاروهفتصد ليتر آب به روش سنتي مصرف ميشود فشار بر مردم براي كاهش مصارف روزمره آب بي انصافي ،ناديده گرفتن واقعيتها و فرار رو به جلو بدليل عدم شناسايي درد و درمان آن است .
  • مهدی A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    40 0
    خودتون خجالت نمیکشید دانمارک رو با ایران مقایسه میکنید.حقوق و رفاه رو مثل دانمارک کنید بهاء آب هم زیاد کنید.فروشنده تو دانمارک حقوق پزشک تو ایران رو داره.چی فکر کردید در مورد مردم که به خودتون اجازه این حرفا رو میدین.
  • مهدی A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    32 0
    شما ابعاد جغرافیایی هم حساب کنی نمیگم جمعیتی میفهمی مصرف بالایی هم نداریم.ایران با دانمارک مقایسه شده.خنده داره.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    56 0
    کی گفته متوسط درآمد خانواده های ایرانی دو میلیون تومنی هست که شما نوشتی. اکثر مردم دارن حقوق اداره کار رو میگیرند. مرکز آمار هر چی دلش میخواهد میزنه
    • مژگان IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
      3 0
      دوست عزیز مرکز آمار راست میگه خوب میانگین حقوق 700 هزار تومانی با 170 میلیون تومانی همچین رقم هایی میشه دیگه دروغ نمیگه بدبخت...
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    50 0
    به جرات میشه گفت درصد زیادی از مردم حقوقشون نصف این مقداری که نوشتین هم نیست
  • یکی A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    8 1
    بهتر است این مقایسه ها با کشورهای مسلمان و با در آمرد نزدیک انجام شود . مصرف آب در ایران فقط برای نوشیدن یا نظافت نیست که برادر.
  • اکبر IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    10 4
    سلام ما در کشور کم اب زندگی میکنیم اینکه واضحه صرفه جویی در اب هم که به درامد کم ربطی نداره. یعنی چون درامدمون کمه باید بیشتر اب مصرف کنیم؟ هر فرد برای نیازش مقدار مشخصی اب لازم داره بالاتر از اون رو خصوصا در کشوری مثل ایران باید به قیمت بالا و حتی جهانی بخره چون در اکثر کشورهای دیگه اب کالای فراوانیه و در ایران کمیاب. چه در بخش کشاورزی چه صنعت وچه خانگی . اگه کسی راه دیگه ای داره بگه وگرنه با رایگان یا ارزان دادن اب و اصراف امکان ادامه وضع فعلی وجود نداره.
  • بی نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    25 1
    سهم مصرف خانگی وصنعتی آب 8 و سهم مصرف آب در بخش کشاورزی 92 اونوقت میگید صرفه جویی خانگی ؟؟؟؟ اصلان مصرف خانگی صفر ... مسولین بجای محدود کردن مردم به اتلاف بخش کشاورزی باید برسن و مدیریت کنن استاد... البته اگه بتونن
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    1 1
    هموطنان عزیز اگر متوسط حقوق در ایران پایین باشد ، در نتیجه باید " طلا " را نصف قیمت جهانی در ایران بفروشند؟ " آب " در کشور ما کمیاب است. به همین دلیل ارزش زیادی دارد. قیمت فعلی ، ارزشمندی آب را نشان نمی دهد. انشاالله برای بهتر شدن وضعیت زندگیتان ، هیچگاه خطای سال 84 و فریفته شدن به شعارهای یک پوپولیست را تکرار نکنید.
  • ایرانی1 A1 ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    2 0
    اخه این جه کاری که ما همه چی رو خودمون تولید کنیم مثلا گندم راباقیمت ارزان ترمیتوانیم وارد کنیم وجلوی کاشت محصولات پر اب مثل هندوانه چغندرو.......رابگریم . بیشتر منابع ابی کشور صرف کشاورزی قدیمی وکم حاصل میشه که در نهایت بیشتر این محصولات رامثل هندوانه به عراق وامارات و کویت صادر میکنند .....
  • بی نام IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    3 0
    نويسنده مقاله باز هم شيطنت كرده درامد در دانمارك را نصف امريكا حساب كرده و بعد درصد پول مصرفي اب را در دانمارك بسيار بيشتر از ايران نشان داده و اين موضوع را در نظر نگرفته كه در كشورهايي مثل دانمارك بخش عظيمي از درامد مردم بعنوان ماليات گرفته مي شود و در عوض هزينه اموزش، درمان و كلي خدمات ديگر تقريبا رايگان به مردم ان كشور ها ارائه مي شود . البته من با بالا بردن قيمت اب خصوصا در بخش كشاورزي و تا حدودي ديگر قسمتها يعني شرب و صنعتي موافقم بشرطي كه درآمدها نيز تا حدودي ترميم شوند
  • محسن44 A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    4 1
    دیگه ابم نمیشه تو خیلی از چیزها بست از شیر تا سریال....
  • سعید A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    1 0
    بهتر بود میزان درامد را بر اساس درامد سرانه بر پایه قدرت خرید، مقایسه می کردید.
  • حق A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    دیدید که حق با معترضان بود در مقاله نخست قیمت در آمریکا ده برابر ایران بود ولی در این مقاله حدود دو برابر اینم به خاطر 30 درصد هدر رفت آب در سیستم فرسوده است