اقتصاد نیوزبه نقل از رییس کمیته توسعه صادرات سندیکای برق با بیان اینکه بیش از 70 درصد برق ترکیه از واردات تامین می‌شود،نوشت: میزان صادرات برق ایران به ترکیه به آن اندازه قابل توجه نیست که با این کودتا وضعیت صادرات‌مان نگران‌کننده تلقی شود.

پیام باقری درباره تاثیر ناآرامی‌ها و فضای سیاسی ترکیه بر صادرات برق ایران به این کشور اظهار کرد: میزان صادرات برق ایران به ترکیه به آن اندازه قابل توجه نیست که با این کودتا وضعیت صادرات‌مان نگران‌کننده تلقی شود. مجموع صادرات برق ایران به کشورهای همسایه 1300 مگاوات است که این رقم قابل توجهی نیست. ضمن اینکه از این میزان برق هزار مگاوات به عراق صادر می‌شود و باقی آن به کشورهای دیگر ارسال می‌شود. 


او با اشاره به اتفاقات اخیر در ترکیه و جریان کودتا گفت: به اندازه‌ای که در داخل کشور برق تولید می‌شود، صادرات برق نداریم و این مبادله در سطح کلانی انجام نمی‌شود. از این رو هیچ جای نگرانی نیست که اتفاقات اخیر سیاسی در ترکیه بر صادرات برق، گاز و دیگر محصولات حوزه انرژی تاثیر بگذارد. 

رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای برق با بیان اینکه صنعت برق ایران صنعت پیشرو در منطقه محسوب می‌شود، گفت: در سال‌های تحریم که ایران در روابط اقتصادی خود با کشورهای دیگر با مشکل روبه‌رو بود، ترکیه نقش واسطه‌گری برای مبادلات تجاری ایران و دیگر کشورها ایفا می‌کرد و شرکت‌های خارجی که قصد واردات برق از ایران داشتند، در ترکیه دفتری ثبت می‌کردند و از این طریق با ایران تجارت می‌کردند. 

او افزود: بعد از توافق هسته‌ای که محدودیت‌های تجاری در حال برداشته شدن است، نقش واسطه‌گری ترکیه در مبادلات ایران کمرنگ‌ و کمرنگ‌تر شد. از سویی صنعت برق ترکیه وابستگی چندانی به ایران ندارد و در صورت تغییر سیاست‌های این کشور، بازار صادراتی برق ایران از این کشور آسیب جدی نخواهد دید. بیش از 70 درصد برق ترکیه از واردات تامین می‌شود به همین دلیل با توجه به اینکه ایران در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه چهاردهم را دارد، همسایگی ایران با ترکیه برای این کشور یک مزیت محسوب می‌شود و در صورت بی‌ثباتی این کشور در روابط تجاری خود با ایران، بیشتر ترکیه لطمه می‌بیند. 

باقری تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های جدیدی که انجام دادیم، قرار است حجم صادرات برق‌مان را به ترکیه افزایش دهیم و بعد از توافق هسته‌ای مذاکرات وزارت نیرو در این رابطه جدیت پیدا کرده و قرار است در کنار صادرات گاز به ترکیه، بر حجم مبادلات برقی ایران با این کشور نیز افزوده شود. اما تمامی اینها مستلزم بهبود فضای سیاسی ترکیه و ثبات اقتصادی این کشور است.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 556858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =