۰ نفر
۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۹

ایسنا نوشت: وزیر خارجه عربستان با طرح مجدد ادعاهایش درباره لزوم برکناری بشار اسد از قدرت اعلام کرد: ترکیه پس از شکست کودتای اخیر از مرحله حساسی عبور کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه خبری العربیه درباره ایران مدعی شد: "طایفه‌گرایی تنها پس از انقلاب ایران وارد خارومیانه شد!

ایران، حزب‌الله را که اولین «سازمان طایفه‌گرای تروریست» است در منطقه به وجود آورد! ایران به عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس «تعدی» کرد و رفتار «خصمانه‌ای» علیه آن‌ها دارد! تهران باید سیاست خود را تغییر دهد و روشی در پیش گیرد که با قوانین بین المللی و حسن همجواری هماهنگ باشد. ما از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، سیاست ایرانی میانه‌روی را ندیدیم بلکه یک سری اقدامات «خصمانه» را شاهد بودیم!"

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: "ایران طوری به خود نگاه می‌کند که انگار مسئول تمامی شیعیان جهان است و این برای ما قابل قبول نیست چرا که این شهروندان به کشور خود تعلق دارند."

الجبیر مدعی شد: "حزب‌الله لبنان از «تروریسم» در عراق، سوریه، یمن، پاکستان و افغانستان حمایت کرد، دیپلمات‌ها را کشت و تلاش کرد تا با فتنه طایفه‌ای دودستگی ایجاد کند!"

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان بر اهمیت نقش "محوری" ترکیه در منطقه تأکید کرد و گفت که آنکارا پس از شکست تلاش برای کودتا توانست از مرحله حساسی عبور کند.

وی درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز گفت: این مسئله به خود اروپا مربوط است و ربطی به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ندارد.

الجبیر به موضوع سوریه نیز پرداخت و گفت: ما برای ایجاد نظام جدیدی در سوریه که شامل بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور نباشد و نیز حل مسالمت آمیز بحران در این کشور تلاش می‌کنیم.

وزیر خارجه عربستان به تلاش‌ و همکاری برای از بین بردن داعش اشاره کرد و گفت که ریاض اولین کشوری است که به تشکیل ائتلاف علیه داعش دعوت کرد.

الجبیر گفت: هیچ تناقضی در موضع عربستان و آمریکا درباره بحران سوریه وجود ندارد و اختلافات دو کشور از لحاظ تاکتیکی است.

وی مدعی شد که "نظام بشار اسد با مخالفتش با راهکار مسالمت آمیز و تحمیل راهکار نظامی بر سوری‌ها در مذاکرات کارشکنی می‌کند!"

الجبیر درباره عراق گفت:‌ عراق به دلیل تروریسم، "مداخله‌های" ایران، طایفه‌گرایی و اوضاع اقتصادی از بحران شدیدی رنج می‌برد. اجرای اصلاحاتی که در سال 2014 با آن توافق شد به حفظ وحدت این کشور کمک می‌کند. باید با تبادل اطلاعات برای ممانعت از رخ دادن جنایت‌های تروریستی به هماهنگی بین المللی پرداخت. همچنان فضای مناسبی برای تروریسم در عراق و سوریه وجود دارد. "زمانی که ما بخواهیم بساط داعش را برچینیم باید بشار اسد را دور کنیم."

وی درباره یمن نیز گفت: حضور طرف‌های درگیر یمنی بر سر میز مذاکرات بهترین گزینه است. یمنی‌ها توانستند با دیدگاه‌ها و اقداماتی توافق کنند و اکنون منتظر توافق نهایی هستند که یمن را از وضعیت کنونی خارج کرده و وارد مرحله بازسازی می‌کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    ایشون اصولا عقل درست و حسابی نداره. آرزوهای خودش رو می گه و قصه می بافه. گرچه از احاظ سنی بزرگ شده اما سن عقلش کوچک مانده. من گمان می کنم بن سلمان مخصوصا ایشون رو گذاشته وزیر امور خارجه تا نشان بده مثلا خودش عاقل و اندیشمنده.
    • محسن A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
      مرتیکه وهابی یادش رفته اوایل انقلاب صدامو شیر کردن به ایران حمله کنه و هر جور میتونستن از لحاظ مادی و معنوی ساپورتش کردن............ اوش مغز یه نگاهی به بنیانها و مبانی تفکر وهابی کنه و ببینه از کجا وتوسط چه کسانی ایجاد شده است
    • بدون نام ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
      50 22
      خجالت اوره، چرا منفي مي دين، خون تمام جوانهاي شيعه از دست اين اشغال و اربابانش مي چكه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    70 29
    این که به ائتلاف ضد داعش پیوستید رد گم کنیهو سوری هست در حال حاضر عملا ایران،روسیه و چند کشور غربی دارند بر ضد داعش می جنگند هواپیماهای شما فقط نیرو های دولتی را بمباران می کنند و کمک روی سر نیروی های داعشی میریزند
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    93 29
    همان طور که شما دارید حضورتان را در بحرین توجیه می کنید ما هم به خواست دولت و مردم سوریه و عرراق در این کشور ها هستیم
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    71 17
    چرا درست و حسابي جواب اينها رو نمي ديم ؟؟
    • حمیدرضا A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
      30 9
      جوابشون رو درست و حسابی در عراق و سوریه گرفته اند و این حرفها وجهه کثیفشون رو تطهیر نمی کنه.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    16 10
    با این تعریفی که از اردوغان و تثبیت جایگاهش بعد از شکست کودتا می کنه این گمان بیشتر تقویت میشه که این کودتا نمایشی بوده و اتفاقا پای عربستان هم در صحنه گردانی اون در میان بوده برای تقویت اردوغان به عنوان متحدی در همسایگی ایران و البته کانالی برای تقویت داعش.
    • هادی برزگر A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
      9 3
      من در استانبول زندگی می کنم و روز بعد از کودتا با چشم دیدم دست خیلی ها پرچم عربستان بود.
  • بدون نام ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    26 11
    مردك پررو، طايفه گرايي رو تو و اون مفتي هاي جنايتكارتان با تكفير راه انداختين يا ما??ان شالله سقوط شما نزديكه، اين ناراحتي بخاطر اصابت زلزال 3 هست.
  • حسین US ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    22 10
    راست می گه بنده شیطان ما نباید طائفه گرایی کنیم. ما باید مثل سابق منتظر باشیم هروقت وهابی ها حوصلشون سر رفت بیان شیعه ها رو سر ببرن و زن و بچشون رو به اسیری ببرن. یکی نیست بگه زن حسابی، عریستان چطور خودش رو قیم همه اعراب می دونه و براشون پدری می کنه ولو به زور اما ما نباید خودمونو قیم شیعیان بدونیم؟
    • بی نام US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      6 2
      حالا این آقا رفتارش نادرسته شما باید به خانم ها توهین کنین؟
    • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      5 2
      شما وقتی میخوای به یکی توهین کنی بهش میگی زن؟ به جای تحلیل سیاسی برو یه کم روی خودت کار کن بابا
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    24 24
    چرا تمام دنیا با ما مشکل دارند؟
    • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
      22 17
      به نظر میاد شما جزء منفی دهنده های کامنت های بالا باشید که اعتراض خودتون رو در قبال توهین به عربستان در قالب "چرا همه دنیا با ما مشکل دارند بیان می کنید" ببین دوست عزیز اتفاقا روابطمون با دنیل خیلی هم خوبه اخیرا هم که توافق کردیم روابط بهتر هم خواهد شد به کوری چشم بدخواهان، پدر عربستان رو هم درمیاریم هیچ وقت هم آبمون با آل سعود تو یه جوب نمی ره
    • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
      7 10
      اگر منظورت از همه دنیا اسراییل و عربستانه که باید بگم اگه این جونورا با ما مشکل نداشتند باید به خودمون شک میکردیم .
    • ایرانی IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
      6 4
      این که تمام دنیا با ما مشکل دارن یا نه قابل بحثه. اما من به عنوان یه ایرانی افتخار میکنم که با اندیشه وهابی ها مشکل دارم اونم اساسی ها.
  • فرهاد IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    23 17
    این یارو معلوم نیست چی میزنه که بهش نمیسازه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    38 11
    اگه بجای دخالت در کشور های عربی توجهمون رو معطوف به منافع ملی خودمون کنیم وضعمون خیلی بهتر میشه
    • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
      5 13
      داداش منافع کالا نیستش که بگیم ، اینو نخریم ،اونو بخریم. ما قدرت داریم دخالت میکنیم،سوریه ،لبنان، یمن ، عراق، فلسطین و ...
  • بی نام A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    1 1
    تکلیف امر واجب ... زور به بی عقلان داد ....
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    12 7
    همه میدونن که ریشه ی تروریست منطقه وهابیت و آل سعوده که ساخته و پرداخته ی انگلیسه