ایلنا نوشت: عضو شورای شهر تهران با اشاره به اعلام رقم‌های متفاوت درباره هزینه نهایی ساخت پل صدر گفت: ساخت این پل بدون مطالعه بوده و ایرادات اساسی دارد.

محمد حقانی در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا درباره هزینه انجام شده بابت ساخت پل صدر گفت: در خصوص ساخت این پل اعداد متفاوتی از ۷۵۰ میلیون تومان تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شده و حتی من گزارشی دارم که این رقم تا ۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است و برخی نیز رقمی بیش از این مبلغ را بیان می‌کنند.

وی با اشاره به مکاتبه خود با شهردار تهران ادامه داد: در آخرین استعلامی که از شهردار تهران داشتم، وی بدون آنکه وارد جزئیات شود به من اعلام کرد؛ هزینه پل صدر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، اما با توجه به هزینه‌هایی که می‌دانم؛ صورت گرفته به دنبال آن هستم که شهردار ریز هزینه‌های انجام شده درخصوص ساخت این پل را اعلام کند.

پل صدر پاسخگوی بار ترافیکی نیست

حقانی با اظهار تاسف از این موضوع که ۳ سال پس از افتتاح این پل همچنان دستگاه کمپرسور روی آن کار می‌کند، اظهار کرد: بنا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان پل صدر کوچکترین تاثیری در کاهش تعداد سفرها و مسائل زیست محیطی ندارد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه اجرای طرحی به این بزرگی و با چنین هزینه‌ای نیازمند مطالعه و برنامه‌ریزی همه‌جانبه است، خاطرنشان کرد: معمولا در طرح‌های ترافیکی این چنینی میزان پیک ترافیک را در نظر می‌گیرند؛ یعنی ما در پیک ترافیک نباید روی پل صدر توقف داشته باشیم، اما این طرح به قدری مطالعه نشده است که با وجود اینکه دو لاین روی پل وجود دارد؛ اکثرا پلیس یک لاین را می بندد تا با ترافیک صدر تلاقی نکند، زیرا بزرگراه بعد از خروجی پل، کشش این بار ترافیکی را ندارد، لذا پلیس با گذاشتن مانع و... ماشین‌ها را متوقف کرده و شاهد ازدحام ماشین‌ها روی پل هستیم.

وی با تاکید براینکه پل صدر پاسخگوی پیک ترافیک نیست، خاطرنشان کرد: به شهردار گفته‌ام؛ ای کاش به جای ساخت این پل، در زیرزمین همان منطقه مترو ایجاد می‌کردیم. در شهرهای توسعه یافته از زمان ایجاد مترو کمتر به ساخت بزرگراه‌هایی با این عرض وطول می‌پردازند.

عدم توجه به حقوق شهروندی در ساخت پل صدر

حقانی با اشاره به لزوم مطالعات فنی، زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای همچون پل صدر عنوان کرد: با توجه به لزوم رعایت حقوق شهروندی آیا درست است؛ پل صدر به نحوی ساخته شود که ساکنان دوطرف پل را از نور محروم کرده و با آلودگی مواجه کند؟ آیا مردم حق دارند به شورای و شهرداری معترض باشند که به چه حقی جلوی منزل ما را گرفته‌اید؟ آیا گذاشتن صداگیر دو طرف پل مشکلی را حل می‌کند؟ لذا ساخت این پل بدون مطالعه بوده و ایرادات اساسی دارد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه باید مطالعات پروژه به این بزرگی با این طول و عرض و حجم بتن انجام و سپس به شورای شهر آورده شود، اظهار کرد: پس از این مراحل باید موضوع توسط کارشناسان این کمیسیون‌ها بررسی و شهرداری نقطه‌نظرات را بشنود، در حالی که این پروژه ابتدا شروع شده و سپس به شورا آورده شده است.

شهرداری بدون نظارت شورا مشغول فعالیت است

وی گفت: اگر شهرداری می‌خواست؛ پل دو طبقه در شهر تهران داشته باشد، بهتر بود این پل را در محور همت غرب و شرق تا سمت کرج احداث می‌کرد، زیرا این محور شرایط لازم برای اجرای چنین طرحی را دارد به علاوه آنکه در دو طرف نیز منازل مسکونی وجود ندارد.

حقانی افزود: اگرچه شهرداری اعتقاد دارد؛ در حال شفاف سازی است، اما ما به عنوان اعضای شورای شهر هیچ اطلاعی از هزینه‌های انجام شده در چنین طرح‌هایی نداریم. شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم قدرت و سازوکار نظارتی لازم را ندارد.

شهرداری‌، شورا را به رسمیت نمی‌شناسند

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه شهرداری‌ها هم می توانند در ارتقا جایگاه شوراها نقش داشته باشند، عنوان کرد: به عبارت دیگر شهرداری‌ها باید شوراها را به رسمیت بشناسند، اما با این قانون ناقصی که شورای شهر دارد، ظاهرا شهرداری‌ها؛ شوراها را به رسمیت نمی‌شناسند.

وی با تاکید براینکه به رسمیت نشناختن شوراها به معنای به رسمیت نشناختن مردم است، گفت: اصولا دستگاه‌های اجرایی از دستگاه‌های نظارتی فرار می‌کنند؛ اطلاعات کم داده و گزارش‌های لازم را نمی‌دهند و هیات رئیسه شورا باید این موضوعات را پیگیری کرده و حتی کمیته‌ها را موظف کند که این موضوعات را پیگیری کنند، اما می‌بینیم که شورا به چه صورت اداره می‌شود.

حقانی بیان کرد: امروز شهرداری قدرت خود را نشان می‌دهد و بدون نظارت شورا فعالیت می‌کند، و ما باید در یک بستر قانونی خواهان پاسخگویی شهرداری باشیم.

42237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    9 0
    به خاطر خدا فکری برای ترافیک شرق تهران در منطقه تقاطع اتوبان رسالت با باقری کنید...این نقطه تقاطع غیر همسطح نیاز دارد...آخر کجای دنیا یک اتوبان با اتوبان دیگر بصورت همسطح قطع میشود؟؟؟؟؟؟؟
  • آیس IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    6 0
    ما که ساکن این منطقه هستیم واقعا دچار مشکلیم..ترافیک شدید و آلودگی های مختلف..صوتی و... خصوصا یک ماه اول که انگار سینما بود..همه از اینور و اونور سوار ماشینشون میشدن و میومدن تماشا..دیگه از دوره چند ساله ساختش نمیگم که...
  • امیر IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 7
    من که راضی ام خدا به بانی این طرح عوض بده از زمان راه افتادن این پل اعصاب و روانم آروم تر شده چون 95 راننده ها تو این مسیر منظم رانندگی میکنن و قوانین رو رعایت میکنن. شاید اگه این پل نبود تا الان ساعت های زیادی از عمرم هدر رفته بود و بارها تصادف کرده بودم. گرچه منکر این قضیه هم نیستم که اگه رو همت انجام میشد احتمالا بازدهی خیلی بیشتری داشت اما از نظر هزینه تا کرج رفتنش به نطرم به صرفه نبوده و نیست.
  • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 9
    يك پل مبتكرانه و جديد بود. ممنون از دست اندركاران. اگر بودجه ها صرف امثال اين كارها نشود توسط امثال ب ز به يغما مي رود. پس چه بهتر كه خرج اين پروژه ها شده و يك عده كارگر هم مشغول شوند
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    8 0
    شهرداری نمی خواد این موضوع را بیلبورد کنه؟
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    9 0
    عب نداره بجاش هزار برابرش با جريمه كردن ملت پولش در مياد بيشتر ميخورن تكون ميخوري عكس ميگيره ازت رو پل...
  • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    12 0
    همین طوری پول ملت را هدر میدید،از اون ور از مردم کلی عوارض می گیرید از اون ور چند برابر هزینه بازم خرج یک پروژه می کنید که کارشناسی نشده که بعدش پول ندارید که پول باقی پیمان کار ها را بدید
  • مصطفی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    7 0
    قسمت شمال پل از شرق بغرب حوالی قیطریه شیب سر بالا ئی خیلی زیاد میباشد وباعث جوش اوردن مو تور و سوختن ان میشود که سریعا توسط جراثقال ابی رنگ از صحنه انتقال داده میشوند مشگلی که 2 سال پیش برای من ا فتاد .در ضمن اینها مسیر های حومه ای را هم مترو میکشند در صورتیکه بخاطر هزینهای سرسام اور مترو مسیر های اطراف شهر ها را قطار میکشند و مترو برای داخل شهر میباشد.
  • بنده خدا A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    10 1
    باید جلوی تصمیمات غلط شهرداری هر چه سریع تر گرفته بشه ، شهرداری با توجه به مجوز های که میده به طور بی وقفه در راستای ایجاد بی نظمی هر چه بیشتر در شهر تهران در حال قدم برداشتن هستش ، این پل یکی از هزاران اقدام غلط شهرداریه که بدون در نظر گرفتن محیط و پیش بینی عوامل دیگه دست به اجرای پروژه زده . لطفاً ، از شما التماس می کنم یک مرد ، یک ناجی پیدا بشه جلوی تصمیمات غلط شهرداری رو بگیره . برای مثال یکی دیگه از این تصمیمات غلط و دادن مجوز در مورد ایجاد واحد تجاری هستش که در هر کجا بدون بررسی شرایط محل مجوز ثبت واحد تجاری داده میشه که گاهاً موجب ترافیک بیش تر و بی نظمی در شهر شده .
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    11 0
    سرمایه گذر این پرئژه بابک زنجانی نبود که بهش زمین شهرک غرب را دادند؟