۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۲

با وجود فناوری‌های هدایت ماهواره‌ای و رادارها، هواپیماها در هوای آلوده اروپا پرواز نمی کنند، چراکه پرواز در میان خاکسترهای آتشفشانی می‌تواند به موتور،‌بدنه و سیستم‌های حیاتی هواپیما آسیب جدی وارد کند.

بهنوش خرم‌روز: اگر این روزها به تلویزیون یا سایت‌های اینترنتی نگاهی انداخته باشید، حتما می‌دانید که خاکستر برخاسته از آتشفشانی در ایسلند، در پروازهای اروپا و قسمت‌هایی از کانادا ایجاد اختلال کرده است. اما احتمالا نمی‌دانید هواپیماهایی که از میان رعد و برق،‌ مه غلیظ و دسته غازها به راحتی پرواز می‌کنند، چرا باید به خاطر خاکستر آتشفشان موجود در هوا حاضر به پرواز نشوند.

پره‌های پروانه‌ها آسیب دیده بودندبر اساس گزارش پاپ‌ساینس، ابر تشکیل شده از خاکستر آتشفشانی، ‌خصوصا برای موتور هواپیما مشکلات منحصر به فردی را ایجاد می‌کند. در حال حاضر یک گروه فنلاندی در حال بررسی میزان وخامت شرایط هوا و بدی آن برای موتورهای جت هستند. برخی شرکت‌های هواپیمایی هم در حال سنجش میزان خسارتی هستند که این هوا می‌تواند برای موتورهایشان به بار بیاورد.

خوشبختانه یک دهه پیش، ناسا تاثیر ابر خاکستر را در یک خط هوایی آزمایش کرده است. در سال 2000/ 1379 یک هواپیمای سوئدی از میان ابری از خاکسترهای آتشفشانی در ایسلند به نام مت‌هلکا عبور کرد. در آن زمان کسی متوجه نشده بود که این ابر، خاکسترهای آتشفشانی است و خوشبختانه هواپیما در مقصد خود فرود آمد. در ظاهر هیچ مشکلی پیش نیامده بود، اما بررسی‌های بعدی نشان داد که پرواز از میان ابری از خاکسترهای آتشفشانی،‌ چه قدر می‌تواند برای یک هواپیما و در نتیجه پرواز آن ویرانگر باشد.

پره‌های پروانه‌ها آسیب دیده بودند، سیستم حیاتی خنک کننده از ماده‌ای سیاه و چسبناک پر شده بود، درون موتور را هم ماده‌ای شیشه‌ای و سیلیکاتی گرفته بود. اطلاعات پرواز نشان می‌داد که موتور در زمان پرواز تا حدود 2،000 درجه فارنهایت (معادل هزار و صد درجه سانتیگراد) داغ شده بوده که این دما می‌توانسته تمام قطعات سیلیکونی را ذوب کند.

جالب ابنجاست که در آن زمان مقدار کمی از خاکسترهای داغی که به طور موقت با کشیده شدن به قطعات موتور و ساییدن آن‌ها،‌ باعث بالا رفتن دما شده بودند، همچنین باعث جریان یافتن هوا در این قسمت و در بین قطعات شده‌اند. اما اشتباه نکنید، شاید اگر این برخورد ذره‌‌ای بیشتر طول می‌کشید، ممکن بود عملکرد موتور مختل شود و هر نوع اختلالی در موتور هواپیما در آن ارتفاع می‌تواند به معنای فاجعه باشد.

درون موتور را هم ماده‌ای شیشه‌ای و سیلیکاتی گرفته بود

در واقع بزرگ‌ترین دلیلی که باعث می‌شود هیچ خلبانی در چنین شرایطی پرواز نکند، این است که در اغلب موارد، خلبان درون کابین خود نمی‌تواند تشخیص بدهد که به یک ابر از خاکسترهای آتشفشانی رسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    0 0
    خداوند با دانه های ریز سنگ انسانها را مقهور قدرت خود می کند!
  • ققييييبصثي IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    0 0
    اگه تو ايران بود حتما" پرواز ميكردند
  • آرمانشهر IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    0 0
    ديشب صدا و سيما ميگفت اين يك افتضاح اروپايي است كه نمي تونن پرواز كنند چون به قول دوستمون اگه تو ايران بود حتماً پرواز مي كردند و نتيجه اش هم مشخصه ديگه!
  • رضايي IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
    0 0
    درود در جواب دوست غزيز " رضا سه شنبه 31 فروردین 1389 - 09:00:08 خداوند با دانه های ریز سنگ انسانها را مقهور قدرت خود می کند!" بايد بگويم (( آقا رضا اين را بدان كه انسان هم مخلوق همان خدا است و هيچگاه با آن دشمني ندارد كه اگر داشته باشد پس خدا نيست ، با دانستن علت حوادث و اتفاقات به نظم خداوند پي ميبريم. عزيزم هيچ مخلوقي سر ناسازگاري با خالق خود را ندارد. هدف فقط تكامل است . تكامل يعني قدرت و نظم الهي نه برداشت هاي نادرست مخلوقات تنبل . بدرود