ایرنا نوشت: براساس اخرین گزارش خبرگزاری 'آناتولی' از تلفات کودتای نظامی درترکیه تاکنون درسراسر این کشور،265 نفر کشته ، 1440 نفر زخمی و 2839 نفر بازداشت شده اند.

یک مقام دولتی ترکیه اظهارداشت که در جریان درگیری های بامداد شنبه این کشور دستکم 161 غیرنظامی ومأمور پلیس که مخالف کودتا بوده اند، جان خود را از دست دادند. در مقابل 104 نفر از حامیان کودتا نیز کشته شده اند.

دردرگیری میان کودتاچیان ومخالفان کودتا نیز تاکنون 1440 نفر زخمی شده اند که حال برخی از آن ها وخیم است علاوه بر این، 2745 نفر از قضات دادگستری مخالف اردوغان نیز از کار برکنار شده اند.

بامداد شنبه 26 تیر ماه شماری از نظامیان ارتش ترکیه با استقرار در ورودی پلهای موسوم به «بوغاز ایچی» و«سلطان محمد فاتح» استانبول، سعی در اشغال نقاط راهبردی زیادی مانند مرکز فرماندهی ستاد ارتش ترکیه، فرودگاه ها و ایستگاه های تلویزیونی درشهرهای مختلف این کشور واجرای یک کودتای تمام عیار راداشتند که با حضور مردم در سطح شهرها به سرانجام نرسید و این کودتا پس از چند ساعت به شکست انجامید.

گرچه کودتاچیان در ابتدای کار ظاهرا سازماندهی خوبی داشتند، اما سپس مشخص شد که آن ها تنها بخش کوچکی از افسران نظامی را تشکیل می دهند. واحدهایی که کنترل فرودگاه استانبول را به دست گرفته بودند به سرعت محو شدند زیرا فرمانده آن ها گفته بود که از کودتا حمایت نمی کند. مهمترین رسانه دولتی ترکیه که بیانیه کودتاچیان را نیز پخش کرده بود، تا اوایل صبح دوباره به دست نیروهای دولتی افتاد. با وجود ادامه درگیری ها دراستانبول، اردوغان بازگشتی پیروزمندانه به این شهر داشت. درهمین فاصله تصاویری از وی در تلویزیون دولتی ترکیه پخش شد که اردوغان درآن می گفت : افراد مسئول کودتا هزینه سنگینی برای آن پرداخت خواهند کرد.

کودتاچیان به شکلی کاملا کلاسیک برنامه ریزی کرده بودند: آن ها زمانی کودتا کردند که رئیس جمهور برای گذراندن تعطیلات در سواحل این کشور به سر می برد. اردوغان در ابتدا برای رساندن پیامش به مردم از طریق اپلیکیشن ارتباط تصویریِ FaceTime ارتباط خود را با یک شبکه خصوصی برقرار کرد. مجری آن برنامه تصویر گوشی همراهش را جلوی دوربین گرفته بود. اردوغان آنچه را 'شورش کوچک توسط گروهی اندک از نیروهای نظامی' خواند محکوم و از مردم خواست برای مقابله با آن ها به خیابان ها بیایند. وی سپس طرفداران گولن، را متهم به رهبری کودتا کرد. بینالی ییلدیریم، نخست وزیر جدید ترکیه، هشدار داد که نیروهای امنیتی وفادار به دولت از نیرو علیه نیرو استفاده خواهند کرد.

طرفداران اردوغان با بیرون ریختن در میدان های عمومی چندین شهر مهم و فرودگاه اصلی استانبول به درخواست وی پاسخ دادند. موذن های مساجد استانبول نیز از مردم خواستند برای مبارزه با کودتاچیان به خیابان ها بیایند.

پس از ناکامی طرح کودتا، دولت ترکیه پیگرد کودتاچیان را در دستور کار خود قرار داده است ودر عملیات نیروهای امنیتی ترکیه ضد کودتاچیان تاکنون 2839 نیروی نظامی که اکثرشان از نیروهای ژاندارمری و نیروی هوایی هستند، بازداشت شده اند .
همچنین به دستور وزیر کشور ترکیه 34 فرمانده ارتش از جمله پنج ژنرال و29 افسر با درجه کلنل نیز عزل شده اند.
همچنین تاکنون 2745 قاضی از کار برکنار و40 قاضی برای تحقیق در مورد کودتا تعیین شدند.

پلیس نظامی یونان اعلام کرد که 7 نظامی ویک غیرنظامی ترکیه که ازکودتاچیان بودند توسط بالگرد در شهر الکساندروپولیس یونان فرود آمدند وتقاضای پناهندگی سیاسی کردند اما دولت این افراد را به دولت ترکیه تحویل داد.

براساس آمار انستیتو بین المللی تحقیقات راهبردی درسال 2016، شمار نیروهای ارتش ترکیه 402 هزار نفراست که ازاین میان 77 هزار نفر نیروی کارکشته ، 325 هزار نفر نیروی زمینی ، 48600 نیروی دریایی و60 هزار نفر در نیروی هوایی خدمت می کنند.
همچنین 100 هزار نفر نیروی ژاندارمری وپلیس دراین کشور وجود دارد که زیر نظر وزارت کشور هستند.
درارتش های سه گانه ترکیه حدود 400 هزار سرباز ذخیره وجود دارد.

نیروی دریایی این کشور 13 زیر دریایی ، 18 ناوچه وشش ناو جنگی در اختیار دارد.
نیروی هوایی این کشور نیز 200 هواپیمای اف-16 دراختیار دارد که با این تعداد پس از نیروی هوایی آمریکا در رده دوم قرار دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 557190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =